@ lasse kristensen: Måling af støj ved et syn???????
ALLE!! herinde må lige starte med at indse, at i Danmark starter et syn af en bil med at udrede det teoretiske grundlag for Einsteins relativitetsteori, groft sagt.
Som eksempel kan nævnes diskussionen om stenslag i en forrude, og om hvornår en forrude i det hele taget bør skiftes på grund af slid.
Ja, en forrude bliver også slidt(!), og det ved vi jo godt alle sammen, når vi lige tænker efter....

.
Slidtagen opstår p.g.a. "sandblæsning" og små stenslag, som uværgerligt opstår gennem tiden, tilsammen kaldet "glaze", og som viser sig ved at det er mere eller mindre svært at se ud af ruden i modlys.
"Glaze" har igennem det sidste års tid været diskuteret livligt både i autoglarmestrenes fagorganisation, og også i synsregi.
Den eneste grund til at vi i dag til et syn ikke får vores forrude kontrolleret for glaze, er at det ikke er lykkedes finde egnet måleværktøj, som kan bruges under forskellige lysforhold.....!!!!!
Jeg er overbevist om, at ud fra princippet om at "vi hos statens bilinpektion KAN IKKE måle forkert, og her ved SBI tager vi ALDRIG fejl" så vil en måling af støj ikke være mulig, især ikke når man tænker på hvor svært det åbenbart er at måle gennemsigtigheden af en forrude.
Naturligvis kan hvemsomhelst sætte en målemikrofon op, men "dem der bestemmer" er hyperteoretikere, og tænk nu hvis der kom en solsort forbi, eller vinden susede lidt mere den dag, eller endnu værre bar støjen væk, eller der kom en blokvogn forbi nede på ringvejen med en masse lavfrekvent støj til følge, eller, eller...
I må undskylde hvis jeg lyder sur og negativ, men i så fald er det altså fordi jeg OGSÅ synes, at det kan fandme da ikke være så indviklet at tage stilling til, om et køretøj er lovligt eller ej.
Synshallen har jo bare det problem, at de i et eller andet grænsetilfælde, hvor kunden exempelvis ikke mener forruden er moden til udskiftning, skal kunne dokumentere, hvorfor de mener som de gør!
Så er det jo meget nemmere at forlange at vi andre stiller med dokumentationen, æv-æv-æv.