Forskellen er jo så bare, at du og jeg kan vælge at tage bussen, og så lade vores morderiske bil blive hjemme i garagen

.
Jeg synes det er rimeligt, at et samfund stiller krav til de biler som kører frit omkring, men det burde være endnu mere rimeligt med "små" krav til dokumentation for "enkeltsyn af motorændrede køretøjer", eller hvad man nu kan kalde det.
At ca. ½promille (eller deromkring) af den danske vognpark bliver godkendt efter mindre udførlige procedurer end en typegodkendelse kan altså ikke vælte nogen miljøplan. Med mindre man da lige hedder Svend Auken, eller Svend Heiselberg og lige mangler et raskt forlig......
Men Lasse (og andre), vi kan jo også bare købe en (typegodkendt) bil, hvor andre har betalt for støjmåling, emissionstest, bremseeffektmåling, karosseristivhed, chrashtest, sikkerhedsseleforankringspunkters styrke, sikkerhedsratstammeudformning, og hvad der ellers er af lovkrav for at en ny bil kan komme ud at køre (æv, nu skal der også være sikkerhedsseler til ungerne på bagsædet, det er fandme dyrt, når man har 2 rækker...)
Desværre kommer vi nok ikke videre blot ved nogle lovændringer.
Der skal nok en mere generel holdningsændring i samfundet til før "menigmand Morfar" indser, at man godt kan interessere sig for biltuning og lækre slanger i motorrummet, uden at man af den grund kører rundt og konstant sætter andre menneskers liv og helbred på spil.
Stort set hver morgen ude på motorvejen oplever jeg at blive overhalet. Det er der sådan set ikke noget galt i, jeg ligger jo bare og hygger mig (110-120) i tranzitten.
Men det kan pisse mig op, når der bagved ham, som lige har overhalet mig med 130-140 ligger en IDIOT med en afstand på 5-10 meter kraftigt blinkende med overhalingslyset......
Og hvis det er regnvejr har han gerne tågebaglyset tændt, som om nogen skulle være mere dødsforagtende end ham selv

.
Så har jeg sgu mere respekt for den ældre dame, som kører forbi Ejer Bavnehøj med 80 km/t, selv om lastbilerne ligger i kø bag hende.......
Undskyld hvis jeg stadig lyder sur og træls, ind imellem møder man bare for mange idioter.
Heldigvis bare ikke herinde.