Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 jun 2025, 02:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
der er en smule røg ud af krumtapsudluftningen men har aldrig oplevt sådan en motor der ikke havde det. men ok, hvis der under motorbremsning kommer en større mængde røg end bare tomgang så vil dette jo nødvendigvis fylde luftfilterkassen og dermed vil krumtapsudluftningen jo vælte gennem forbrændingskammeret.... det ku jo være det der kom ud? tror jeg prøver at tage den fra og så kan jeg jo se om det er krumtapsudluftning eller det som morten snakker om med slidte ventil styr... har et topstykke til stående, måske jeg sku lave det fint så det ku komme på.
synes bare det ville være mærkeligt om det var det, for da jeg sleb ventilerne havde jeg dem jo selvfølgelig ude og der virkede de til at have det fint og synes ikke der var noget slup i styret.
prøver lige det med udluftningen.
men hvis nu det er krumtapsudluftningen. så må stempelringene nødvendigvis være i udu. kan jo ikke udelukke ventilstyrene ved den manøvre.
prøver lige, så melder jeg tilbage, cool at der lige er nogen der hjælper lidt med det bras af en motor der ligger i den lille møgspand

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Det er jo fuldstændig ligegyldigt hvad motor det er, vi er jo nogen som "blot" er teknisk interesserede!! Næste gang kunne der jo være tale om en Transit!!! :shock: .
Fred med det, jeg kom bare til at tænke på: Efter en god køretur, hvor bilen bliver gennemvarm, lad den stå (motor stoppet) i 10 -15 min, og prøv så at se hvor meget den ryger når du starter den. Kraftig røg i startøjeblikket på denne måde indikerer stærkt, at dine olietyve ikke er særligt gode.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem

lidt sjovt du nævner det... når vognen ligt har kørt og man så vil starte den igen, så kan den finde på at gå ud selv om man er kommet igang, så kører den 2-300 meter og går ud som om den bliver helt kvalt.
tror selv det er krumtapsudluftningen der fylder luftfilterkassen og på den måde kvæler motoren ved genstart lige efter kørsel. alt er tjekket igennem og både ledninger og tændrør, tændspole, rotor og rotoedæksel er fint.... den er psykisk syg den motor... :wink:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Næh-nej, det er dig-og-mig-og-andre som ikke lige har fået gnedet søvnen ud af øjnene!!
Det ville FORØVRIGT have været smart, hvis du havde nævnt disse symptomer fra starten af... :evil: .
Der er et eller andet "udvortes" som kvæler den motor, med de symptomer du her nævner, men jeg kan vist dev. ikke lige komme med gode råd. Der skal vist rykkes div. slanger af rundt omkring :? .

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Yugo Turbo skrev:
lidt sjovt du nævner det... når vognen ligt har kørt og man så vil starte den igen, så kan den finde på at gå ud selv om man er kommet igang, så kører den 2-300 meter og går ud som om den bliver helt kvalt.
tror selv det er krumtapsudluftningen der fylder luftfilterkassen og på den måde kvæler motoren ved genstart lige efter kørsel. alt er tjekket igennem og både ledninger og tændrør, tændspole, rotor og rotoedæksel er fint.... den er psykisk syg den motor... :wink:

Det lyder som en damplomme i benzinslangen/røret.
Når motoren er slukket kan stålingsvarmen fra udstødningsmanifolden opvarme benzinen så meget at den koger.
De 2-300 m. svare meget godt til den benzinmængde der er i svømmerhuset.

Prøv at flytte benzinslangen mellem pumpe og kaburator, og kontroller at alle varmeskjolde er tilstede.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Senest rettet af Morten VJ 16 jan 2004, 17:38, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem

Hej...

Åhr mand... Jeg gad ikke læse den sidste del af tråden så nu håber jeg ikke jeg dummer mig fordi der er andre der har nævnt det. MEN det ser ud som om at folk måske ikke helt har styr på det med røg farverne måske -

Sortrøg = For meget bradstof.
Blå røg = Olie forbrug.
Grårøg/hvid = Almindeligt på ældre typer motorer.
Hvid røg = Vanddamp.

-Hvis vi snakker blå røg og motorbremsen er det HELT sikkert ventilstyr/hætter, MEN hvis det var tilfældet ville dit olieforbrug være ret stort og ikke til at tage fejl af med mindre du kører småture og det så i stedet bliver erstattet af benzin i olien. Men er det hætterne burde den bruge så meget olie at du ikke ville være i tvivl om farven!

-Hvis vi snakker blå røg og acceleration vil det jo være stempelringe osv. Også typisk for en røgsky ved gearskift osv.

Men som transitfar også var inde på ryger bilerne altså meget mere her om vinteren pga. den kolde luft som bliver mødt af varm udstødning. Det giver jo en hvid rør som man måske godt kunne kalde grå også...

Jeg ville nok ikke kaste mig ud et større projekt på det spinkle grundlag at den ryger gråt ved motorbremsen med -3 grader i luften.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

olie bruger den da lidt af, men voldsomt er det ikke... skidt med det jeg laver den gamle og så såtter jeg den i når det bliver lidt varmere... ellers må jeg jo slæbe lortet ud på arbejdet og lave det der...

Titel:
Mester Medlem

så har jeg endelig fundet ud af hva der var galt med den galme motor siden den røg... den havde revet den ene cylinder så VILDT at det er et mirakel at den overhovedet ku startes. har nu lavet en anden motor til den og brugt det samme topstykke som til den gamle bliok og nu spiller klaveret for vildt...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Så har der vel ikke været kompression på den cylinder???
Og det kan man høre, når starteren tørner i 5-6 sekunder eller mere, så går den jo i 3/4 - delstakt...
En mekaniker kan som regel lave sin egen bil.
Men hvem danner frisuren på en frisør????

Titel:
Mester Medlem

det der er skummelt ved er at den havde revet cylinderen horisontalt og ikke i stemplets bevægelses retning... da vi samlede motoren var der lidt rust i cylinderen men det så ikke ud til at have nogen større betydning. dog vidste vi godt at den motor ikke ville vare evigt... den nye jeg har sat i er blevet honet og har fået nye ringe (og de koster 643 kr) og det var de billigste jeg ku fremskaffe og det er efter to dages ringen rundt til div forslag til hvem kan det der til billige penge!) men nu kører den også bare, hopper i gang næsten bare man går forbi den...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time