Citronsyre er super til at fjerne rust og skader ikke jern/stål eller maling. Det er et pulver som normalt bruges til rengøring.
Jeg har selv "afsyret" en masse dele, ved totalrenovering af en "veteranbil". Det opløser simplethen rusten og det helt ned i porene på metallet. Jeg har haft tidligere meget rustne ting, til at stå ubehandlede i flere måneder i værkstedet efter syrebadet, uden at rusten kom igen.
Jeg brugte en 4% opløsning (40g pr. liter vand). Det opløses bedst i varmt vand og tingene skal være affedtede. Er uskadeligt og kan hældes i kloarken bagefter. F.eks Borup-kemi (dem med de grønne flasker) har det i større mængder og min farvehandler kunne lave en god pris på en 25 kg dunk han skaffede hjem. De små 1kg (ca 80kr) man kan få ved materielisten til opvaskemaskinen er lidt for dyre ved større brug.
Til en motorblok hvor man ikke kan hjælpe mekanisk i vandkanelerne, ville jeg nok forsøge mig mig en kraftigere opløsning, da en 4% opløsning arbejder meget langsomt. Godt rustne ting hvor man lige mekanisk har fjernet de værste rustklumper, skal ligge 1-2 døgn i badet. Så kan man med et stivbørste/ blød stålbørste uden det mindste besvær fjerne rusten fra selv de værste kratere ind til fuldstændigt rent metal. Rusten smuldre nærmest lige som pulver.