Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 23:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 19  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej.
@Havneren : Når du syner en bil efter '84 med konstruktive ændringer er der jo visse emissionskrav der skal overholdes og dokumenteres. Disse regler kan jo ikke garanteres overholdt hvis du har programmerbar motorstyring/tænding da du i princippet efter et syn kan programmere det hele om så bilen forurener mere (e.v.t. for meget) og så er din emissionstest intet værd.
Hvis din bil godkendes uden chip kan de jo sige at i dén tilstand så forurener den så og så meget. Hvis du har programmerbar styring godkender de i princippet bilen med x antal indstillinger, hvor lige præcis den du kørte til syn med er lovlig.... og så vil det være nemmere at gøre programmet ulovligt. Derimod er en chip jo "nem at se" ved et check, og er bilen ikke godkendt med den, ja så er den jo ulovlig.
@CQP : Tjae, jeg vil sgu hellere rammes af dækket end en fælgkant :wink: !! Spejle er jo også eftergivende (i de fleste tilfælde), det er en fælg vel ikke ligefrem!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

hvad med WASTEGATE DÅSEN skal den plomberes til syn? hvordan mener du synsasistenten vil opdage en evt. CHIPTUNING? med den fonødne sorftware og kunnen er der faktisk en del STD. motorstyringer der kan ændres efter behag! MVH. søren

Titel:
Mester Medlem

Lasse Kristensen skrev:
Hej.
@Havneren : Når du syner en bil efter '84 med konstruktive ændringer er der jo visse emissionskrav der skal overholdes og dokumenteres. Disse regler kan jo ikke garanteres overholdt hvis du har programmerbar motorstyring/tænding da du i princippet efter et syn kan programmere det hele om så bilen forurener mere (e.v.t. for meget) og så er din emissionstest intet værd.
Hvis din bil godkendes uden chip kan de jo sige at i dén tilstand så forurener den så og så meget. Hvis du har programmerbar styring godkender de i princippet bilen med x antal indstillinger, hvor lige præcis den du kørte til syn med er lovlig.... og så vil det være nemmere at gøre programmet ulovligt. Derimod er en chip jo "nem at se" ved et check, og er bilen ikke godkendt med den, ja så er den jo ulovlig.
@CQP : Tjae, jeg vil sgu hellere rammes af dækket end en fælgkant :wink: !! Spejle er jo også eftergivende (i de fleste tilfælde), det er en fælg vel ikke ligefrem!

Jeg forstår godt hvad du mener... men sådan hænger det jo ikke sammen i praksis... Der eksisterer mig bekendt ikke sådan en regel. Og jeg måske nok at de ville brokke sig ved SBI men jeg tror ikke de ville kunne gøre noget, da de ikke har nogen reglesæt i ryggen.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Lasse: Ja spejle er selvfølgelig eftergivende, men det er brede skærme jo ikke. Man må jo godt have skærmforøgere på og så kan cyklister og hvem der nu ellers åbenbart kan finde på at opholde sig helt op af bilen, jo også blive ramt af dem. Jeg kan sgu personligt ikke rigtig se problemet. Og det kan jo godkendes i Tyskland, så dér må cyklister åbenbart have indset at man ikke skal køre ind i fælgene :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej.
@CQP : Jaja, det er ikke mig der har lavet reglerne hehe¨... men der er jo nok en grund til at det er sådan. Det er vel Færdselsstyrelsen der har vurderet det forsvarligt sådan. Desuden er det vel nemmere at komme til skade på en fælg/et dæk, som må formodes at være i bevægelse, end en skærmkant/kasse der alt andet lige er udformet så man ikke kan skære sig/hænge fast.

Citat:
hvad med WASTEGATE DÅSEN skal den plomberes til syn? hvordan mener du synsasistenten vil opdage en evt. CHIPTUNING? med den fonødne sorftware og kunnen er der faktisk en del STD. motorstyringer der kan ændres efter behag! MVH. søren

Det vil jeg slet ikke tage stilling til. Mit udgangspunkt er syn med konstruktive ændringer er at man SELV oplyser om ALLE de ændringer der er lavet, får dem godkendt og skrevet i papirerne.
Bliver du stoppet med en chip monteret der ikke er godkendt kan de erklære din eventuelle emissionstest ugyldig. Hvis du dukker op til syn med programmerbar motorstyring kan du simpelthen ikke, ud fra et strengt synspunkt, dokumentere at den emissionstest du har vil være repræsentativ for din motors emission indtil næste syn.

Jeg ved ikke om det reelt vil give problemer, men reelt foreligger muligheden for en så stram fortolkning af reglerne at det vil give problemer.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Det har du nemlig fuldstændig ret i Lasse.
Problemet er jo, at verden udvikler sig, og da "man" blev enige om diverse synsregler, var der nok INGEN (i hvert fald ikke lige i dét forum...) som forestillede sig, at nogensomhelst (altså landsbytosser som os) kunne finde på at stille til et bilsyn med en programmerbar motorstyring.
Men folk er jo forskellige, og nogle er endda så sære, at de synes det er sjovt at arbejde med elektronisk måling, styring og regulering, og det endda på et rigtigt levende projekt :wink: , og ikke bare på en død opstilling på et eller andet kursus.
Ja, man har endda hørt om nørder, som SELV bygger deres egen motorcomputer.....
Det er jo blevet både teknisk og økonomisk muligt/opnåeligt for menigmand i løbet af de sidste par år.
Det må helt klart være rimeligt, at disse mennesker OGSÅ har mulighed for at være lovligt kørende.
Mig bekendt lever vi stadig i et samfund med en grundlov som siger, at man er u(u!)-skyldig indtil ANDET er bevist!
Men dette gælder idag åbenbart bare ikke, hvis man har lyst til at skrue i sin bil.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Moderator

Transitfar skrev:
Det har du nemlig fuldstændig ret i Lasse.
Problemet er jo, at verden udvikler sig, og da "man" blev enige om diverse synsregler, var der nok INGEN (i hvert fald ikke lige i dét forum...) som forestillede sig, at nogensomhelst (altså landsbytosser som os) kunne finde på at stille til et bilsyn med en programmerbar motorstyring.
Men folk er jo forskellige, og nogle er endda så sære, at de synes det er sjovt at arbejde med elektronisk måling, styring og regulering, og det endda på et rigtigt levende projekt :wink: , og ikke bare på en død opstilling på et eller andet kursus.
Ja, man har endda hørt om nørder, som SELV bygger deres egen motorcomputer.....
Det er jo blevet både teknisk og økonomisk muligt/opnåeligt for menigmand i løbet af de sidste par år.
Det må helt klart være rimeligt, at disse mennesker OGSÅ har mulighed for at være lovligt kørende.
Mig bekendt lever vi stadig i et samfund med en grundlov som siger, at man er u(u!)-skyldig indtil ANDET er bevist!
Men dette gælder idag åbenbart bare ikke, hvis man har lyst til at skrue i sin bil.

Idag er det faktiskt sådant at hvis man kan, og vil, gøre lidt selv, så kan det på visse biler ikke længere betale sig at købe en ny karburator til bilen. Tag feks en jetta-84 1,3. Karburatoren til sådan en fætter koster iflg lokal forhandler lige over 10k for en ny komplet. For det beløb kan man få et komplet programmerbart EFI, nye dyser,fuelrail, en brugt EFI manifold,nye sensorer, og nok til en dag på rullefelt, plus lidt i overskud!

Bruger man dertil brugte stumper så bliver der nok i overskud til et GPS navigationssystem, plus en lille bytur oveni.....

Så karburatorens dage er totalt og definitivt talte, også til garagetunere, og vi snakker ikke om en fjern fremtid, men om NU!

Så det er bestemt yderst relevant at tage fat i det problem, da man kan skifte hele opsætningen på motoren på blot 2minutter incl boot tid til PCen og stikmontage. Om ikke så længe kan man faktiskt ændre motorens opsætning trådløst, ala trådløst netværk, hvis man kunne tænke sig den option.

Det vil reelt ikke være et problem at køre til syn med indtil flere forskellige opsætninger hvis man kunne tænke sig det, og skifte opsætning undervejs.

Man kunne forestille sig at myndighederne ville ulovliggøre disse programmerbare styringer, men så har vi jo lige klippet ganske gevaldigt i nybilsudvalget, da langt størsteparten af disse biler(store familiebiler) alle har styringssystemer der er softwareafhængige.

Vejen frem må være at få nogle reelle retningslinier for hvordan man forholder sig med den teknologi, for teknologi kan ikke "uopfindes" når den først een gang har været tilgængelig.

Titel:
Man kan ikke sige at programerbare styringer er ulovlige, så er alle biler med karburator jo også ulovlige? Du kan jo heller ikke dokumentere at co-skruen ikke lige får et nyk når du kommer hjem... Ell. hvad med biler der er født til octan 98, hvor man har justeret tændingen om til 95? Ell. højdejusterbare undervogne? Det har min gamle honda civic standard, og den er jo ikke ulovlig?

Titel:
att Lasse: Nej det er da forhåbentlig ikke dig der har lavet reglerne, fordi så er der da et par steder hvor du ikke har gjort det helt tilfredsstillende. :D Men om man bliver ramt af en skræm eller en fælg gør nok lige ondt medmindre man prøver på at lave hovedspring ind i fælgen så slipper man nok ikke helt godt fra det. :)

Ja man kan jo godt se det fra det synspunkt at man også bare kan skrue på kaburatoren, men jeg vil da umiddelbart tro at der er endnu større forskel på hvis du ændrer på hele din motorstyring, det kan jo nok ændre på lidt flere parametre end kaburatoren. Men jeg er da helt enig i at der må komme nogle retningslinier for hvordan og hvorledes med hensyn til programmerbar motorstyring.

att Henrik GM: Er kaburatorer yt? Det er jeg ikke glad for at høre så må jeg hellere få noget spjældhus på min så den kommer på mode igen. :lol:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Ihhh jeg er da godt nok idiot til at huske og logge ind. Håber i kan finde ud af det alligevel. Så prøver jeg lige at tage mig sammen fremover. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time