HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
Mht. om tænderne træder på den ene side eller den anden, der tror jeg ikke at den store forskel ligger.
Men vie er vel grundlæggende enige i at et feldt har sin store force i før og efter målinger under de samme betingelser. Og resten er nærmest et rent gæt.
MVH
Morten
Det har ca. altafgørende betydning for resultatet om der trædes på en tandflanke der har overført motorbelastningen i måske 200.000km, eller om der trædes på en tilsvarende tandflanke der kun har motorbremset samme distance.
Alternativet er at gearkasser ikke ændrer friktion gennem levetiden....og det er jo ikke helt korrekt.
Felter kan blive meget præcise. Den absolut største fejl ved felter er at de næsten altid skal vise en "før" og "efter" situation. Også at der skal mennesker til at betjene dem....
Masser har prøvet at få noget monteret, og rullet før, og rullet efter, og effektforøgelsen er god. Naboen ruller dog ikke samme effekt....
Hvorfor nu det??
Korrektionsfaktorer! Disse er jo skabt til at give korrektion så visningen ikke er afhængig at div.forhold, men kan jo også bruges til at demonstrere noget ved, og vil man rulle biler skal man være klar over at hvis feltet viser "for lidt" vil antallet af gæster på feltet være væsentligt lavere end hvis feltet viser for meget, alene pga blærerøvsværdien i en god felttest.
Så langt de fleste feltoperatører vil vise for meget ved en gemen effektmåling, for lidt ved en "før" tuningsmåling, og for meget ved en "efter" tuningsmåling. Især hvis de lever af at sælge den aktuelle tuningsløsning.
Det er nok een af årsagerne til at lave hk nogle gange kører fra høje hk i samme biler...

Selve udregningsmetoden er ganske præcis.(hvis feltet er kalibreret ordentligt vel at mærke)
Selvfølgelig er der en forskel på en til kørt, og en meget tilkørt gearkasse.
Men du misser pointen .
Når en gearkasse på føres et stort moment vil den forsøge at kører akslerne ud af endedækslene, ved skråtskårne tænder, eller forsøge at separere højgears aksel fra bungears aksel, ligeskårne tænder.
Dette gælder hovedsagtigt forhjuls trækkere, og ikke baghjuls trækkere hvor højgearsakslen bliver låst direkte til motoren, og man dermed kun har et forøget tab i differentialet, da kron og spidshjul også forsøder at fjerne sig fra hinanden.
al den energi der bruges til at splitte tingene ad om sættes til varme, og det kan man ikke simulere med friløb uden belastning..
Og ja det er helt naturligt at der småfuskes med tallene, hvis man lever af at sælge sit produkt.
Så derfor bør man få foretaget en uafhænig måling et andet sted end der hvor det er blevet monteret.Hvis man er i tvivl om firmaets seriøsitet.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html