Fittings til oliekøler

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
kolermanden
Senior Medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 17 jul 2007, 13:57
Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
Kontakt:

#21 Indlæg af kolermanden »

xillur skrev:
kolermanden skrev:Gad vide hvorfor de bruger dem til fly/race med flere... :lee:


fordi de virker godt sammen med fartøjer med store vinger? igen lissom rice-boys :grin:

Humor :grin: :grin:


nu snakker jeg kun looks and feel og der er jeg mere til gamle biler og jernfittings, så brug i bare jeres eloxeret alu fittings..

Jeg takker :up:

og den med vægten virker søgt, nærmest som en messen der skal retfærdiggøre brugen af overprised riceboy lir :lee:

søgt vil jeg ikke sige men det er da en fordel så hvorfor ikke tager det med ,, og når man nu prøve på at holde kg ned.

Og jeg ved godt jeg selv kunne smide de par gram
:lee: :lee:

>Goril< en, Gorilla i menneskeskikkelse, som ikke har fornemmelse for finesse.
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#22 Indlæg af Wankel »

Riceboy lir = spoilere og alt andet uden egentlig effekt, undervognslys, mega boombox anlæg, 20" fælge på familie Golf'en som ikke kan slæbe dem rundt og den seneste nye trend... Bodykits som ikke er malede, men som ejeren alligevel kører rundt med og ødelægger chancerne for at få et ordentlig paintjob når der engang er råd. Benzinen bliver jo ikke billigere selv om man bor hjemme hos sine forældre. :mrgreen:

[/generalisering]
Brugeravatar
kolermanden
Senior Medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 17 jul 2007, 13:57
Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
Kontakt:

#23 Indlæg af kolermanden »

Wankel skrev:Riceboy lir = spoilere og alt andet uden egentlig effekt, undervognslys, mega boombox anlæg, 20" fælge på familie Golf'en som ikke kan slæbe dem rundt og den seneste nye trend... Bodykits som ikke er malede, men som ejeren alligevel kører rundt med og ødelægger chancerne for at få et ordentlig paintjob når der engang er råd. Benzinen bliver jo ikke billigere selv om man bor hjemme hos sine forældre. :mrgreen:

[/generalisering]



Det er så rigtig som det står der :up:
>Goril< en, Gorilla i menneskeskikkelse, som ikke har fornemmelse for finesse.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#24 Indlæg af klyfax »

Ravnen skrev:Wildert, jeg skal prøve at forklare...

AN fittings kontra jern løsningen ifølge ravnen...

Fordele ved gammelt jern :wink: løsningen:

1) Pris. :gnaek:
2) Tilgang.
3) Mange muligheder.


Helt enig.

Ravnen skrev:Bagdele ved brug af gammel jern :wink: løsningen:

1) Vægt.
2) Udseende efter kort tid. :shock:
3) Adskildelse problematisk (fastgroede omløbere). :damn:
4) Valg af alm. hydraluikslanger besværligører montering (meget stive).
5) Kræver maskiner for at samle.
6) Motor havarier ER set ved at omgå ovennævnte punkt. (spændebånd) Billede


1) FISK har aldrig vejet nogle af tingene...

2) Nu findes der også behandlede hydraulik rør, og de holder da 10 år hvis de ik bliver ridset hvor de ligner nye. Har ik set behandlede rør der var over 10 år gammel, da maskinerne ikke var udstyret med behandlede rør for 10 år siden.

3) Med lidt fedt og de rigtige behandlede fittings, så er vi ude over det problem.

4) Findes også i bløde modeller der kan tager over 300 bar. Er man kritisk kan der skaffes slange til 900 bar :shock: Er dog lidt stive...

5) Ja det er en stor ulempe. Værktøj findes dog så det kan laves i perlestenene, men det koster jo også...

6) Er vel ik røret skyld... :mrgreen:

7) Vil tror at det holder til noget mere end AN fittings.

8 ) Sejhedsfaktor er noget lavere end AN, men har samme effekt... :rock:

Mvh

Traktormekker, aka Landbrugsmaskinmekaniker... :mrgreen: Som i øvrigt ingen erfaring har med AN...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#25 Indlæg af Wildert »

I følge slangespecialisten's hjemmeside så er AN-slanger rated til 17 bar. Det er selvfølgeligt alt rigeligt til de fleste motorsammenhænge, men det er jo stadig totalt svanset ved siden af hydraulikgrejernes ratings :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
kolermanden
Senior Medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 17 jul 2007, 13:57
Geografisk sted: Jylland (Fiskebyen)
Kontakt:

#26 Indlæg af kolermanden »

Wildert skrev:I følge slangespecialisten's hjemmeside så er AN-slanger rated til 17 bar. Det er selvfølgeligt alt rigeligt til de fleste motorsammenhænge, men det er jo stadig totalt svanset ved siden af hydraulikgrejernes ratings :-).



Det er rigtig nok, men hvad skal du bruge 200 bar til ? :tooth:
Og en selv en 1 lags slange er stiv.
>Goril< en, Gorilla i menneskeskikkelse, som ikke har fornemmelse for finesse.
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#27 Indlæg af Wildert »

kolermanden skrev:
Wildert skrev:I følge slangespecialisten's hjemmeside så er AN-slanger rated til 17 bar. Det er selvfølgeligt alt rigeligt til de fleste motorsammenhænge, men det er jo stadig totalt svanset ved siden af hydraulikgrejernes ratings :-).



Det er rigtig nok, men hvad skal du bruge 200 bar til ? :tooth:


Ikke en skid - det var bare for at sige at det da i hvert fald kan holde, så den snak om at blande spændebånd osv. ind i det, efter min mening er lidt forfejlet :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#28 Indlæg af Ravnen »

xillur skrev:
kolermanden skrev:Gad vide hvorfor de bruger dem til fly/race med flere... :lee:


fordi de virker godt sammen med fartøjer med store vinger? igen lissom rice-boys :grin:

nu snakker jeg kun looks and feel og der er jeg mere til gamle biler og jernfittings, så brug i bare jeres eloxeret alu fittings..

og den med vægten virker søgt, nærmest som en messen der skal retfærdiggøre brugen af overprised riceboy lir :lee:


Så dyrt er det heller ikke...

Brugen af AN fittings og andre tekniske guld ting er et holdnings spørgsmål...
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#29 Indlæg af Westmus »

Wildert skrev:..... som bare ikke hedder Aeroquip og er rød og blå-eloxeret......

Bare som en service oplysning kan de der "AN" grejer fåes i meget andet end det der blå/røde tivoli look. De findes også i sorte og almindeligt blanke .. og i stål + rustfri. Udvalget er kæmpe stort. Summit forhandler fra Aeroquip, Russell og Earls + et udvalg i eget navn. (reservedele er 4,5% i told)

Har selv hjemmebygget servo trykslange bygget af Russell grejer. Slangen dertil, som er tynd og fiks når pladsen er trang, klare 2500psi. Returslangen der går omkring en oliekøler er lavet af Aeroquip "socketless". Det er satme smart (og ser prof ud), man klemmer bare slangen ned over fittingen og vupti det sidder som støbt uden brug af hverken spændebånd, omløber eller andet og slangen skal skæres derfra (klare 250psi). I begge tilfælde snakker vi blanke fittings/sort slange, så ingen bling bling her. :wink:

Det jeg ville sige med ovenstående var bare at udvalget af sådan noget AN grej er seriøst stort og priserne slet ikke så farlige endda. :)
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#30 Indlæg af JPP »

Nogen der har nogle billeder af selve samlemekanismen?
Besvar