Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 13:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
jeg står for at sku hive toppen af min kærestes 106 rallye fra 1994 (altså en tu2 type motor på 1,3 liter) den har det med at bruge vand og damper en del... irriterende da vi købte motoren hos en hugger for ca 4 måneder siden.
Jeg har tænkt mig at renovere et af de ekstra topstykker vi har og så bare skifte det en nærmere kommende dag.

MEN da denne motor jo har løse foringer så kunne jeg forestille mig at der er noget jeg bør være opmærksom på...
så vidt jeg har kunne læse mig frem til så kan foringerne løsne sig nu hvor man fjerner trykket fra topstykket. så man bør ikke dreje motoren så hvidt jeg ku forstå det...

er der andre ting jeg bør være opmærksom på/forsigtig med? og er der evt nogen med erfaringer ang de løse foringer?

Venlig hilsen Lasse (og najas bil) :wink:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Ja for guds skyld ikke dreje motoren mens toppen er af!! Hvis den skal drejes så hold igen på alle forringerne.
HAr set "episoden" 2 gange men begge gange gik det heldigvis godt og ingen skade sket

Titel:
Mester Medlem

fin vogn... mon jeg burde skrive hvilke numre de havde min yugo med i? ha ha.
mange tak for svaret, det vil jeg passe RIGTIG godt på ikke at gøre

venlig hilsen Lasse

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Nej man skal jo kun skrive det nr artiklen er i ;-) Ellers kunne jeg også godt komme med et par numre til :lol:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Nej, endelig ikke tørne motoren uden at foringerne er UDEN mulighed for at kunne "løfte" sig.....

Derudover skal du huske (har jeg læst, korrektion modtages med tak) at toppen skal "sidelæns" af, altså IKKE løftes, da man derved risikerer at løsne foringerne.
Jeg har dog aldrig selv prøvet det, og hvis pakningen sidder ligeså godt som toppakninger gør normalt, så bliver det nok ikke helt nemt....

Men mon ikke andre har lidt erfaringer???

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
nu har jeg nok alene i år lavet topstykke og toppakning på 8 stk af den type motor og andre der er magen til jeg jeg kan kun sige Det er Ingen Problem BobbI bare klø på jeg dog set en forring løfte sig den blev bare trykket på plads igen

NISSAN PATROL 3.3 TD

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
C.Sørensen skrev:
nu har jeg nok alene i år lavet topstykke og toppakning på 8 stk af den type motor og andre der er magen til jeg jeg kan kun sige Det er Ingen Problem BobbI bare klø på jeg dog set en forring løfte sig den blev bare trykket på plads igen

Som tidligere pug mekker ja så er det ikke noget problem du skal bare "twiste" toppen inden du løfter den af så slipper foringerne fra toppen og bliver nede.... og hvis du skal tørne motoren ja så tager du bare 2 store skiver og spænder fast med en alm bolt i top-bolts hullerne så holder de to skiver alle 4 foringer nede..... de har det med at gå rimeligt tit på den motor (topparkningen) specielt begynder de at svede i hjørnet mellem top og blok bag H. forlygte fordi der sidder olie kanalen..... men bare af med forrøret og så lad begge manifolder sidde så er den lige til at løfte af...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Medlem
Brugeravatar

På en TU motor kan man låse svinghjulet med en lang 6mm bolt.

Hovedet skal bare saves af bolten, og så skal enden af den bøjes i 45 grader. Så stikker man den i et et lille hul der er i gearkassen lige over bundkarret på forsiden af motoren og drejer motoren indtil den smutter ind. Meget nemt, og så er det også nemmere at montere tandremmen igen.
Man kan gøre det samme med knasthjulet med en 10 mm bolt.

Titel:
Mester Medlem

det med knasthjulet havde jeg godt prøvet da jeg skiftede tandremmen men det med skiverne og topboltene er da en rigtig fin ide... tak martin, det bliver lige sådan jeg gør det.

dejligt med nogen der har lidt erfaring med det man skal ha gang i så man undgår at lave de dummeste fejl

venlig hilsen Lasse og najas motor

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Altså Lasse :? : Hvis du nu stiller motoren "rigtigt" inden du tar toppen af, behøver du jo slet ikke at tørne på motoren...

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time