Jeg ville bare lige nævne at jeg har haft kontakt med Statens Bilinspektions hovedkontor for at høre dem ad angående kompressortuning.
De ser ikke kompressortuning som en konsekvent overskridelse af 20% reglen som nogle ellers har været af den opfattelse af.
Naturligvis skal man holde sig indenfor 20% reglen hvilket naturligvis gør at mange med nyere biler er nødsaget til at betale sin bil fri for lidt flere hk.
MEN det interessante i denne sammenhæng er at kompressor ej heller ses på som konstruktiv ændring da en kompressor er en enhed der monteres eksternt på motoren.
Det betyder så at biler fra før 84 som man bekendt må tune den originale motor på ud over 20% reglen forudsat man ikke laver konstruktive ændringer må kompressorlades uden betaling af afgift for overskridelse af 20% reglen.
Tag for eksempel en Ford Capri 2,8 V6 med 160hk standard. Det er en bil fra 1977 og derfor bortfalder 20% reglen hvis der tunes på motoren uden brug af konstruktive ændringer. Men hvis man eks monterede en kompressor og hev 250hk ud af motoren ville det være fuldt ud lovligt og afgiftsfrit.
Det eneste de gjorde opmærksom på var at bilen stadig skulle overholde krav til forurening (co måling) OG at bremsesystem osv naturligvis stadig skal være godt nok..
Turbo derimod med Wastegate beregnes ALTID som overskridelse af 20% reglen hvis der er monteret wastegate. Men nu er en wastegate ikke et krav på en kompressor for at den kører. Se eks på Toyota MR2...!
Bare lidt praktisk info jeg ville dele med jer, til dels så i ved hvordan "de" ser på det og til dels så jeg kan mane en gammel teori i jorden igen
Håber i kan bruge det til noget
mvh
Rubse