Dele erfaring med at bore huller i bremseskiver?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Alf

Dele erfaring med at bore huller i bremseskiver?

#1 Indlæg af Alf »

Hej er der nogen der vil dele noget erfering med at bore huller / fræse riller i bremseskiver? Ville høre om det er nødvendig at Varmebehandle bremseskiverne efter man har boret huller i dem? For at sikkere sig for at de ikke ville springe eller revne.
[img]http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16166

Hilsen ALF[/img]
ford p7 biturbo
Medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 16 jul 2004, 02:13

Re: Dele erfaring med at bore huller i bremseskiver?

#2 Indlæg af ford p7 biturbo »

Alf skrev:Hej er der nogen der vil dele noget erfering med at bore huller / fræse riller i bremseskiver? Ville høre om det er nødvendig at Varmebehandle bremseskiverne efter man har boret huller i dem? For at sikkere sig for at de ikke ville springe eller revne.
[img]http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16166

Hilsen ALF[/img]


Det tror jeg ikke er nødvendigt, men det kommer selvfølgelig an på hvor hårdt du bearbejder dem. de skal måske lige drejes af men kender mange der har lavet det uden problemer. skal nok lige nævnes at det ikke bliver lavet i en søjleboremaskine :shock: men med CNC maskine og det kommer de ikke i ubalance af. jeg laver det ikke for andre. og vil ikke tage penge for det da så kan det ikke betale sig, de bliver lige så dyre som sportsskiver.Jeg er ved at lave nogle der står FORD RACING på graveret hele vejen rundt, men det er mest for lirens skyld
Senest rettet af ford p7 biturbo 23 mar 2005, 21:08, rettet i alt 1 gang.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Jeg ville vende problematikke om.
Jubi nu har jeg lige købt nye skiver til dytten meget billigt :D
men de skal ligne meget dyrere sports skiver fra et anerkendt fabrikat. :roll:
Mit simple spørgsmål er har du problemer med varme bremser, så betal for kvaliteten.
Hvis ikke hvorfor så bekymre sig.
Jeg har set flere hjemmeborede siver med dårligt resultat.
Punkt 1 de kommer i ubalance.
Og
2 der er stor fare for revnedannelser omkring hullerne.
Glem det eller køb de skiver der koster, et hjemmefusket løsning er ikke gangarbar på landevejen spec ikke når det gælder bremser. :evil:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#4 Indlæg af mh »

må her også holde mig til morten for det er et af de steder hvor man ikke skal leje gør det selv bore-shag det vil blive dyre at skulle købe nye calipre nav skiver og klodser på ny fordi de vil revne/flække så det er nok nemmere at du siger hvilken bil du har så kan nogen måske finde nogle billige sports skiver istedet...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
ALF

#5 Indlæg af ALF »

Det er fordi jeg har lavet mange bremseskiver til en masse venner på den måde! Jeg har selvføgelig lavet dem i en CNC-fræser, da jeg står ved en hele tiden på mit abj. Og derfor ville jeg høre om der var nogen der havde haft problemer med det?
www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16166
Pappa the Kid
Nyt Medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 04 feb 2005, 12:53

#6 Indlæg af Pappa the Kid »

det ser ellers ret stabilt ud det du har lavet! (hvis du har lavet de bramser
der er på bilgalleri(link))
Men hvis du har lavet en del af dem er det vel dig der kan fortælle os
om der er problemer med det!` :wink: ?
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Pappa the Kid skrev:det ser ellers ret stabilt ud det du har lavet! (hvis du har lavet de bramser
der er på bilgalleri(link))
Men hvis du har lavet en del af dem er det vel dig der kan fortælle os
om der er problemer med det!` :wink: ?


De alvorlige problemer viser sig førs når skiven eksplodere ved en nedbremsning fra over 200 km/t.
Og hvor mange er i stand til at reklamere som en engel :twisted:

Det er næmest den værst tænkelige modefikation jeg kan komme i tanke om.
Så medmindre man stiller op til DFB med totalt overdrevent areodynamik, og kun er ude efter looket. så køb den rigtige vare.
Du dine venner/ kæreste elle hvem der ellers er i bilen, og de uskyldige der er i projektilets bane hvis skiven eksplodere vil takke dig, :shock:
Hvis du investere i de rigtige skiver, og ikke en hjemmeboret variant.

Ikke for at jeg er tilfreds med mine bremser, men da div tilsyn ikke tillader en ombygning til større, nøjes jeg med lovlige/godkendte skiver, og noget hårdere bremseklodser. men tilfældige huller eller spor aldrig i liver.
MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
ALF

#8 Indlæg af ALF »

Jeg kan ik forstå hvorfor det skal være så stort et problem med de skiver?
Da jeg har lavt dem i en god kvalitet, det er jo "brembo bremseskiver".
Jeg kan ikke se hvad forskellen er for dem jeg har lavt, til dem man kan købe? Jeg kan ikke forstille mig, at den kvalitet de rigtig skiver er lavt af, er meget anderledes end dem jeg har lavet.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#9 Indlæg af Transitfar »

Hej Alf....
Ja, det er meget flot, det du viser på billederne. Jeg ville sgu være glad, hvis jeg kunne danne sådan noget... :wink: .

Men desv. er det jo ikke kun udseendet, som afgør kvaliteten.
Og mht bremseskiver er det heller ikke nok med mål, tolerencer, kast, finish osv for at opnå "Brembo"-kvalitet.

Der _ER_ forskel på materialer, det må du da også have mærket i dit daglige arbejde????

Og ikke blot er der forskel på materialerne (også indenfor støbejern), men der er ISÆR forskel på varmebehandlingen, og dermed på skørheden.

Bremseskiver er en kritisk komponent, og jeg ville ikke turde eksperimentere med et ukendt materiale.

Måske kunne vi lokke Henrik GM på banen og fortælle lidt mere om materialer, kulstofindhold, materialespændinger, varmebehandling osv??? 8)
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Transitfar skrev:Bremseskiver er en kritisk komponent, og jeg ville ikke turde eksperimentere med et ukendt materiale.

Måske kunne vi lokke Henrik GM på banen og fortælle lidt mere om materialer, kulstofindhold, materialespændinger, varmebehandling osv??? 8)


Jo, du kan såmen godt lokke med mig ;-)

Rent ud sagt, så mener jeg det er fuldstændigt vanvittigt, og aldeles uforsvarligt at begynde at "fikse" bremseskiver med huller, spor, og hvad man ellers kan finde på, alene for at give "look" af en dyrere komponent.

Sælger (producent) skal nok lige huske på at det nok ikke er så fedt at sælge en bremseskive til en der kører galt netop pga bremseskiverne!

Der findes et hav af forskellige materialer til at lave bremseskiver af, og tilsvarende med belægningerne. Jeg kunne nok bruge et par minutter på at dissikere bare et par af materialerne, men gider egentligt ikke da jeg finder disse hjemmegjorte "pornoskiver" ret så ubrugelige, og temmeligt uansvarligt.

Støbegods til bremseskiver til biler er ganske billigt materiale,(langt de fleste biler!) og ikke særligt stærkt. Til sammenligning er bremseskiver til MC af _langt_ højere kvalitet. Men, den hurtigste og nemmeste måde at danne sig et indtryk af materialets beskaffenhed, er at tage en automatkørner, og "slå" en kørnerprik i alm. jern, en bilskive, og en MC skive, og se forskellen. Prøv dernæst at slibe i samme materiale med en båndpudser, og vurder farven på gnisterne. En erfaren smed kan læse en del oplysninger om materialet ved at se på gnisterne, og ved at vurdere på slibebåndets bid i godset.

Men diskussionen er spild af tid. Det er stadigvæk aldeles livsfarligt af fikse sine egne pornobremseskiver. Forestil dig at skiverne i bag udvikler en revne, og skiven eksploderer v. +200kmt....Det vil sikkert resultere i en baghjulsblokade, og hvad er odds for at man slipper godt fra det med god fart i kanen??

IMO absolut ikke værd at forsøge. Så hellere køre +250km/t(ægte) i en 15år gammel toyota, med originale bremser! Ihvertfald mere forsvarligt end skære tilfældige riller med vinkelsliberen, og bore et par huller med håndboremaskinen, hvilket jeg sidestiller med OEM skiver modificeret til "pornolook" i CNC maskiner.

Så er det vist sagt så det kan forståes. :shock:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar