Havneren skrev:
For lige at svare på mit eget spørgsmål... Så ender det jo nok med at jeg må give henrik ret af lige vel med hensyn til det HK. Slagets tid er jo den eneste rellevante tidsfaktor for udregningen... Sorry

.
Men jeg vil dog stadig holde på at den ikke vil accelerer omdr. yderligere op.
Hvis den IKKE acc. yderligere, så er situationen at det arbejde 1 cylinder udfører(der vil sandsynligvist være mellem 1 og 2 cylindre der udfører arbejde) går lige op med motorens indre friktion.
Slag på tasken så vil motoren producere max effekt ca 120 krumptapgrader efter tændingscuttet, eller noget der ligner 2,5msek. Her vil ydelsen stadigt være nominel, idet motoren jo yder sine 2000hk i tiden lige op til tændingscuttet. Idet tændingscuttet træder i kraft er ydelsen altså 2000hk. Tændingscuttet fjerner alle cyclusser der IKKE er startet, men over de næste 120 grader vil der være et par stempler der har fuldt hammer på endnu, da de allerede er igang med deres cyclus.
Der går 720 grader på at alle cyl har været turen igennem, så(hvis vi nu ser bort fra Vets vinkel osv.) så der "sker noget" for hver 90 grader. Når tændingen cuttes er der altså mindst eet stempel der lige er tændt, og eet der næsten er brændt ud.(hvis vi nu for nemheds skyld ser bort fra slagenes fordeling, og laver ren snitberegning, som jeg kan tillade mig ved kun at se på effekten!). Så jeg kan med en rimelig sandsynlighed antage at der de næste 120grader efter cuttet stadigt arbejdes for fuldt hammer som om tændingscuttet ikke er fundet sted. Worst case er at tændingscuttet foregår lige efter en tænding, hvorved motoren så er længst tid om at reagere på cuttet, og best case er at tændingen cuttet lige før tænding, hvor motoren så reagerer hurtigst. Ergo motoren arbejder faktisk med samme effekt et sted mellem 30 og 120 krumptapgrader efter cuttet, alt afhængigt af hvornår cuttet finder sted.
Så den med at tage 2000/80=250 går ikke, tanketorsk fra min side, beklager.
Man skal blot fordele motorens arbejde ud over de 720 grader alle er gennem en cyclys på, og se hvilken tid der så er tilbage at arbejde i efter cuttet. Motoren vil faktisk lægge de samlede 2000hk i de sidste 2,5msek, worst case.(stadigt ud fra en snitberegning!)
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!