Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 14 jun 2025, 07:32

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

sad lige og læste på det HENRIK tidligere skrev. når en TOP FUELER laver det der med at explodere et stykke ude, samtidig med den laver hjulspæn, er det som regel fordi den SLUKKER på en eller flere cylindre. ved godt det lyder helt mærkeligt, men det er det der sker! den er slem til det når der pludselig får for lidt modstand (ved hjulspæn) den høje komp, sammen med den UTROLIG STORE MÆNGDE AF BRÆNDSTOF gør at den laver en hydravlisk lås. altså fylder cylindren med brændstof, når stemplet så skal i top trykkes der hul i blokken eller topstykket flyver af!!! ser meget voldsomt ud! hvis det er noget du vil vide mere om henrik, så bor der folk i din by, der ved rigtig meget om det. BODIL OG PER! BODIL ved mere end mig, og PER er nok den der ved mest om det i DK!!!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Hejsa...

Jeg er jo af den opfattelse at når man stopper med at tilføre energi, så stopper den vidre energi udvikling også... Dvs. at når tændingen cuttes og motoren ikke længere får nogen energi så vil den heller ikke gå ydeligere op i omdrejninger... Motorens enerti vil bestemme hvor hurtigt den går ned i omdr. Men vil ikke kunne accelerer den yderligere op, da energi tilførslen netop er stoppet... Der fås dog forskellige varianter af begrænsere. Nogle cutter ikke tændingen fuldstændig og her ville det jo måske nok være muligt så...

Hvis jeg tager fejl... Så ret mig endelig. Men IKKE uden at kunne argumenterer ordentligt for det! Lige netop det her er faktisk noget jeg har spekuleret lidt i nu og da og det er lykkes at overbevise mig selv om ovenstående selv om den anden variant ellers lyder ret tiltalende.

Kort:
Yderligere omdrejninger er ensbetydende med yderligere energi på krumtappen. Denne energi kan KUN komme fra forbrændingen. Finder der ikke en forbrændig sted er der ikke noget energi og krumtappen øger ikke omdrejningerne.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
lqs skrev:
hej HENRIK. det sker ikke HVIS tændingen bliver cuttet! men hvis den blot bliver stillet i 0 grader (top) så bliver den ved med at tage omdrejninger! min kammerat med den røde FORD SIERA lavede den fejl, det gik nu ikke så galt. har tit selv prøvet at lave log under lignende omstændigheder. der hvor omdrejnings begrænseren er sat til at cutte der cutter den. END OF STORY!! ikke mere tænding = ikke mere forbrænding= ikke FLERE rpm!!! MVH. søren PS. LAVPRIS? i denne sammenhæng måske lig med 300000kroner?!!!

Så motoren holder altså ikke op med at generere moment i samme sekund som tændingen cuttes, men først ~90 krumptapgrader senere, og med måske 1000hk under hjelmen, så er der måske 200 der rykker i krumptappen endnu, og det eneste sted de kan komme af med effekten er ved at øge omdrejningstallet på den roterende masse.

Henrik... øhhhh... 1000hk... Ja det har den sikkert nok... 200hk ville den måske nok også have på 2 cylindre. Men du af alle ved at man ikke kan snakke HK her... Hk er moment i forhold til tid. Da vi jo kun efter din teori her én forbrænding i cylinderen det næste stykke tid ville den altså reelt have RET få HK faktisk, MEN der i mod ville den have momentet for den ene forbrænding - kraft gange arm på den sidste forbrænding...

Men jeg tror dog stadig ikke helt på din teori... Det moment som den sidste forbrænding skulle lave ville næppe være i stand til at hæve omdrejningerne så meget at det kunne går rigtig galt... Tænk på at denne forbrænding ikke nok med at slæbe hele massen på i omdr. men også skulle trække resten af cylindrerne rundt. Ved 8000omdr skal der en hel del energi til det ved åbent gasspjæld, som han halt sikkert må have da han jo neppe har en reaktions tid på 1ms. 7 cylindre der skal komprimerer luft SAMT en brænstof mængde som øger komprisionsforholdet yderligere.... Naaaaa.... Jeg tror ikke rigtig på den!

v/h christian

Titel:
Mester Medlem

ikke for at hjælpe HENRIK ikke det mindste!! men vi taler nok om 2000 heste!!! 2000:8=250hk. men så er der altså lige modstanden fra de syv andre cylindre der ikke er på max forbrændingstryk! = IKKE FLERE RPM!! men stadig. som hele bilen ser ud og kører, så kan det altså nemt være en god gammel magnettænding, uden begrændser der passer den side af sagen. MVH. søren PS. er mest imponeret af hvor kort tid den har ladetryk!

Titel:
Moderator

Att. Havneren....
Som du selv så flot citerer mig for:
citat
Så motoren holder altså ikke op med at generere moment i samme sekund som tændingen cuttes, men først ~90 krumptapgrader senere, og med måske 1000hk under hjelmen, så er der måske 200 der rykker i krumptappen endnu, og det eneste sted de kan komme af med effekten er ved at øge omdrejningstallet på den roterende masse.
citat slut

Og så "skælder du ud" for at jeg af alle burde vide at man ikke kan snakke HK her?
Meget int. Se evt siderne 22-24 i din røde formelsamling.
jeg gider ikke lave et seriøst forslag til en enertiudregning der skal til her, men vi har mindst 250hk(sandsynligvist en del mere!) der yder et arbejde på krumptappen i ~2-4 millisek.
Hvor stor forøgelse der er tale om ved jeg ikke, og det bliver ikke nemt at finde ud af.
Faktum er at motoren brækker sig så meget at der næppe er meget at redde. Hvad det skyldes bliver svært at afgøre.

att lgs:
Modstanden fra 7 cylindre der ikke er på max tryk.
Selvf. genererer de temmeligt meget modstand, men, flere af dem har ventilerne åbne undervejs, og der er forbrændingstryk i mindst 2 af boringerne, omend det kun er den ende der virkeligt batter noget.
Jeg tvivler stærkt på at den effekt der genereres totalt af motoren fra tændingscut til sidste slag er færdiggjort er mindre end motorens friktionstab. Især når der er tale om disse ydelser(som måske er oppe i 2000hk afdelingen)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Jeg tror ikke på den Henrik... Den holder ikke i min verden...

Det med HK... Som jeg også skrev før... Så kan jeg jo sagtens tage fejl. Og så ret mig endelig (det har du jo så måske også gjort). Dog er jeg stadig ikke overbevist... Vil du der med sige at den éne forbrændig på den éne cylinder yder 2000hk/8=250hk... Hummm tænke tænke tænke... Når du regner tiden ind i ligningen nm*tid... Regnes så den tid at slaget tager - måske???? Ellers kan jeg ikke få det du siger til at give mening.

Ventilerne står åben... Jeg ved ikke lige hvad du mener der Henrik. Når motoren drejes VIL den komprimerer luften på hver cylinder hvilket kræver meget energi... Ventilerne følger stadig knasten rundt (sådan nogen nunde da :lol: ). Dette skal gøres på alle cylindre. Ventilernes rytme er absolut ernergi krævende i dette sammenhæng... Hvis det ikke var det ville motoren næppe lave nogle hk.

v/h christian

Titel:
Mester Medlem

For lige at svare på mit eget spørgsmål... Så ender det jo nok med at jeg må give henrik ret af lige vel med hensyn til det HK. Slagets tid er jo den eneste rellevante tidsfaktor for udregningen... Sorry :oops: .

Men jeg vil dog stadig holde på at den ikke vil accelerer omdr. yderligere op.

Titel:
Moderator

Havneren skrev:
For lige at svare på mit eget spørgsmål... Så ender det jo nok med at jeg må give henrik ret af lige vel med hensyn til det HK. Slagets tid er jo den eneste rellevante tidsfaktor for udregningen... Sorry :oops: .

Men jeg vil dog stadig holde på at den ikke vil accelerer omdr. yderligere op.

Hvis den IKKE acc. yderligere, så er situationen at det arbejde 1 cylinder udfører(der vil sandsynligvist være mellem 1 og 2 cylindre der udfører arbejde) går lige op med motorens indre friktion.

Slag på tasken så vil motoren producere max effekt ca 120 krumptapgrader efter tændingscuttet, eller noget der ligner 2,5msek. Her vil ydelsen stadigt være nominel, idet motoren jo yder sine 2000hk i tiden lige op til tændingscuttet. Idet tændingscuttet træder i kraft er ydelsen altså 2000hk. Tændingscuttet fjerner alle cyclusser der IKKE er startet, men over de næste 120 grader vil der være et par stempler der har fuldt hammer på endnu, da de allerede er igang med deres cyclus.
Der går 720 grader på at alle cyl har været turen igennem, så(hvis vi nu ser bort fra Vets vinkel osv.) så der "sker noget" for hver 90 grader. Når tændingen cuttes er der altså mindst eet stempel der lige er tændt, og eet der næsten er brændt ud.(hvis vi nu for nemheds skyld ser bort fra slagenes fordeling, og laver ren snitberegning, som jeg kan tillade mig ved kun at se på effekten!). Så jeg kan med en rimelig sandsynlighed antage at der de næste 120grader efter cuttet stadigt arbejdes for fuldt hammer som om tændingscuttet ikke er fundet sted. Worst case er at tændingscuttet foregår lige efter en tænding, hvorved motoren så er længst tid om at reagere på cuttet, og best case er at tændingen cuttet lige før tænding, hvor motoren så reagerer hurtigst. Ergo motoren arbejder faktisk med samme effekt et sted mellem 30 og 120 krumptapgrader efter cuttet, alt afhængigt af hvornår cuttet finder sted.

Så den med at tage 2000/80=250 går ikke, tanketorsk fra min side, beklager.

Man skal blot fordele motorens arbejde ud over de 720 grader alle er gennem en cyclys på, og se hvilken tid der så er tilbage at arbejde i efter cuttet. Motoren vil faktisk lægge de samlede 2000hk i de sidste 2,5msek, worst case.(stadigt ud fra en snitberegning!)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
I mangler enertien i transmissionen og baghjulene, fra en der har overdrejet sin motor ved mistet vejgreb ved fuldgas 500 omdrejninger før omdrejningsbegrænseren.
Og det var ikke en gl. VOLVO.

MVH Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

jeg tror i er kommet ind på noget af det rigtige og medens jeg læste tråden undrede jeg mig også over deder 2000/8 ????
nå men jeg fatter ikke hvorfor der ikke er nogen der diskutere hvorfor f..... han ikke skaffer nogle weelie bars.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time