Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 23:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Hvem har de fornødne tale og formulerings evner til at lave et udkast til et brev til DTI? Det er jo bare med at komme igang!

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Foreslår at vi ,dem der har lyst/mod på det, smider et hurtigt udkast, og så kan vi diskutere udkastene og deres indhold, hvad der skal med, og hvad der ikke er væsentligt på maillisten.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
Grundlaget for at jeg troede at en støjmåling kunne udføres hos SBI bundede som skrevet i at det af teksten, for mig, fremstod som om at en måling foretaget tilsyneladende i en synshal kunne underkendes.
Det der står er så at en måling der viser at bilen er inden for 3 dB(A) græsen kan underkendes, men får man lavet en måling kan man vel lige så godt lave de rigtige målinger først som sidst??

Jeg har personligt ikke noget imod at godkendelserne og dokumentationerne er på et højt teknisk niveau - det er biler trods alt, og det er trods alt kompliceret mekanik og beregninger der ligger bag! Så længe faciliteterne i DK er tilgængelige og at prisen kan holdes på et acceptabelt niveau - elllers er det jo som i et spil poker hvor staten prøver at købe dig ud!

Jeg ved ikke hvor avanceret disse 4 typer støjmåling er - det er jo endnu en ting der kan afdækkes i et brev til DTI. I det hele taget er der en lang række ukendte områder og faktorer m.h.t. regler og muligheder som skal afdækkes før vi overhovedet kan begynde på at stille krav....

Desuden mener jeg heller ikke det er et urimeligt krav fra staten at det er bilejeren der skal dokumentere at de konstruktive ændringer han/hun udfører på sit køretøj er inden for de af staten lovgivne rammer. Hvad man kan kræve er rimelige vilkår for at kunne dokumentere ændringerne. Det er jo ens eget valg at foretage ændringerne.
Når det derimod drejer sig om at påvise at et standard køretøj er lovligt så er det jo netop dem der går bilen igennem og chekker af at den er lovlig - det er jo det de er ansat til! Hvis de skulle fremskaffe dokumentation på de ombygninger bilejeren foretager vil det jo være helt umuligt for dem at syne biler inden for en overskuelig tidsramme!

Jeg mener så at der bør oprettes specielle steder med specialuddannede folk til synsgodkendelse af biler med konstruktive ændringer. Om det skal være folk fra DTI eller SBI ved jeg ikke, men det vil alt andet lige være bedre, da et almindeligt syn i forvejen langt fra er en dokumentation for at ens bil er i lovlig og forsvarlig tilstand! De har ganske ikke tiden eller budgettet til det.

Senest rettet af Lasse Kristensen 07 dec 2003, 22:57, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej.
Jeg vil da godt lige hurtigt lave et udkast. Jeg vender tilbage med det inden for en times tid....

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Forskellen er jo så bare, at du og jeg kan vælge at tage bussen, og så lade vores morderiske bil blive hjemme i garagen :evil: .

Jeg synes det er rimeligt, at et samfund stiller krav til de biler som kører frit omkring, men det burde være endnu mere rimeligt med "små" krav til dokumentation for "enkeltsyn af motorændrede køretøjer", eller hvad man nu kan kalde det.
At ca. ½promille (eller deromkring) af den danske vognpark bliver godkendt efter mindre udførlige procedurer end en typegodkendelse kan altså ikke vælte nogen miljøplan. Med mindre man da lige hedder Svend Auken, eller Svend Heiselberg og lige mangler et raskt forlig......

Men Lasse (og andre), vi kan jo også bare købe en (typegodkendt) bil, hvor andre har betalt for støjmåling, emissionstest, bremseeffektmåling, karosseristivhed, chrashtest, sikkerhedsseleforankringspunkters styrke, sikkerhedsratstammeudformning, og hvad der ellers er af lovkrav for at en ny bil kan komme ud at køre (æv, nu skal der også være sikkerhedsseler til ungerne på bagsædet, det er fandme dyrt, når man har 2 rækker...)

Desværre kommer vi nok ikke videre blot ved nogle lovændringer.
Der skal nok en mere generel holdningsændring i samfundet til før "menigmand Morfar" indser, at man godt kan interessere sig for biltuning og lækre slanger i motorrummet, uden at man af den grund kører rundt og konstant sætter andre menneskers liv og helbred på spil.

Stort set hver morgen ude på motorvejen oplever jeg at blive overhalet. Det er der sådan set ikke noget galt i, jeg ligger jo bare og hygger mig (110-120) i tranzitten.
Men det kan pisse mig op, når der bagved ham, som lige har overhalet mig med 130-140 ligger en IDIOT med en afstand på 5-10 meter kraftigt blinkende med overhalingslyset......
Og hvis det er regnvejr har han gerne tågebaglyset tændt, som om nogen skulle være mere dødsforagtende end ham selv :roll: .

Så har jeg sgu mere respekt for den ældre dame, som kører forbi Ejer Bavnehøj med 80 km/t, selv om lastbilerne ligger i kø bag hende.......

Undskyld hvis jeg stadig lyder sur og træls, ind imellem møder man bare for mange idioter.
Heldigvis bare ikke herinde.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem

Jeg har nordfyns stærkeste bil... Den kan trække en kø 15km! Og det gør den gerne på vej på arbejde. Der ligger jeg gerne på 80-85 stykker. Ene og alene af den grund af at befolkningen, pressen og politier det sidste stykke til har fokuseret så meget på unge mennesker og deres fart. Klippe kort, 70 i byen og pappet ryger osv osv osv. Så jeg er nu et godt eksempel for andre og sænker der med morgen trafikken. Så nu sidder ham der normalt forbander ungemenneskers kørsel,bagerst i køen og forbander mig pga. af min "overdrevne" fornuftige kørsel. Men det er jo åbenbart sådan de vil have det. Jeg bliver i øvrigt sjældent overhalet på trods af at strækningen er god og der ligger bile bag ved. Er ret overbevist om at det hænger sammen med at det er en "brian bil", sådan en vil de ikke overhale og så blive værre end ham den "brian".

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Nu er der mig bekendt ikke motorvej på nordfyn. :?
Og selv om der var, kunne jeg garanteret trække en længere kø end dig, for nu at blive i det humoristiske... 8) .
Kø-kørsel er desv. jo netop noget af det farligste i trafikken :cry: .

Det jeg ville frem til i min kommentar var, at det i princippet ikke er farten der dræber, men det at man ikke kan stoppe i tide!!!!!

Man kan ikke stoppe i tide, hvis man ikke holder den nødvendige afstand, det er jo netop derfor kø-kørsel koster liv..... :cry:

Det er grunden til, at manglende afstand (næsten som det eneste) kan bringe mit pis i kog over andre bilisters opførsel.

Og som en biting i netop denne diskussion, så bliver "automatiske-afstands-bremser" garanteret et lovkrav engang.....

Men du har ret, Christian, den nydelige sælger i sin C5 vil jo nok ikke nedlade sig til at overhale en "Brian"-bil.....
Den tabte tid kan han jo altid hente senere, ude på motorvejen.
Og hvis nogen ikke lige flytter sig, kan de få med overhalingsblinket......

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
Så er der sendt et udkast rundt til medlemmerne af mailinglisten.

Titel: 1
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Glostrup
Sjovt!!
Det er kun de samme der skriver under dette emne!!!!
Er vi virkelig de eneste der interessere sig for dette!!!
Eller gider folk bare ikke at blande sig????
I må sku da ha en mening om dette ??????

Men nok om det!!! Det er jo pisse iriterrende at man kommer kørerne på motorvejen, så ligger der en eller anden I.... i yderen og vil ikke flytte sig, selv om der er masser af plads i inderbanen!!!! så blir man sku da lidt sur!!!

Tilbage til emnet...
Vi ku også prøve at komme med i medierne, og få en politiker, en synsmand, og en fra DTI.. og på den måde få en dialog i gang.... Det er der ikke nogle har gjort før og det burde kunne lade sig gøre....
Så kunne vi også have et eksempel med ind som man så kunne gennemgå sammen med deltagerne!!!

det kunne jo være en start....

Hvad siger i??? :D

Ronnie

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordvestjylland
Ronnie sagde : Sjovt!!
Det er kun de samme der skriver under dette emne!!!!
Er vi virkelig de eneste der interessere sig for dette!!!
Eller gider folk bare ikke at blande sig????
I må sku da ha en mening om dette ??????

Jeg ville også gerne deltage i dette emne, men jeg er sikker på, at dette vil ødelægge tråden med lidt for mange fyfy ord, og for mange :evil: :evil:

Så vil jeg heller sidde her på sidelinjen, og følge med..

Dette tror jeg mange gør! :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time