Tabt på hjulne i forhold til i motoren hvad er rimeligt ?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Bay
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 13 apr 2005, 20:17
Geografisk sted: Rødkærsbro

#31 Indlæg af Bay »

Tabet af kraft sker jo også gennem gearkassens akseler og tandhjul.
Når kraften går fra de drivende tandhjul til de drevne, vil der gå kraft tabt i form af gnidningsmodstand mellem tandhjulene. :shock:
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#32 Indlæg af HenrikGM »

bay skrev:Tabet af kraft sker jo også gennem gearkassens akseler og tandhjul.
Når kraften går fra de drivende tandhjul til de drevne, vil der gå kraft tabt i form af gnidningsmodstand mellem tandhjulene. :shock:


Tandhjul, lejer og ikke uvæsentligt; Oliefriktion. Sidstnævnte større end mange tror.

Kortsagt, alle de steder hvor der er forskel i hastighed mellem overflader.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#33 Indlæg af lqs »

dækkene er en stor synder i det spil.
det er et rigtig godt link.
afliver ideen med et fast tab i trans. mm. det være sig 40hk eller hvad folk nu plejer at diske op med. der er en del rullefelts ejere, der ville kunne lære en hel del, af at læse hele linket! så var de nok færdige med at rulle i 2-3 gear.... og påstå at det intet betyder... MVH. søren PS. husk rigtig dragrace denne weekend på VANDEL/NDCD
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#34 Indlæg af bemmer »

lqs skrev:meget tæt på! men det gælder så stadig kun for hjulhk målt på et rullefelt.... helt galt behøver det nu ikke være.... kommer meget an på dæk(tryk) og hastighed..... har prøvet at få målt hjulhk med Gtec og OTTOs felt hvor forskellen var ca. en procent!!! dvs. 3hk ved en ydelse på 300hjulhk.... vil forøvrigt mene at et enerti felt er langt mere realistisk end en bremse.... særlig ved extreme motorer med store turboladere. det er noget at bla. svenskerne ikke helt har samme mening om.... de synes det er ok at bremse motoren helt op til 5sek ved hvert rpm tal..... ja så kommer man da af med alt der ligner turbolag! sådan er der så meget... MVH. søren


Det kommer vel an på, hvad bil/motoren skal bruges til.
Er enertien for lille eller for stor på feltet, set i forhold til den effekt man har, hvad så?
Skal man op til 8000 o/min vil det tage ca. ti timer, hvis man bruger 5sek ved hvert rpm tal, mon så ikke man kan nøjes med at rulle den en(1) gang :wink:

Nu skriver Wildert, at har fået forståelsen af, at hjuleffekten er mere ubruglig end motoreffekten. Hvis det er ubrugeligt, vil det ikke kunne drive bilen fremad :wink:

Hvad er det, som ligger til grund for, man ikke kan køre bilen ind, i et hvilket som helst gear?
Jeg har ikke læst linket endnu. Kan det bevises, at det som står der, er sandt?

Bemmer
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#35 Indlæg af Havneren »

bemmer skrev:
Hvad er det, som ligger til grund for, man ikke kan køre bilen ind, i et hvilket som helst gear?

Bemmer


Aaaa... Det havde ikke noget at gøre med at "køre ind" - Det havde noget at gøre med at _måle_.

V/h Chr
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#36 Indlæg af lqs »

hvis ikke motoren skal bruges til at accelerere bilen???? er det helt fint at bremse den...... altså ved effektmåling.
ang. enertivægt så er langt de fleste felter, tunge nok til langt de fleste motorer. de letteste felter jeg kender kører med lige under 400kg i enertivægt, ved disse, vil motorer på op til 600-700hk.... stadig opleve noget der ligner belastningen ved et 1/4mile race, hvor der bruges 4 gear.
hvis det er det motoren skal bruges til... er det meget rigtigt at rulle den på den måde også.... både ved effektmåling og indkøring af WOT.
en elbremse er fin til indkøring af mellem området. måling derimod er kildent med elbremsen indkoblet.... der kommer mange usikre fejlkilder ind i regnestykket. MVH. søren
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#37 Indlæg af bemmer »

lqs skrev:hvis ikke motoren skal bruges til at accelerere bilen???? er det helt fint at bremse den...... altså ved effektmåling.
ang. enertivægt så er langt de fleste felter, tunge nok til langt de fleste motorer. de letteste felter jeg kender kører med lige under 400kg i enertivægt, ved disse, vil motorer på op til 600-700hk.... stadig opleve noget der ligner belastningen ved et 1/4mile race, hvor der bruges 4 gear.
hvis det er det motoren skal bruges til... er det meget rigtigt at rulle den på den måde også.... både ved effektmåling og indkøring af WOT.
en elbremse er fin til indkøring af mellem området. måling derimod er kildent med elbremsen indkoblet.... der kommer mange usikre fejlkilder ind i regnestykket. MVH. søren


Det kan vi godt blive enige om langt hen af vejen. Skal der "kun" måles, skal der ikke meget til.
Tager man et felt, som du omtaler med 400 kg masse, vil en bil med 350 hk alt andet lige være længere tid om at accelerer op end en med 700 hk. Skal bilen bruges til ¼ mile race, er det vel en belastning, som ved et ¼ mile race, der skal efterlignes, når der skal justeres/indkøres WOT og det er her, jeg mener bremsen er god, så man kan accelerer med x omdr/sec. Jeg har dog ikke lavet dragrace biler, så det skal jeg ikke komme dybere ind på.

Bemmer
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#38 Indlæg af lqs »

nu har elbremsen så bare forbandet svært ved at give feltet MINDRE enerti!
derfor vil/bør den ikke have noget at gøre ved målinger under ca. 700hk (ved ca 400kg enertivægt)..... det eneste den kan, er at forsinke accelerationen af rullen. eller holde den helt tilbage. begge ting vil give et falsk/unaturligt billede af hvad motoren, egentlig bliver udsat for i bilen/virkeligheden.
endelig er der lige det med at elbremsen er kilde til mange problemer og fejlmålinger. MVH. søren
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#39 Indlæg af bemmer »

lqs skrev:nu har elbremsen så bare forbandet svært ved at give feltet MINDRE enerti!
derfor vil/bør den ikke have noget at gøre ved målinger under ca. 700hk (ved ca 400kg enertivægt)..... det eneste den kan, er at forsinke accelerationen af rullen. eller holde den helt tilbage. begge ting vil give et falsk/unaturligt billede af hvad motoren, egentlig bliver udsat for i bilen/virkeligheden.
endelig er der lige det med at elbremsen er kilde til mange problemer og fejlmålinger. MVH. søren


Man må man jo så bruge et felt med mindre enerti og mere elbremse.
Det med elbremsen er kilde til mange problemer, er nok mest fordi, det ikke er sat godt nok op, set med mine øjne, da det virker fint i mange andre sammenhæng.

http://www.rototest.com/rototest-dynamometer.php
Nogen som kender noget til dette udstyr?

Bemmer
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#40 Indlæg af Havneren »

Jeg må også sige at det jeg hør kørt med feldt med elbremse - Det har altså virket RET pålideligt og RET overbevisende.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være mindre egnet til måling.

Snakker vi indkøring vil et bremsefeldt være langt at fortrække - Mener jeg.

V/h Chr.
Besvar