Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:06

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Senior Medlem

the_kenned skrev:
Undskyld jeg skriver her, men det lyder ellers spændene, er det "nemt" at sætte sammen og få op og køre?
hvis man ikke har prøvet det før, eller skal man bare springe ud i det...?

Jeg har gang i lidt tuning af min dodge ram diesel, men er ved og være der henne af hvor jeg gerne vil have lidt mere styr på hvad der sker og hvornår det sker..

Har haft kikket på en masse ure man kan købe men sys ikk jeg vil fylde hele forruden op.. det er der så mange andre der gør..

kunne godt tænke mig en "box" der logger, med en skærm så jeg kan følge med i turbotryk, motor temp, vand temp, olie tryk, diesel tryk. og så videre kan man sikkert blive ved, men er det muligt for en alm mekaniker?
ku være fed man så efter prøve kørsel kunne køre hjem og se det hele på computeren..

Kenned

For almindelig mekaniker - nej. For almidelig programmør - ja :)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
the_kenned skrev:
Undskyld jeg skriver her, men det lyder ellers spændene, er det "nemt" at sætte sammen og få op og køre?
hvis man ikke har prøvet det før, eller skal man bare springe ud i det...?

Jeg har gang i lidt tuning af min dodge ram diesel, men er ved og være der henne af hvor jeg gerne vil have lidt mere styr på hvad der sker og hvornår det sker..

Har haft kikket på en masse ure man kan købe men sys ikk jeg vil fylde hele forruden op.. det er der så mange andre der gør..

kunne godt tænke mig en "box" der logger, med en skærm så jeg kan følge med i turbotryk, motor temp, vand temp, olie tryk, diesel tryk. og så videre kan man sikkert blive ved, men er det muligt for en alm mekaniker?
ku være fed man så efter prøve kørsel kunne køre hjem og se det hele på computeren..

Kenned

Jeg bor i Hårup, få km fra dig, hvis du bor i Linå, du kan da evt komme forbi og få et kig...

Geografisk sted: Linå nær Silkeborg
Kenned[/quote]

For almindelig mekaniker - nej. For almidelig programmør - ja :)[/quote]

hehe tekniker så??

Senior Medlem

the_kenned skrev:
Kenned

For almindelig mekaniker - nej. For almidelig programmør - ja :)[/quote]

hehe tekniker så??[/quote]

Kan du programmere C++ ?

Geografisk sted: Linå nær Silkeborg
TB206HDI skrev:
the_kenned skrev:
Kenned

For almindelig mekaniker - nej. For almidelig programmør - ja :)

hehe tekniker så??[/quote]

Kan du programmere C++ ?[/quote]

hvis jeg viste hva det var :?
er vandtil at bruge testere på div biler, men det er vel ikke det samme..
men mun ikk det kan læres ? med lidt hjælp selvfølgelig :rock: :D

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
JesperKonge skrev:

Jeg købte en Arduino Uno, et 20x4 LCD (serialLcd) og et uMMC board.

Det hele er kommet op at køre over et par timer, hvilket jeg synes er meget fint. Især taget i betragtning at jeg ikke har kodet andet end .ASP førhen. Heldigvis minder argumentationen meget om hinanden.

uMMC'en har i en ny beta firmware, fået en logger-funktion, hvor den selv laver en ny fil og skriver al seriel da i den. Dette gør det meget nemt at lave en .cvs-fil, så man kan få grafer ud af resultat :twisted:

Mere om projektet lidt senere

Jesper - det lyder ret interessant - har også ønske om logning af EGT og display af div temp.
Men hvad bruger du uMMC'en til - har Arduino Uno ikke de ønskede indgange - og kan uMMc' ertsattes af den SD-kort enhed, du henviser til?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
audi_claus skrev:
JesperKonge skrev:

Jeg købte en Arduino Uno, et 20x4 LCD (serialLcd) og et uMMC board.

Det hele er kommet op at køre over et par timer, hvilket jeg synes er meget fint. Især taget i betragtning at jeg ikke har kodet andet end .ASP førhen. Heldigvis minder argumentationen meget om hinanden.

uMMC'en har i en ny beta firmware, fået en logger-funktion, hvor den selv laver en ny fil og skriver al seriel da i den. Dette gør det meget nemt at lave en .cvs-fil, så man kan få grafer ud af resultat :twisted:

Mere om projektet lidt senere

Jesper - det lyder ret interessant - har også ønske om logning af EGT og display af div temp.
Men hvad bruger du uMMC'en til - har Arduino Uno ikke de ønskede indgange - og kan uMMc' ertsattes af den SD-kort enhed, du henviser til?

uMMc'en er sd-kortlæseren, den har den fordel at den har "styring", så man kan snakke seriel-data med den. Derved bliver det hele lidt lettere, da man ikke skal til at kode styring af kommunikation med sd-kort'et og filstyring osv. også.

uMMC'en har/havde da jeg købte den kun en "auto-logging" funktion i beta, den jeg henviser til efterfølgende har denne funktion som standart.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Tak Jesper
Man skal nok have prøvet programmeringen for at føle forskellen; men uMMC'en ser ud til at kunne skrive i 4 filer ad gangen og har nok flere faciliteter.
Til gengæld ser det ud til, at man kan lodde sensorer direkte i Adafruit læseren, som den så vil logge fra. Den angives også at have egen clock m memory.
Er din konklusion at anbefale uMMC'en ?

Titel:
Senior Medlem

Nå det er længe siden vi har haft gang i denne tråd, så jeg tror lige jeg vil banke den igang igen :)

Jeg har haft gang i min Arduino boardcomputer på en af de biler jeg har arbejdet på. Den logger omdrejninger, dysetryk, turbotryk og AFR fra en Innovate LC-1 bredbåndssonde.

Først et lille forsøg på acceleration op gennem gearene. den får først fuld gas i 3. gear, og her laver den bare hjulspin, 4. gear er ikke 100% pedal, men tæt på. Man kan b.la. se at hurtig gasgivning ved 3300 omdr/min efter skift til 5. gear og vnt'en når ikke at reagere hurtigt nok så AFR dykker lige kortvarigt ned på ca. 12.4:1. Den skal faktisk helt op på 3500 omdr/min før den er stabiliseret igen. (Der er vist liige noget der skal arbejdes på der)

Billede

Grafen herover er sammensat af ca. 800 måleværdier, dette dækker over ca. 30 sekunder, eller ca. 27 målinger i sekundet..

hver måleværdi er et gennemsnit af 25 aflæsninger af den enkelte sensor. (+2 inputs fra kontrolarmen, ialt 6 analoge inputs)
Det er 4.500 AD/C konverteringer i sekundet den kører med lige pt. Dette er endda med 10 milisekunders tvungen pause per gennemløb af hovedtråden i programmet og transmission af værdierne over seriel link med 115200 BAUD. Dette er vist hurtigt nok til de fleste, hvis ikke så tænk hvad hastigheden er hvis man kun tager gennemsnit af 10 målinger..

Konklusionen er at en Arduino sagtens kan bruges til datalogger - hvis blot man kan få data "væk" fra den hurtigt nok.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time