Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 18:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Krumtapudluftningen på min bil (sierra 2,0 OHC)er lavet forkert. I stedet for at gå i indsugningsmanifold er den ført ned i bundkaret. Har haft bilen et års tid nu og ved ikk hvor længe det har været monteret sådan! Har læst lidt om emnet i Burton Powers katalog og de symptomer de beskriver lider min bil lidt af. Kan motoren ha taget skade af det og hvis såfremt hva ska jeg være opmærksom på??

Fri bane, fuld hane!!!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordvestjylland
s@g skrev:
Krumtapudluftningen på min bil (sierra 2,0 OHC)er lavet forkert. I stedet for at gå i indsugningsmanifold er den ført ned i bundkaret. Har haft bilen et års tid nu og ved ikk hvor længe det har været monteret sådan! Har læst lidt om emnet i Burton Powers katalog og de symptomer de beskriver lider min bil lidt af. Kan motoren ha taget skade af det og hvis såfremt hva ska jeg være opmærksom på??

Tror ikke din motor har taget direkte skade af det.. Hvilke symptomer er det du syntes din motor har?

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
s@g skrev:
Krumtapudluftningen på min bil.... ......er den ført ned i bundkaret. ??

Undskyld at jeg har klippet groft i din tekst, men det der må du lige forklare nærmere.

VH Lars

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Citat:
Burton Power tech support

Good ‘engine breathing’ is usually associated with efficient intake systems e.g. high flow air filter, a well designed manifold, etc. However, efficient ‘crankcase breathing’ is an equally important function of any engine. Even in a new engine, the combustion pressure will inevitably pass the piston rings into the crankcase. If an engine’s breathing system should become blocked or restricted, the crankcase will pressurise causing any one or more of the following problems:

1) The oil/air mix will force its way out through any other convenient exit e.g. oil seals, dipstick, filler cap, etc.

2) The efficiency of the oil control rings will be reduced creating increased oil consumption.

3) Impurities such as water vapour and acids (by products of combustion) will build up and contaminate the oil causing sludging and increased engine wear.

4) The adverse affect on the air/fuel mixture will result in starting problems and rough idling conditions.

5) As a consequence of the weakened fuel charge, detonation or ‘pinking’ will ensue. To compensate, the ignition will need retarding resulting in further power loss.

@ Ole..

Pkt 3+4

@ Transitfar

Slangen der ska gå i indsugningsmanifold er i stedet ført i slangestuds på bundkaret!

Fri bane, fuld hane!!!

Titel: ...
Så burde der jo blive lidt tryk i bundkarret= oliepinden hopper og = olie over det hele? :?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Så vidt jeg husker går afgangen fra PCV-ventilen (krumtaphusudluftningens oliecatch-dims... :wink: ) ikke til indsugningsmanifolden, men til luftfilterhuset???

Under alle omstændigheder må der jo være en tilslutning tilovers, og så er det vel ikke så svært at modificere tilbage til det oprindelige setup.
Et godt tip her er en tur til den lokale hugger, og her lure i motorrummet på en tilsvarende bil.

Evt. kan du (med varm motor) jo prøve at rykke en slange fra, således at krumtaphuset udlufter til det fri.
Ændring af tomgang og startvillighed vil vise sig med det samme. Husk at kontrollere tænding og CO.
CO vil ændre sig nedad, så du SKAL kontrollere CO, aka karburatorens tomgangsindstilling.

VH Lars

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Systemet er lavet så den suger gennem oliepåfyldningsdæksel og blæser ud gennem Positive Crankshaft Ventilation-ventil ind direkte i indsugningsmanifold. Det er sådan det er vist i to af de tre Haynes jeg har og det er osse der der er en blændet studs. Grunden til jeg ikk har modificeret tilbage er at jeg ikk rigtig ved hvor jeg kan få fat i blindprop/gummihætte til bundkarret(vil nemlig nødig pille dette af)

Fri bane, fuld hane!!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
s@g skrev:
Systemet er lavet så den suger gennem oliepåfyldningsdæksel og blæser ud gennem Positive Crankshaft Ventilation-ventil ind direkte i indsugningsmanifold. Det er sådan det er vist i to af de tre Haynes jeg har og det er osse der der er en blændet studs. Grunden til jeg ikk har modificeret tilbage er at jeg ikk rigtig ved hvor jeg kan få fat i blindprop/gummihætte til bundkarret(vil nemlig nødig pille dette af)

En stump slange 2 spændebånd, og en bolt/rundjern i passende størrelse.
Så er den studs blændet af, ikke særligt kønt men effektivt :D

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Morten VJ skrev:
En stump slange 2 spændebånd, og en bolt/rundjern i passende størrelse.
Så er den studs blændet af, ikke særligt kønt men effektivt :D

MVH

Morten

Tak for det :wink: Det er osse sådan blindproppen er lavet i manifolden. Ska bare lige ha fundet de rigtige materialer. Den blændede studs i manifold er nemlig ikk samme størrelse som studs i bundkar.

Men tilbage til det oprindelige spørgsmål!! Kan motoren ha taget skade :?:

Fri bane, fuld hane!!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg kan ikke se at motoren kan have taget skade, grundet denne modefikation.
Det der kan have taget skade er div pakninger-pakdåser, men de er relativt billige, og mere eller mindre besværlige at skifte.
Et blokeret pcv system er meget kendt på gl Volvoer. Man glemmer at skifte filtret under manifolden.
Jeg har adskildt 3 motorer af denne type uden at kunne finde nogen skader der kan relateres til et blokeret pcv system, faktisk har jeg kun fundet almindeligt slid, og ovennævnte utætte pakninger.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time