Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 23:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Få lavet en emisions test i danmark... Bemærk prisen!

http://www.teknologisk.dk/laboratorierne/10418?cat=49

Har ikke været i stand til at finde nogle tilbud på måling af dB på køretøjer... Det kan næsten ikke passe. Kan i se det nogen steder?

http://www.teknologisk.dk/

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Lig i øvrigt mærke til at prisen en uden moms... :shock:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Citat:
Opmærksomheden henledes på, at de i priskataloget oplyste priser alene er vejledende. Ved køb af de i kataloget anførte ydelser bør køber bede om et konkret tilbud på de ønskede ydelser.

Hvad med om af deltagerne her formulerede en venlig mail a lá "vi er en personkreds som diskuterer........ .... og derfor gerne vil høre nærmere om emissionstesten, som I tilbyder. Bla. a. vil vi gerne vide hvor meget der kræves af en emissionstest til en alm. personvogn som er blevet ombygget med turbo, gerne i.f.t forskellige årgangsregler. Helt specifikt vil vi naturligvis gerne vide, hvilket prisleje vi befinder os i....."

Og så naturligvis sendte den til ham der Poul Jeremiassen.....

Måske kunne man få en støjmåling samtidig....

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej.
Jotak, det lyder som en god idé!! Pyha, 70.000, jeg er dælme glad for at min bil er så gammel som den er!
Men faktisk er vi ved at afdække reglerne, for at blive 100% klar over hvad man kan og ikke kan, og om der er basis for oprettelse af et samarbejde med DTI, som vel at mærke også er til at betale!
I linket til Færdselsstyrelsens regler mener jeg da der stod noget om at støjtesten kunne foretages i synshallen af SBI?! Det kræver vist ikke det store udstyr?!

Titel:
Mester Medlem

Transitfar skrev:
Hvad med om af deltagerne her formulerede en venlig mail a lá "vi er en personkreds som diskuterer........ .... og derfor gerne vil høre nærmere om emissionstesten, som I tilbyder. Bla. a. vil vi gerne vide hvor meget der kræves af en emissionstest til en alm. personvogn som er blevet ombygget med turbo, gerne i.f.t forskellige årgangsregler. Helt specifikt vil vi naturligvis gerne vide, hvilket prisleje vi befinder os i....."

Og så naturligvis sendte den til ham der Poul Jeremiassen.....

Måske kunne man få en støjmåling samtidig....

Hørt hørt... Det ville være et fornuftigt sted at starte!

Med hensyn til at støjen skulle kunne måles af sbi... Det kan jeg godt nok ikke finde. Hvor så du det? Og efter hvilken måle metode er det? Sådan som jeg tolker det er den mest rellevante målemetode jo forbikørselsmetoden... Kunne dette evt. udføres af en motorklub?

v/h christian

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej.
Ja det er så nok mig der har læst for meget i det :

"I tilfælde af udstiftning af lyddæmpere til andre konstruktioner (f.eks. ved erstatning af flere lyddæmpere med én lyddæmper) må det vurderes om køretøjet afgiver unødig støj i strid med med bestemmelsen i punkt 7.05.001
(1) Såfremt Bilnspektionen vurderer, at der er tale om en væsentlig ændring, kan Bilinspektionen - uanset at tolerancen på 3 dB(A) er opfyldt - kræve, at køretøjet opfylder de gældende støjgrænser ved forbikørselsmetode, med tillæg af en tolerance svarende til den forværring, der kan forventes ud fra køretøjets alder. Derudover skal der forelægge dokumentation for det nye standmåletal..."

Målemetoden skal, hvis SBI vurdere at det er en væsentlig ændring af den originale konstruktion, være en ud af de 4 slags støjmålinger, svarende til den eller de der blev brugt ved køretøjets 1. indregistrering + en nærstandstøjsmåling!
Der står umiddelbart ikke noget om dette på DTI's hjemmeside. Men den slags kan jo blive afklaret i et brev til dem.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@ lasse kristensen: Måling af støj ved et syn???????

ALLE!! herinde må lige starte med at indse, at i Danmark starter et syn af en bil med at udrede det teoretiske grundlag for Einsteins relativitetsteori, groft sagt.

Som eksempel kan nævnes diskussionen om stenslag i en forrude, og om hvornår en forrude i det hele taget bør skiftes på grund af slid.

Ja, en forrude bliver også slidt(!), og det ved vi jo godt alle sammen, når vi lige tænker efter.... :cry: .

Slidtagen opstår p.g.a. "sandblæsning" og små stenslag, som uværgerligt opstår gennem tiden, tilsammen kaldet "glaze", og som viser sig ved at det er mere eller mindre svært at se ud af ruden i modlys.

"Glaze" har igennem det sidste års tid været diskuteret livligt både i autoglarmestrenes fagorganisation, og også i synsregi.

Den eneste grund til at vi i dag til et syn ikke får vores forrude kontrolleret for glaze, er at det ikke er lykkedes finde egnet måleværktøj, som kan bruges under forskellige lysforhold.....!!!!!

Jeg er overbevist om, at ud fra princippet om at "vi hos statens bilinpektion KAN IKKE måle forkert, og her ved SBI tager vi ALDRIG fejl" så vil en måling af støj ikke være mulig, især ikke når man tænker på hvor svært det åbenbart er at måle gennemsigtigheden af en forrude.

Naturligvis kan hvemsomhelst sætte en målemikrofon op, men "dem der bestemmer" er hyperteoretikere, og tænk nu hvis der kom en solsort forbi, eller vinden susede lidt mere den dag, eller endnu værre bar støjen væk, eller der kom en blokvogn forbi nede på ringvejen med en masse lavfrekvent støj til følge, eller, eller...

I må undskylde hvis jeg lyder sur og negativ, men i så fald er det altså fordi jeg OGSÅ synes, at det kan fandme da ikke være så indviklet at tage stilling til, om et køretøj er lovligt eller ej.
Synshallen har jo bare det problem, at de i et eller andet grænsetilfælde, hvor kunden exempelvis ikke mener forruden er moden til udskiftning, skal kunne dokumentere, hvorfor de mener som de gør!

Så er det jo meget nemmere at forlange at vi andre stiller med dokumentationen, æv-æv-æv.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hovsa, det her var en kommentar til Lasse´s indlæg klokken 13:39, jeg kan godt se nu, at jeg er for sent ude.....

------GLAZE-The fundament for eternal diskussion---------- :lol: .

Titel:
Moderator

Lasse Kristensen skrev:
Hej.
Jotak, det lyder som en god idé!! Pyha, 70.000, jeg er dælme glad for at min bil er så gammel som den er!
Men faktisk er vi ved at afdække reglerne, for at blive 100% klar over hvad man kan og ikke kan, og om der er basis for oprettelse af et samarbejde med DTI, som vel at mærke også er til at betale!
I linket til Færdselsstyrelsens regler mener jeg da der stod noget om at støjtesten kunne foretages i synshallen af SBI?! Det kræver vist ikke det store udstyr?!

Hvorvidt der kræves en masse udstyr afhænger helt af den tolerance som vi/de kan acceptere.

Det er totalt udelukket at udføre målingen i de synshaller som allerede eksisterer, medmindre lydmålingen har ret vide tolerancer.

Lydmåling er faktisk et ret kompliceret dyr, der ikke sådan lige lader sig entydigt tæmme, og da slet ikke uden videre gentage med en hvis præcision. Et rullefelt er til sammenligning et hyper nøjagtigt instrument, med en imponerende gentagelsesnøjagtighed.

Hvis vi kan opnå feks at måle max 100db(blot for eks. skyld) i en retlinie lige bag ved udstødningen udmunding, kan det nogenlunde gøres med en acc. præcision, med kunsten bliver nok at få det gennemført in real life. Det skal igennem en masse instanser, der sansynligvist vil kæmpe hårdt for at få lavet noget der er langt mere videnskabeligt.

Titel:
Mester Medlem

Transitfar skrev:
ALLE!! herinde må lige starte med at indse, at i Danmark starter et syn af en bil med at udrede det teoretiske grundlag for Einsteins relativitetsteori, groft sagt.

Jeg er overbevist om, at ud fra princippet om at "vi hos statens bilinpektion KAN IKKE måle forkert, og her ved SBI tager vi ALDRIG fejl" så vil en måling af støj ikke være mulig, især ikke når man tænker på hvor svært det åbenbart er at måle gennemsigtigheden af en forrude.

Naturligvis kan hvemsomhelst sætte en målemikrofon op, men "dem der bestemmer" er hyperteoretikere, og tænk nu hvis der kom en solsort forbi, eller vinden susede lidt mere den dag, eller endnu værre bar støjen væk, eller der kom en blokvogn forbi nede på ringvejen med en masse lavfrekvent støj til følge, eller, eller...

I må undskylde hvis jeg lyder sur og negativ, men i så fald er det altså fordi jeg OGSÅ synes, at det kan fandme da ikke være så indviklet at tage stilling til, om et køretøj er lovligt eller ej.
Synshallen har jo bare det problem, at de i et eller andet grænsetilfælde, hvor kunden exempelvis ikke mener forruden er moden til udskiftning, skal kunne dokumentere, hvorfor de mener som de gør!

Så er det jo meget nemmere at forlange at vi andre stiller med dokumentationen, æv-æv-æv.

HAHAHAHA... Transitfar er sjov og har så evigt ret! Det er jo faktisk sagens kerne som han så smukt til sidst gør rede for.

Det er os der bliver pålagt at dokumenterer at bilen er lovlig. Dette bliver vi på trods af at det er DEM der laver retningslinierne og reglerne omkring det. Det syntes jeg ikke er rimeligt... Det burde laves om! I øvrigt er det som om det er de gode mod de onde. Det burde jo fungere som et samarbejde. Jeg oplever mere at de forsøger at få os ned med nakken.

Man kan vel på et måske lidt ekstremt og overfladisk neavu, sammenligne det med at man bliver anklaget for at have begået et mord. "Du er skyldig indtil modsadt er bevist. En DNA test koster 70.000 + moms, men du kan jo også bare erklære dig skyldig og få strafnedsættelse". :shock: Jammen jeg er vel bare skyldig så... Jeg skal nok pille turboen af igen hr. syningsmand.

v/h christian

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time