Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:03

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Nej der burde ikke være nogen tændningsbanken overhovedet det du gør når du vender oktanstikket er at du fortæller din styrebox at nu har du en lidt sløvere antændelsestid oktan 92 og så stiller den insprøjtningen og tændningen der efter..
Har du fået renst dine cylindere ?
for vis der sidder noget sod typisk omkring udstødningsventilen så vil det gløde op og antænde benzinen for tidlig det kan forklare at bilen hakker når du lader bilen trille fra en højere fart og ned til 80...
hvor gammel er bilen?
vis der sidder en bankecensor på motoren og den er defekt kan den heller ikke afgive et nødvendigt signal til styreboxen og så vil boxen ikke sende de rigtige oplysninger videre..
en nem ting at gøre er at køre bilen godt varm en lang tur på 25-30 km.
og når du så kommer hjem har du en vandforstøver klar sådanne en som frisøren bruger med en ½ liter vand i. Nu tager du den halv runde sorte kasse af der sidder oven på det der på ældre biler er kaburatoren den sidder med 3 stjerneskruer med indvendig gevind træk den forsigtigt til side og pas på den runde gummipakning sidder enten fast på kassen eller på "kaburatoren" alt dette imens motoren køre så for du en til at sidde i bilen og holde gassen på 3000 omdr/min og så forstøver du vandet direkte ned i indsugningen så meget som motoren overhovdet kan kvæle du kan også selv styre gassen ude fra indsprøjtningshuset vis motoren går ud så start igen og fortsæt til forstøveren er tom sammel bilen igen imens den går og kør en tur for at se om det har hjulpet..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Junior Medlem

Hej opel mekaniker !

Corsa'en er fra april 1994.
Jeg mener at mit opel værksted har sagt at der ikke er en banke censor, men jeg er ikke helt sikker..

Der er en ting jeg har tænkt på her på det sidste :-| LAMPDA SONDEN - mener jeg den hedder, kan det ikke være sådan en dims der er defekt:-O

Nej det er nemlig kun nogle f[ at de modeller der er med bankecensor Lambdasonden er en mulighed men den koster i n;rheden af 700kr.. s[ det er ikke noget jeg lige ville astarte med at skifte vis du har styr p[ elektronik s[ kan jeg godt sende nogle diagrammer til dig s[ du kan m[le din lambdasonde ud ellers ville jeg k're ud til en hugger og l[ne/K'be en se om det virker har bare aldrig v;ret udsat for det f'r du m[ undskylde at der ingen ae oe og Aa er p[ denne pc..

Junior Medlem

Hej!

Desværre er elektronik ikke lige min helt stærke side;-) Jeg er ikke engang helt klar over hvor lampda sonden den sidder.
Der var bare en artikel om lampda sonden i vores lokal avis, hvor de beskrev hvad den havde til opgave, og der synes jeg at det kunne minde lidt om dette her..

Men hvor svær er lampda sonden og skifte?

Kan man ikke skade motoren ved at forstøve vand ind i indsugningen??

Lambdasonden sidder på forrøret (udstødningsrøret efter manifolden)på din model sidder der sikkert en lilla ledning på sonden den er skruet direkte ind i udstødningen og måler rest ilt indholdet i gassen det er den der bestemmer hvor stor en mængde benz din dyse skal levere den er meget nem at skifte det eneste du skal bruge er en 22mm. gaffelnøgle men det nemmeste er at bruge en hønsefodsnøgle og en hammer pil stikket af og skru sonden at kan sidde meget fast så giv den lige et par slag først uden at skade udstødningen smør lidt varmebestandig fedt på den nye sonde og montere..
NEJ det er ikke skadeligt at rense motoren med vand dampe så længe det ikke er mere en en ½ liter men hellere ikke mindere du skulle jo også gerne opnå et resultat husk at sprøjte så meget ind ad gangen som motoren kan klare.. der er mange der får monteret en vanddyse i indsugningsmanifolden på turbomotore (Benz) for at øge effekten... så det kan du roligt gøre det er også det vi gør på værkstedet vi bruger bare en rense væske fra Bell Add der hedder servicerens 2 men min erfarring er at vand er lige så godt når det bare er forbrændingskameret der trænger..

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
Det lyder til du har et problem med at din tænding står forkert, den tænder for tidligt. Dine tændrør ser fine ud så blandingen kan udelukkes. Det kan være motoromdrejningssensoren (tror jeg ikke) eller gasspjældssensoren. Jeg vil nok tro at det er din gasspjældssensor der er blevet flyttet eller er defekt. Gasspjældssensoren flytter tændingen da det er denne der viser om der er belastning på motoren. Ved du om den har MAP sensor ?

mvh Lasse

Junior Medlem

Opel mekaniker >>

Jeg har snakket med en mekaniker han skulle eftersigende have meget styr på elektronik og sådan noget. Og han mener at lampda sonden kan udelukkes som årsag. Han heller mere til at det er styreboksen det er galt med. Har du nogen ide om hvad sådan en koster, hvis det er den det er galt med?

LasseW >>

Jeg har fået skiftet et "gas potensiometer" jeg ved ikke om det er en gasspjældssensor. Jeg ved ikke om den har MAP sensor - ved ikke engang hvad det er for en dims :-) men det kan være "opel mekaniker" ved om den har det?

Hej jeg finder lige de præcise oplysninger i dag så skriver jeg til dig i aften..

hej
jo din bil har en MAP-censor det betyder "Manifold Absolut Presure" den registrere hvornår der er vakum i indsugningsmanifolden og når der ikke er og laver det om til et elektronisk signal din box kan bruge til at bestemme om der er belastning på motoren i form af en hurtig eller langsom accelleration vakummet forsvinder i det øjeblik du hammer pedalen i bund (hurtig acceleration)og så får motoren en federe blanding og skal bruge en senere tænding vis ikke du får den senere tænding kan tændningsbanken komme men vis du har været ude ved opel flere gange ville de have målt den ud på et scope og se om den giver den rigtige impuls så den burde at kunne udelukkes de har også mulighed for at måle din box ud så det undre mig lidt at de ikke har fundet noget..

en ombytnings styrebox koster hos opel 2620 kr. men en mulighed var at køre ud til en hugger og låne en i kan aftale at du køre en tur med den nye box og har det ikke hjulpet så får du pengene og den gamle box igen han kan også være behjælpelig med at bytte boxen om.. og sikkert en betydelig billigere løsning..

Junior Medlem

Hej!

Tak for oplysningerne, jeg har fået en tid hos en mekaniker imorgen, han skulle være rimelig god til det med elektronik og sådan noget.

Opel værkstedet som jeg efterhånden har været en del gange, fatter heller ikke hvad det er som er galt, de har haft den der tech 3 computer sat på corsa'en hver gang, og den viser åbenbart ingen fejl. Og når tech 3 computeren ingen fejl viser er det ligesom om de opgiver! hvilket irritere mig grænseløst..:-(

Hvor er du forresten opel mekaniker henne?:-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time