Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jun 2025, 16:53

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2009, 16:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvor sidder jeres relæ, siden i bruger 2,5 mm^2
Ifølge mine beregninger sidder det ca. 6 meter fra lygten.
Hvis vi regner med et spøndings fald på 0,4 volt.

Mere realistisk er det en længde på 2 meter vi taler om, og et spændingsfald på 0,4 volt.
Så finder jeg at en 0,75mm^2 giver et spændingsfald på 0,39volt
Og en 2,5mm^2 giver et spændings fald på 0,12 volt
1mm^2 giver et fald på 0,29volt

Så i har egentlig lavet ledningerne 3 gange tungere end optimalt ,for at finde 0,27 volt :coffee:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2009, 17:02 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 18:44
Indlæg: 286
morten nu snakker vi ikke kun om spædningsfald men også om hvornår ledninger var kort og overbelastnings beskyttetelse med givne sikring...

fint men ikke taber ret meget spæding men træls hvis ledninger brænder før sikringer springer... og hvis man retter sig efter sb som Yugo turbo skriver så gar man ikke helt galt...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2009, 17:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Escort 3 skrev:
morten nu snakker vi ikke kun om spædningsfald men også om hvornår ledninger var kort og overbelastnings beskyttetelse med givne sikring...

fint men ikke taber ret meget spæding men træls hvis ledninger brænder før sikringer springer... og hvis man retter sig efter sb som Yugo turbo skriver så gar man ikke helt galt...


De 2 ting hænger sammen min, tykkelse og spændings fald.
Du får det faktisk serveret på en sølvske hvis du kigger på mit link.

Et eksempel.
Vi har netop fået en superduper benzinpumpe der trækker 20 amp maks.
Ifølge spændings falds beregningen så vil en 1mm^2 ledning være nok, men maks strømtræk giver 2,5 mm^2
Dette er på en længde af 1 meter ledning.
Så vi vælger 2,5 mm^2

Desværre sidder pumpen langt fra batteriet så vil skal have en samlet længde på 4 m. på ledningen.
Vi bruger 2,5 mm^2 for det kan den jo klare uden problemer.
Det giver et spændings fald på 0,56 v i ledningen alene.
Det duer jo ikke.
Vi skal op på minimum 4 mm^2 for at få spændingsfaldet under 0,4 volt
Helt præsist 0,35 volt.

I sidste ende drejer det sig om at få maks effekt ud af den elektriske komponent, uden at forøge vægten på bilen unødigt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2009, 17:52 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 18:44
Indlæg: 286
Morten VJ skrev:
De 2 ting hænger sammen min, tykkelse og spændings fald.
Du får det faktisk serveret på en sølvske hvis du kigger på mit link.
Morten


okay men det mener jeg ikke de gør.
Når man som elektriker skal dimensionere er det 2 vidtforskellige ting.
Her starter man med at dimensionere kabler og så til sidst beregner man spændingsfaldet for kablet.

Derfor som Yugo turbo skrev, hvis du kiggede efter i Stærkstrøms bekendtgørelsen har han angivet de forskellige værdier hvad en 1 kvadret fx må trække og den ville ikke kunne overholde kravene ved en 20A sikring foran.

Derfor kan du godt sige at det er overkill at gå ud efter den i en bil - men jeg vil nu læne mig op af den.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: a
Indlæg: 19 aug 2009, 18:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
tonnilerche skrev:
så den nemme/hurtige løsning ville være at finde et normalt arbejdsrelæ, trække et par gode ledninger fra batteri til relæet og bruge original-ledningerne som styrestrøm til relæet?


Jeg kunne godt finde på det på min gamle daihatsu.


Virker fint.

www.biltema.dk vare nr. 42-680 Så er du kørene. Og skal det være rigtigt lækkert, opgradere man alle ledningere til 2.5" og sætter relæerne lige ved siden af forlygterne. Og så en 100/55w i så er man kørene. Evt. med relæere hen over nærlyset også, det er lygten alligevel designet til. Og det giver rigtigt godt lys. Tag for gudskyld ikke en 100/90w pære, den laver så meget varme at pærens fatning faktisk brænder sammen. Er prøvet, tager ca. 6-7 timer, så brænder pæren over i fatning. Har kørt med 100/55w i min starlet sat relæ'er og 2.5" ledningere på min starlet, de sprang for hver 40.000 km, og man kan lige så godt skifte begge når den ene springer for den anden følger hurtigt trop.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2009, 18:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 931
Geografisk sted: Vestsjælland
Det skal være til H1 pærer. Har kun tænkt mig at have 100 watt i det lange lys, så det burde vel kunne holde uden at brænde af/sammen, har xenon i det korte i mine DE linser, så skal ikke have 100 watt i det korte :)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: a
Indlæg: 19 aug 2009, 19:52 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
klyfax skrev:
tonnilerche skrev:
så den nemme/hurtige løsning ville være at finde et normalt arbejdsrelæ, trække et par gode ledninger fra batteri til relæet og bruge original-ledningerne som styrestrøm til relæet?


Jeg kunne godt finde på det på min gamle daihatsu.


Virker fint.

www.biltema.dk vare nr. 42-680 Så er du kørene. Og skal det være rigtigt lækkert, opgradere man alle ledningere til 2.5" og sætter relæerne lige ved siden af forlygterne. Og så en 100/55w i så er man kørene. Evt. med relæere hen over nærlyset også, det er lygten alligevel designet til. Og det giver rigtigt godt lys. Tag for gudskyld ikke en 100/90w pære, den laver så meget varme at pærens fatning faktisk brænder sammen. Er prøvet, tager ca. 6-7 timer, så brænder pæren over i fatning. Har kørt med 100/55w i min starlet sat relæ'er og 2.5" ledningere på min starlet, de sprang for hver 40.000 km, og man kan lige så godt skifte begge når den ene springer for den anden følger hurtigt trop.


Fancy kit... har tænkt lidt på det.

Jeg har fin plads til 2 relæer i hver side - et til kort lys og et til langt lys. Så finder jeg noget go ledning derhjemme samt et par kabelsko.. Lodder kabelsko og ledninger sammen, sætter dem på relæet, papir rundt om relæet hvor stikkene sidder, og trykker lidt epoxylim ned i - for at støbe det inde og sikre at det ikke ruster op. Så er det bare at trække ledningerne hen til hvor det skal sidde :)

Det kunne være et fint eftermiddags-projekt en skønne dag jeg keder mig :)

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2009, 20:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Morten VJ skrev:
Hvor sidder jeres relæ, siden i bruger 2,5 mm^2
Ifølge mine beregninger sidder det ca. 6 meter fra lygten.
Hvis vi regner med et spøndings fald på 0,4 volt.

Mere realistisk er det en længde på 2 meter vi taler om, og et spændingsfald på 0,4 volt.
Så finder jeg at en 0,75mm^2 giver et spændingsfald på 0,39volt
Og en 2,5mm^2 giver et spændings fald på 0,12 volt
1mm^2 giver et fald på 0,29volt

Så i har egentlig lavet ledningerne 3 gange tungere end optimalt ,for at finde 0,27 volt :coffee:

MVH

Morten

Hmm, tjaa...
Dine teoretiske beregninger helt sikkert i orden, men:
Hvis man går i gang med sådan noget er det fordi man vil have "det sidste" med, hver eneste tiendedel volt skal ud til pæren.
Lidt lissom at køre og fintrimme sin MS for liige at få det sidste med... ;)
Udover tabet i ledningerne er der jo også tab i div. samlinger, kabelsko, relækontakter og hvad der ellers er :)
Og er der forøvrigt ikke noget med, at netop de sidste tiendedele volt giver en del mere lys end "de første" tiendedele - altså således at lysudbyttekurven "knækker" ift spændingskurven?

Jeg vil stadig anbefale 4mm kvadrat til sådan et projekt 8)

/Lars

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2009, 00:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 931
Geografisk sted: Vestsjælland
Så kom der relæ og haløj i bilen og hold da helt kæft hvor det hjalp, nu er der sku bål i lygterne :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2009, 05:50 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
ja så kan man ikke andet end at glæde sig til det bliver mørkt:)

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team