Captain Slow skrev:
olien ændrer intet på tændingsbanken,
ud over den måske tager et par omdrejninger ud af motoren pga. den tykkere viskositet.
larmer mindre, ja olien er tykkere. så rasler det mindre i toppen
du kører nok også kortere på literen, soder mere, og har mistet noget effekt. pga større modstand på krumtap og andre bevægelige dele
Hvis skidtet bruger olie så kan olie i forbrændings kammeret, snildt fremprovokere tændings banken.
Tyk og tynd olie er mere svært at deffinere når vi taler om multigrade olier.
Tallet foran w'et er et udtryk for hvor tynd, olien er ved en bestemt lav temperatur.
Så en 10W olie flyder lige så nemt uanset hvad der står efter.
30-40-60.
Tallet efter w'et angiver oliens smørende egenskaber ved en høj temperatur.
Dette er ren kemi. olien kan aldrig blive tykkere end en 10 olie.
Men inde i et leje kan den opføre sig som en 30-40-60 olie.
Alt efter hvilken specefikation den har.
Selvom de har samme tykkelse, eller flyde evne.
Det viktigste er godkendelsen af kvaliteten af olien!
API, eller Acea.
Tykkelsen, eller SAE værdien vælger man efter de gældene temperatur forhold i olien!
Feks en 0w30 olie der er perfekt til nord svenske forhold, er helt forkert til saudiaribiske forhold.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html