Er i gang med at flytte lidt rudt på sagerne ude i motorrummet, og så kom jeg til at tænke på hvad der gav den bedste køling???
2 ens olie kølere:
parralelt forbundet eller forbundet i serie???
Fordele og ulemper???
De bliver monteret ens i højre og venstre side i det hul der er i mellem forskærm karroseri.
2*olie køler. Serie eller parralelt???
Redaktør: Moderatorer
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
2*olie køler. Serie eller parralelt???
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
jeg ville sætte dem i serie har en IDE om at det vil give samme effekt som en der er lige så stor som dem begge tilsammen
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
De rygger på i serie i højre side, det gør det hele nemere og mere enkelt.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Rent køle-effektmæssigt må det vel være uden betydning, om de er i serie eller de er parallelkoblede.
En ulempe ved serieforbindelse kunne være: "Forstoppelse" i den ene vil medføre mindsket flow gennem begge kølere.
En ulempe ved parallel: Hvordan sikre lige stort flow (og dermed køling)gennem begge kølere??
Jeg ville nok vælge den løsning, som er mest praktisk.
Evt. kan man med nogle temp.følere kontrollere køleeffekten, det behøver jo ikke være noget fancy.
En ulempe ved serieforbindelse kunne være: "Forstoppelse" i den ene vil medføre mindsket flow gennem begge kølere.
En ulempe ved parallel: Hvordan sikre lige stort flow (og dermed køling)gennem begge kølere??
Jeg ville nok vælge den løsning, som er mest praktisk.
Evt. kan man med nogle temp.følere kontrollere køleeffekten, det behøver jo ikke være noget fancy.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Til temp. kontrol i motorrummet bruger jeg alderrede almindelige små billige temp følere fra byggemarkedet, har en sidende ved luftfilteret og en anden som jeg flytter lidt rundt med. Hvirker ok, de reagere bare ikke så hurtigt, men det er ikke noget problem. Det eneste problem er at de ikke går til mere end 70grader (har smeltet en på den ene bremse caliber bare fordi at jeg var nyskerig)
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Jeg tænkte nu på at sætte en føler på hver indgang og på hver udgang, dermed ialt 4 følere....
I princippet kan man nøjes med at tape en 1n4148-diode på slangen, trække lidt ledning, og så måle spændingsfaldet med et digital-voltmeter fra T-hansen....
Så får man et indtryk af temperaturfaldet, og dermed af flowet, såfremt kølerne er anbragt således at de har samme luftgennemstrømning.
I princippet kan man nøjes med at tape en 1n4148-diode på slangen, trække lidt ledning, og så måle spændingsfaldet med et digital-voltmeter fra T-hansen....
Så får man et indtryk af temperaturfaldet, og dermed af flowet, såfremt kølerne er anbragt således at de har samme luftgennemstrømning.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Transitfar skrev:En ulempe ved serieforbindelse kunne være: "Forstoppelse" i den ene vil medføre mindsket flow gennem begge kølere.
Umidlbart vil en mindre "forstoppelse i en af kølerne ikke betyde en støre ulykke, da olietryks ventilen sider efter køleren (kun højere smøre tryk ved knastakslen), og hvad temp. angår så har jeg jo et ur i bilen som jeg holder nøje øje med, da det er den eneste indikator for motorens belastning jeg har. (en luft kølet motor svinger meget afhængi kørselsmåde og belastning) Men en total lukket/stoppet køler vil sælfølgelig slå krumtapen ihjæl.
Ved parralelt monteret kunne man vel også måle trykket lige inden køleren, om det var ens???
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Lars E skrev:Ved parralelt monteret kunne man vel også måle trykket lige inden køleren, om det var ens???
Niks, trykfaldet over køleren skulle gerne være så lavt, at der skal forholdsvis avanceret måleudstyr til
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..