Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 18:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 17 apr 2005, 15:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
I denne uge måtte jeg (igen) bedrøve en ung familie med, at bilens urolige tomgang og voldsomme benzintørst (Escort ´97 Zetec 1,8 ) skyldtes en brændt udstødningsventil (eller to).
Hver gang er spørgsmålet: Hvorfor brænder udstødningsventilerne på en moderne 16-v motor med elektronisk indsprøjtning??

Blandingen har været for mager, det kan skyldes dårlig indsprøjtningsventil eller for lavt benzintryk.
Eller ventilen er ikke blevet kølet tilstrækkeligt, hvis de står for stramt eller den hydrauliske løfter af en eller anden grund "dropper" spillerummet.

Well, den tekniske forklaring er folk som regel ligeglade med, de vil bare have en garanti for, at det ikke sker igen!!

Morten VJ skrev:
Så hvis man skifter til en større lmm så vil ecu'en pr automatik tro at den suger mindre luft ind, og dermed tilføre mindre benzin.
En meget pålidelig måde at brænde en ventil eller to på.

Hmm, den havde jeg så ikke tænkt på.
Ikke fordi der er blevet pillet ved den pågældende motor på nogen måde, men vil en fejl i LMM kunne medføre for mager blanding, uden at lambdasonden sørger for at korrigere blandingen??

Nå, kort og godt: Hvad skal man (udover de defekte ventiler.. 8) ) udskifte, for at det ikke sker igen??
Og hvilke kontroller vil I anbefale??

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2005, 17:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
okay... de må godt nok have været varme for de er jo natrium kølet på en zetec :cry: :cry: så der skal dog en del mere til før de brænder... jeg ville skyde lambda sonden til at være def... eller evt. en revnet slange så den tager falsk luft ind det må jo også give mager blanding.. men ja det kunne være mange ting

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2005, 18:44 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2003, 18:15
Indlæg: 379
Geografisk sted: Randers
jeg har også skiftet uds ventiler på en zetec i denne uge dog med et km tal på +400000 :shock: men i sammenhæng med det snakket jeg med en ford mekaniker jeg tænkte nemlig at det var pga den overtryks ventil som man sætter i topstykkerne når der er problemer med at de ikke kan starte hvis de ikke køre ret meget så læse jeg på hans smøre seddel "han skifter selv olie " alla høyer/ thansen olie 10/40 og den skal jo køre på 5/30 så allerede der er der et problem men ham ford mekanikeren sagde at de brænder ventilerne pga den mangler en stel forbindelse til ecu'en og det medføret at lamda sonden signalet ikke bliver læst rigtig af ecu'en,
kan ikke lige huske klemme nr'et men den er fordi de brænder en stel bane af inde i ecu'en han sagde at det var løsningen på ventil problemerne

_________________
4X4 POWER
THIS ONE IS THE BEST
FUCK THE REST
NISSAN PATROL 3.3 TD


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2005, 21:20 
forklarringen med lampdasonden lyder ikke gangbar i mine øre. det er samsynligvis kun i tomgang og let dellast den kører closed loop. hvis der er fejl gennem længere tid burde mototstyrringen slå over i nødprogram/limp home..... det tager den ikke skade af! olie skulle helst ikke komme i berøring med ventiler... hverken dyr eller billig. MVH. søren


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2005, 21:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Transitfar skrev:
skyldtes en brændt udstødningsventil


Hvordan kontrollerer man det?? Visuelt eller er der en eller anden test der kan vise det uden man behøves at tage toppen af? Har nemlig mistanke om ovenstående på min bil!

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2005, 21:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
He-he, de andre gloede også :shock: indtil de lærte fidusen :wink: .

Brug ørerne.....

Ofte drejer motoren lige et par omgange, inden den "tænder", og det er nok til at høre 3/4-dels takten.....

Evt tager du primærledningen (klemme 1) fra din tændspole, og kører så på starteren.
Prøv gerne på et par forskellige biler.
Det er _nemt_ at høre forskel på 4/4 (rask motor) og 3/4 (mangler kompression på en cylinder).
Det er netop ved starteromdrejninger at problemet er tydeligst, ved stigende omdrejninger forsvinder den urolige gang.

Hvis man er i forsøgshumør, kan man evt "erstatte" brændte ventiler ved at afmontere et tændrør, og så prøve ovennævnte.

At 3/4-dels-takten skyldes en (eller 2) brændte udstødningsventiler er kun et skud i tågen, men jeg er ret god til at skyde efter gehør... :wink:

Det bliver først rigtig sjovt den dag, hvor jeg også uden videre fortæller, hvilken cylinder det er galt med!

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2005, 21:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Næste trin er at finde den defekte cylinder:
Tag tændledningerne af, en af gangen, og lyt til tomgangen.
Den cylinder, hvor tomgangen ikke ændrer sig, er defekt....

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2005, 23:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Til sidst sætter man stemplet i kompressionstop (ikke udstødningstop) på den defekte cylinder.
Så skruer man sin specialfremstillede trykluftadapter i tændrørshullet, og sætter (via en reduktionsventil) ca 4-5 bar trykluft i forbrændingskammeret.
Husk: Bilen i 4´gear + håndbremsen trukket. Hvis stemplet ikke står _nøjagtig_ i top, så tørner motoren ½ omgang.. :shock:

Når så der er lidt tryk i forbrændingskammeret, så lytter man bare efter, hvorhenne luften slipper ud.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 apr 2005, 09:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Transitfar skrev:
Det bliver først rigtig sjovt den dag, hvor jeg også uden videre fortæller, hvilken cylinder det er galt med!


ikke uden videre men et øre på en stor skruetrækker den plejer at virke :wink:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2005, 11:16 
har 1.6 zetec samme sygdom.. har nemlig lige rodet med en der gjorde mærkeligt, og skal se på den igen fredag? har haft skiftet en brændt ventil på en mondeo 1.8, men troede kun det var 1.8 der havde de fejl..
på forhånd tak


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 109 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team