Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 13:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 29 dec 2004, 21:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
jeg står for at sku hive toppen af min kærestes 106 rallye fra 1994 (altså en tu2 type motor på 1,3 liter) den har det med at bruge vand og damper en del... irriterende da vi købte motoren hos en hugger for ca 4 måneder siden.
Jeg har tænkt mig at renovere et af de ekstra topstykker vi har og så bare skifte det en nærmere kommende dag.

MEN da denne motor jo har løse foringer så kunne jeg forestille mig at der er noget jeg bør være opmærksom på...
så vidt jeg har kunne læse mig frem til så kan foringerne løsne sig nu hvor man fjerner trykket fra topstykket. så man bør ikke dreje motoren så hvidt jeg ku forstå det...

er der andre ting jeg bør være opmærksom på/forsigtig med? og er der evt nogen med erfaringer ang de løse foringer?

Venlig hilsen Lasse (og najas bil) :wink:

_________________
Brap brap brap...
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2004, 21:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Ja for guds skyld ikke dreje motoren mens toppen er af!! Hvis den skal drejes så hold igen på alle forringerne.
HAr set "episoden" 2 gange men begge gange gik det heldigvis godt og ingen skade sket

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2004, 21:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
fin vogn... mon jeg burde skrive hvilke numre de havde min yugo med i? ha ha.
mange tak for svaret, det vil jeg passe RIGTIG godt på ikke at gøre

venlig hilsen Lasse

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2004, 22:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Nej man skal jo kun skrive det nr artiklen er i ;-) Ellers kunne jeg også godt komme med et par numre til :lol:

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2004, 22:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Nej, endelig ikke tørne motoren uden at foringerne er UDEN mulighed for at kunne "løfte" sig.....

Derudover skal du huske (har jeg læst, korrektion modtages med tak) at toppen skal "sidelæns" af, altså IKKE løftes, da man derved risikerer at løsne foringerne.
Jeg har dog aldrig selv prøvet det, og hvis pakningen sidder ligeså godt som toppakninger gør normalt, så bliver det nok ikke helt nemt....

Men mon ikke andre har lidt erfaringer???

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2004, 00:45 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2003, 18:15
Indlæg: 379
Geografisk sted: Randers
nu har jeg nok alene i år lavet topstykke og toppakning på 8 stk af den type motor og andre der er magen til jeg jeg kan kun sige Det er Ingen Problem BobbI bare klø på jeg dog set en forring løfte sig den blev bare trykket på plads igen

_________________
4X4 POWER
THIS ONE IS THE BEST
FUCK THE REST
NISSAN PATROL 3.3 TD


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2004, 01:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
C.Sørensen skrev:
nu har jeg nok alene i år lavet topstykke og toppakning på 8 stk af den type motor og andre der er magen til jeg jeg kan kun sige Det er Ingen Problem BobbI bare klø på jeg dog set en forring løfte sig den blev bare trykket på plads igen


Som tidligere pug mekker ja så er det ikke noget problem du skal bare "twiste" toppen inden du løfter den af så slipper foringerne fra toppen og bliver nede.... og hvis du skal tørne motoren ja så tager du bare 2 store skiver og spænder fast med en alm bolt i top-bolts hullerne så holder de to skiver alle 4 foringer nede..... de har det med at gå rimeligt tit på den motor (topparkningen) specielt begynder de at svede i hjørnet mellem top og blok bag H. forlygte fordi der sidder olie kanalen..... men bare af med forrøret og så lad begge manifolder sidde så er den lige til at løfte af...

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2004, 18:47 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
På en TU motor kan man låse svinghjulet med en lang 6mm bolt.

Hovedet skal bare saves af bolten, og så skal enden af den bøjes i 45 grader. Så stikker man den i et et lille hul der er i gearkassen lige over bundkarret på forsiden af motoren og drejer motoren indtil den smutter ind. Meget nemt, og så er det også nemmere at montere tandremmen igen.
Man kan gøre det samme med knasthjulet med en 10 mm bolt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2004, 21:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
det med knasthjulet havde jeg godt prøvet da jeg skiftede tandremmen men det med skiverne og topboltene er da en rigtig fin ide... tak martin, det bliver lige sådan jeg gør det.

dejligt med nogen der har lidt erfaring med det man skal ha gang i så man undgår at lave de dummeste fejl

venlig hilsen Lasse og najas motor

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2004, 22:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Altså Lasse :? : Hvis du nu stiller motoren "rigtigt" inden du tar toppen af, behøver du jo slet ikke at tørne på motoren...

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team