Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 08:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 17 apr 2005, 10:12 
hej allesammen

jeg skal til og have en ny bil, og så er jeg faldet over en golf 3 disel, nu er spørgsmålet bare om det skal være en GTDér eller TDIér,

udover forskellen på de 15 hk, hvad er der så af forskel på de to motorer? bruger de samme blok, har de intercooler? nogle af jer siger at GTDeren har en svag krumtap, og det er jeg jo ikke så glad for, men på den andenside så er tdieren jo også betydeligt dyere end GTDeren.

hvad med modificering er det lettere at tune en gtder end en tdier?

tak for hjælpen

Mvh
Lars


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel: diesel
Indlæg: 17 apr 2005, 11:11 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
Hej Lars!

Svært valg, jeg stod selv og skulle foretage det samme for et par måneder siden, dengang kunne jeg godt se at skulle jeg have en TDI med et fornuftigt km tal og i rimelig stand ville jeg blive lettet for et sted mellem 85 og 100 tusser for selv en årg. '94 hvorimod jeg kunne få en alm TD eller enGTD for mellem 55 til 75000.
Jeg ville egentlig helst have TDI'eren da den jo har 15hk mere fra fabrikken og samtidig er rimelig nem at tune plus at den går længere på literen.
Jeg indså at skulle jeg have en TDI så var løsningen nok gule plader da jeg kører fra Fakse til Slagelse hver dag, det giver ca 35000km om året med det løse, og bilen jo gerne skulle være betalt inden den var slidt op.
Jeg fandt en årg '94 i det jyske som en purk havde hentet til sig selv i tyskland og først derefter konstaterede at afgiften ville være 56000 på hvide plader da den kun havde kørt 132000km, jeg indreg. den på gule og "slap" med 30000 i afgift og dermed endte den på ca 68000 kr med ombygningskit.
Bilen kører som en drøm, og det er faktisk kun når den står i tomgang jeg tænker over at det er en diesel, ud af lige landevej spinder den som en mis.
Da det ikke er rosenrødt det hele skal du lige være opmærksom på at TDI'eren er spækket med diverse følere og det er altså lidt skrøbeligt det der elektronik, har skiftet 2 indtil videre til en værdi af 1200 penge men sådan er det jo.
Med hensyn til tuning er det ret nemt på TDI'eren da den jo kan boxtunes, www.din-bil.com tilbyder 30hk effekt og 50nm for kun 1995,- på 90 hk TDI'eren, det kan vist ikke være nemmere eller billigere.

svan

MANGLER STADIG EVNEN TIL AT BESVARE SIMPLE SPØRGSMÅL MED KORTE PRÆCISE SÆTNINGER


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 apr 2005, 18:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Lars Ringsted skrev:
hej allesammen

jeg skal til og have en ny bil, og så er jeg faldet over en golf 3 disel, nu er spørgsmålet bare om det skal være en GTDér eller TDIér,

udover forskellen på de 15 hk, hvad er der så af forskel på de to motorer? bruger de samme blok, har de intercooler? nogle af jer siger at GTDeren har en svag krumtap, og det er jeg jo ikke så glad for, men på den andenside så er tdieren jo også betydeligt dyere end GTDeren.

hvad med modificering er det lettere at tune en gtder end en tdier?

tak for hjælpen

Mvh
Lars

en 1.9 gtd er ikke for stærk, toppen flækker for et godt ord. vi fik en top ind der var flækket 9 steder :shock: .tror selv de gamle 1.6 er bedre.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2005, 17:43 
der må da være nogle flere som har lidt forstand på Golf 3 diesler, jeg kan stadig finde omkring 20-30000 gode grunde til hvorfor jeg skulle have en af dem uden elektrinisk indsprøjtning, så er der ikke nogle som ved noget, og som gider at skrive lidt.
jeg kom forrresten til at tænke på at de 15 HK som TDIéren har ekstra måske er pga. den standaard monterede intercooler??

Mvh
Lars


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 21 apr 2005, 08:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Lars Ringsted skrev:
der må da være nogle flere som har lidt forstand på Golf 3 diesler, jeg kan stadig finde omkring 20-30000 gode grunde til hvorfor jeg skulle have en af dem uden elektrinisk indsprøjtning, så er der ikke nogle som ved noget, og som gider at skrive lidt.
jeg kom forrresten til at tænke på at de 15 HK som TDIéren har ekstra måske er pga. den standaard monterede intercooler??

Mvh
Lars

Så køb du bare en TD hvis du så bliver træt af den så smider du bare en TDI motor i.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2005, 23:16 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
Hej Lars

Ja hvis det var mig der skulle ud og handle så ville jeg ikke være bange for at købe en tdi. Her en kammi som kører tdi og den har mange km på bagen, som får klø og det tager de sku ikke skade af.De skal bare ikke have tæsk så længe de er kolde - men gælder jo alle.
Min kone kører i en gammel 1.6 td som snart har rundet 380.000 og jeg kan stadig se hone spor i cylinderen.... Og ja de topstykker der sidder på hvivelkammer modellen "1.6 - 1.9 med og uden turbo" er ikke det bedste der kommer fra wolfburg... så derfor ville jeg vælge en med TurboDirekteIndsprøjtning.

Ang forskellen på de to motor - ja toppen er jo helt anderledes og bunden har de uden tvivl lavet om/forstærket. Om den er med eller uden i/c - tdi har helt sikkert i/c - td kan mig bekendt fås med og uden.
Der sidder jo en del el følere div steder på en tdi men det er ikke mere sårbart end som så meget andet.

15hk mere og end del mere nm i tdi motor kommer ikke alene pga af en i/c. Brændstof trykket er hævet og det giver en del. De der kører med PD teknik kører oppe på over 2000bar brændstof tryk og de har omkring 320nm på en 1.9
Den nye passat skulle inden længe(ja den er lige kommet til landet) komme med 2.0 16V PD "pizo" tror jeg de hedder , 170hk og tæt på de 400nm. Til sammenligning har en 1.6 td et tryk på ca 140bar og ca 130-140nm.....

Valget er dit - jeg ved godt hvad jeg ville vælge :wink:

Knæk og bræk med handlen

mvh peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2005, 18:29 
mange tak for hjælpen, det var lige dan slags information jeg skulle bruge, det bliver nok en tdi så

Mvh
Lars


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 59 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team