Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 18:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 14:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Teorien kan man ikke argumentere i mod.
Men hvis jeg har et trykfald på fremføringen, Så burde det betyde en formindelske af volumen der når frem til dyserne, og derefter sender det tilbage igennem et tilsvarende rør uden ekstraordinære restriktioner burde denne trykstigning værer minimal der findes i returløbet
I hele min karriere som automekaniker har jeg aldrig set et returrør på en standart bil der var større end fremløbet.
Og det har været på biler fra 50 hk til 300 hk.
I de gode gamle kaburator dage hvor jeg konverterede fra indsprøjtning til doppelte webere, og beholdt benzin pumpen lavede jeg en restriktion på 2-3 mm for at få et tryk på 0,5 bar inden regulatoren til kaburatorene.
Det der er min hoved bekymring pt er hvor stort et trykfald(dermed ændring af leverings mængden) er der på en der har en indvendig diameter på 6mm iforhold til 7mm længden er ca 3m
tryk 2,5-3,7 bar med et flow på ca 220 l/t

MVH

Morten


Well, tag et kig på bensinfremføringen på en 240Turbo, årg.83-84.
Den har større retur end fremløb.
(og en pumpe som man anbefaler som upgrade til en Skyline, not kidding!)

Trykfaldet er ikke sådan lige at fastsætte. Er dit bensintryk ikke roligt nok?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 14:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ok men det var satans.
De 240 jeg er stødt på med indsprøjtning bruger røret fra en kaburator model ø udvendig 8mm som returløb og har eftermonteret benzin pumpen med et tilløb på 12mm fra forpumpen, til hoved pumpen, som derfra går over i et 8 mm rør til dyserne.

I selve tankamaturet sidder der 3 studse
12mm fra forpumpe
8mm retur
4-5 mm udluftning til trykaccumulator, hvis den er med k jetronic

Dette er fra en 264 årgang 81.

Har aldrig set en 240 turbo fra 1984, men hvis jeg kender volvo ret har de ikke lavet nogen unødige ændringer.

Grunden til spørgsmålet er at jeg ikke har haft lyst til at trække et benzintryks manometer ind i kabinen,og har endnu ikke fundet på en løsning hvor den kan sidde på forruden.
Men trykket burde være rimeligt stabilt, da der ikke kan måles nogle ekstraordinære spændings ændringet ved benzin pumpen

Tja pumpen burde vel værer god for 440 hk ved 5 bars tryk, da den er beregnet til et gammelt k anlæg, den bør vel kunne levere væsentlig mere ved et lavere tryk, og dermed kunne føde en skyline.
MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 15:44 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Pumpen er rated til +520hk, men det afhænger jo af trykket.

Når du nu nævner det med volvo og unødige ændringer, så er den eneste forskel retur_slangen_. De andre 240Kjet jeg har haft fingre i har alle haft rør, men min 240 har armeret slange hele vejen fra pumpe til motorrum og retur. Der var nemlig een der foreslog mig at måle bensintrykket(blokeret pumpe, for at se maxtryk) hvor man "bare" kunne knalde en klemtang på returen og mål hvad trykket kom op på v. pumpen, men det lader sig ikke gøre da slangen er armeret, og vil blive ødelagt hvis man brugte klemtangtricket.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 16:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
En 240 turbo pumpe fra 81-er ikke noget specielt i følge midt katalog. Den har samme erstatningsnummer som porche vw audi og volvo 2.8 v6 og koster 1223 + moms. Hvor stort er føderøret på en volvo turbo jeg regner med 3/8" på min bil er nok ellers skal jeg købe 1/2" fra usa


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 16:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Denne måde at kontrolerer maks tryk er en sikker måde at smadre måleren på, havde en kammerat der smadrede min måler på denne måde. Opgav ved 8 bar hvor viseren satte sig fast.
Det lyder nærmest som det er eftermonteret, altså returslangen alle de K anlæg jeg har set på svenske biler er i hård plastic evnt. omviklet med en gummi/skumgummi armering.
Det eneste sted jeg har set org slanger ser er stålarmerede er fra VAG koncernen, fra den gang de lavede biler af en ordentlig kvalitet.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 16:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ja, du skal selvf. have en måler der kan håndtere trykket ;-)

Men generelt er det en meget dårlig ide at gøre dette, da pumpen bliver voldsomt overbelastet, også selv om det er kort tid.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 mar 2004, 16:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
jens skrev:
En 240 turbo pumpe fra 81-er ikke noget specielt i følge midt katalog. Den har samme erstatningsnummer som porche vw audi og volvo 2.8 v6 og koster 1223 + moms. Hvor stort er føderøret på en volvo turbo jeg regner med 3/8" på min bil er nok ellers skal jeg købe 1/2" fra usa

Føderøret er standart 8mm udvendig diameter, og efter jeg kan regne mig frem til er din på 9,5 mm, så det burde værer rigeligt stort til alt under 500 hk, efter det jeg har læst.
Der er vel ikke noget særligt specielt ved en pumpe til en 240 turbo 8)
Udover at den er beregnet til at kører med et højere arbejds tryk, pga. K indsprøjtningen.
Når folk så begynder at hæve deres benzin tryk pga. manglende benzin mængde finder de ud af at der er et samspil mellem mængde og tryk.
DVS. et højere tryk end pumpen er beregnet til en mindre mængde.
Læste i en bog en klog englænder havde skrevet at det krævede 1 pint (ca 1/2l) i timen for hver hk motoren ydede.
Men husk returrøret skal være lige så stort som trykrøret.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2004, 13:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Jeg har ikke nogen retur i min tank nu som er hjemmelavet rustfri. Skal den monteres højt eller kan den monteres i samme niveau som føderøret.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2004, 14:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Højt... Dvs. over benzinen. Du skal jo have så lidt modstand som muligt!

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2004, 15:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Du skal også tænke på at du skal have en form for reservoir omkring der hvor pumpen suger, ellers vil bilen gå ud ved svingning og lavt tankindhold.
Volvo kom ud over dette problem med en tankpumpe, med en kraftig slange ned til hoved pumpen, og kunne dermed stadig bruge den gamle tank beregnet til en kaburator motor.
Som haveneren sagde så højt som muligt og så tæt på menzin pumpens suge side.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team