Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 11:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Hej jeg har en Ascona fra 77, med en 4 trins gearkasse, som løber knap 3500 omdr i 4. gear ved 100 km/t, så jeg overvejer om en 5 trins gearkasse vil hjæpe...

Den 4 trins gearkasse har jo højst sandsyneligt udvekslingen 1:1 i 4. gear, så mit spørgsmål er nu: Har 5 trinsgearkasserne også udvekslingen 1:1 i 4, gear, og f.eks. 0,8:1 i 5. gear, sådan at man kan få en højere gearing i topgear ved blot at skifte gearkassen og men lade bagtøjet være som det er? Eller skal man også skifte bagtøjet hvis man vil have en højere udveksling i topgearet?

(Ascona og Manta bruger vidst samme gearkasse, så hvis nogen har erfaringer med Mantagearkasser, er det lige så godt :wink: )

Mvh Casper

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
Kun Manta B kom med 5-trins gearkasse, Getrag 240. Som du selv nævner har den 1:1 udveksling i 4. gear og 5. gearet er 0.87:1. For at montere gearkassen skal du bruge kardanen tilhørende 5-trins gearkassen og du skal være opmærksom på at kardantunnelen er anderledes på en 5-trins model da gearskifteren sidder længere tilbage. Alternativt kan man korte gearskiftet op og derved flytte gearstangen fremad så den passer i det gamle hul, eller man kan skære det påkrævede stykke kardantunnel ud af en 5-trins karrosse og svejse i sin 4-trins karrosse.
Held og lykke med det.

Titel:
Hej Lasse
sjældent har jeg fået en så præcis og tilstrækkelig tilbagemelding på et spørgsmål :D Helt perfekt

Mange tak skal du have :D

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
en enkelt lille komentar: i stedet for at klistre noget af tunellen i fra en 5gears, kan du ved at skære et stykke ud af den eksisterende tunnel og vende det om for at svejse det i igen få det til at passe også. kan ta mål på det hvis det er, men det er ikke særligt svært. husk kardan-boksen fra en 5 gears...

www.slavteren.tk

Titel:
Ascona b 2,0e sport havde også femtrins kasse.. Sådan en havde jeg

Titel:
Tak for tipsene, og jeg tror ikke det bliver nødvendigt med mål, jeg burde godt selv kunne udregne sådan en smule geometri hvis projektet bliver til noget :D (ellers tak for tilbudet)

Mvh Casper

Titel:
Anonymous skrev:
Ascona b 2,0e sport havde også femtrins kasse.. Sådan en havde jeg

Nope. Det har været eftermonteret! Eneste Ascona B der kom med 5-trins var i400 modellen!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: østfyn
Slavteren skrev:
en enkelt lille komentar: i stedet for at klistre noget af tunellen i fra en 5gears, kan du ved at skære et stykke ud af den eksisterende tunnel og vende det om for at svejse det i igen få det til at passe også. kan ta mål på det hvis det er, men det er ikke særligt svært. husk kardan-boksen fra en 5 gears...

tja hvis det er larm man vil have så kan man sagtens men, der er forskel på de 2 tundler, den til en 5 trins har en pukkel som, gør at gearskiftet kan være der uden at hamre og banke op i bunden af bilen under kørsel. Tro mig det larmer jeg lavede nemlig samme nummer, med bare at skære ud og vende pladen. Jeg tror kun jeg kørte ca. 10-15 km med det inden at det blev lavet om, det var sq ikke til at holde ud at høre på.

Titel:
Tak for tippet Heino (og andre), jeg tror dog ikke projektet bliver til noget i denne omgang, tror jeg forfalder til blot at skifte koblingen - den fedter mere end en storbarmet stræbertøs omkring eksamenstid...

Mvh Casper :D

Titel:
Jeg havde en overdrive 4 trins gearkasse fra en rekord i min manta. Efterhånden så sjældne at ingen kender dem. Jeg gav 1000 kr for min. Den sænker omdrejningerne 800 ved 100

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time