Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 06:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 06 jun 2005, 00:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Min bil kan køre på blyfri 95, hvis bare tænding står 6gr før top! Ellers hedder det rød oktan 98(data siger 97) hvis tænding er 10gr. Hvorfor denne forskel i tænding og oktantal?? Hva nu hvis jeg kører på blyfri 98 eller rød 95?? Kan nogen gi mig en forklaring? :? Det er en Sierra 2,0 OHC.

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2005, 03:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
er det en standard 2.0OHC? med hvilken motorstyrring? hvad er det du undre dig over i forbindelse med oktantal og fortænding? forstår ikke rigtigt dit spørgsmål! måske fordi jeg er s ø v n i g! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jun 2005, 23:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Det er en OHC karb med ESC II motorstyring. Det jeg undrer mig over er, hvorfor den kører den ska ændres i tænding, hvis den ska ha oktan 98? Og hva så hvis jeg vil køre på blyfri 98? Eller oktan 95(rød)? Hvordan ska tændingen så stå?? Og hvorfor??

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2005, 00:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Blyfri eller ej - Det skulle ikke have indvirkning på din tænding. Blyen har jo en smørrende egenskab som ældre motorer havde brug for i deres ventil system. I dag har andre ting jo så overtaget og man har ændret materialerne i motorerne.

Det du spørger om er hvorfor en 98 oktan kan klare en større avancering end 95 oktan inden den tændingsbanker, ikke?

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2005, 07:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Syns bare ik den banker de par gange jeg har prøvet blyfri 98! Som jeg forstår det nu: hvis jeg hælder 95 på (alm ell blyfri) ska den tænde på 6gr og hvis jeg hælder 98 på ska den tænde på 10gr?

Altså er det oktantallet der bestemmer tændingtidspunkt?!?

Det vil så igen sige at jeg kan køre på både alm eller blyfri med oktan 95 eller 98 når bare tændingstidspunktet er justeret derefter?

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2005, 10:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
s@g skrev:
Det vil så sige at jeg kan køre på både alm eller blyfri med oktan 95 eller 98 når bare tændingstidspunktet er justeret derefter?


præcis oktan tallet angiver jo tændvilligheden på benzinen og derfor er man jo nød til at justere tændingen så man har mest udnyttelse af benzinen (og undgår tændingsbanken) hvis din bil SKAL kører med blyholdig benzin kan man godt kører på blyfri men du skal ca. hver 3. gang tanke en med bly så dine ventiler ikke går til... (bly'et i benzinen bruges til at smøre dine ventilstammer/styr...)

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2005, 10:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Læs om benzin her: http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin.asp og her: http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin/Om_98_oktan_OFR.aspx og her: http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin/MTBE ... 0MTBE.aspx

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2005, 22:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Pas på med bly benzin hvis du har lamdasonde i... Faktisk er blyholdig benzin så BANLYST.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2005, 22:58 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Eet spørgsmål melder sig:

Hvor dælen er det i skaffer bensin med bly i henne?
:shock: :shock:

Bly har været ude af markedet i guve hvor mange år, så hvor er det mon lige i finder det bly henne?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jun 2005, 23:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hvad mon det er der ødelægger sonderne i bly benzin?

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 55 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team