Nå det er længe siden vi har haft gang i denne tråd, så jeg tror lige jeg vil banke den igang igen
Jeg har haft gang i min Arduino boardcomputer på en af de biler jeg har arbejdet på. Den logger omdrejninger, dysetryk, turbotryk og AFR fra en Innovate LC-1 bredbåndssonde.
Først et lille forsøg på acceleration op gennem gearene. den får først fuld gas i 3. gear, og her laver den bare hjulspin, 4. gear er ikke 100% pedal, men tæt på. Man kan b.la. se at hurtig gasgivning ved 3300 omdr/min efter skift til 5. gear og vnt'en når ikke at reagere hurtigt nok så AFR dykker lige kortvarigt ned på ca. 12.4:1. Den skal faktisk helt op på 3500 omdr/min før den er stabiliseret igen. (Der er vist liige noget der skal arbejdes på der)
Grafen herover er sammensat af ca. 800 måleværdier, dette dækker over ca. 30 sekunder, eller ca. 27 målinger i sekundet..
hver måleværdi er et gennemsnit af 25 aflæsninger af den enkelte sensor. (+2 inputs fra kontrolarmen, ialt 6 analoge inputs)
Det er 4.500 AD/C konverteringer i sekundet den kører med lige pt. Dette er endda med 10 milisekunders tvungen pause per gennemløb af hovedtråden i programmet og transmission af værdierne over seriel link med 115200 BAUD. Dette er vist hurtigt nok til de fleste, hvis ikke så tænk hvad hastigheden er hvis man kun tager gennemsnit af 10 målinger..
Konklusionen er at en Arduino sagtens kan bruges til datalogger - hvis blot man kan få data "væk" fra den hurtigt nok.