Transitfar skrev:
Det har du nemlig fuldstændig ret i Lasse.
Problemet er jo, at verden udvikler sig, og da "man" blev enige om diverse synsregler, var der nok INGEN (i hvert fald ikke lige i dét forum...) som forestillede sig, at nogensomhelst (altså landsbytosser som os) kunne finde på at stille til et bilsyn med en programmerbar motorstyring.
Men folk er jo forskellige, og nogle er endda så sære, at de synes det er sjovt at arbejde med elektronisk måling, styring og regulering, og det endda på et rigtigt levende projekt

, og ikke bare på en død opstilling på et eller andet kursus.
Ja, man har endda hørt om nørder, som SELV bygger deres egen motorcomputer.....
Det er jo blevet både teknisk og økonomisk muligt/opnåeligt for menigmand i løbet af de sidste par år.
Det må helt klart være rimeligt, at disse mennesker OGSÅ har mulighed for at være lovligt kørende.
Mig bekendt lever vi stadig i et samfund med en grundlov som siger, at man er u(u!)-skyldig indtil ANDET er bevist!
Men dette gælder idag åbenbart bare ikke, hvis man har lyst til at skrue i sin bil.
Idag er det faktiskt sådant at hvis man kan, og vil, gøre lidt selv, så kan det på visse biler ikke længere betale sig at købe en ny karburator til bilen. Tag feks en jetta-84 1,3. Karburatoren til sådan en fætter koster iflg lokal forhandler lige over 10k for en ny komplet. For det beløb kan man få et komplet programmerbart EFI, nye dyser,fuelrail, en brugt EFI manifold,nye sensorer, og nok til en dag på rullefelt, plus lidt i overskud!
Bruger man dertil brugte stumper så bliver der nok i overskud til et GPS navigationssystem, plus en lille bytur oveni.....
Så karburatorens dage er totalt og definitivt talte, også til garagetunere, og vi snakker ikke om en fjern fremtid, men om NU!
Så det er bestemt yderst relevant at tage fat i det problem, da man kan skifte hele opsætningen på motoren på blot 2minutter incl boot tid til PCen og stikmontage. Om ikke så længe kan man faktiskt ændre motorens opsætning trådløst, ala trådløst netværk, hvis man kunne tænke sig den option.
Det vil reelt ikke være et problem at køre til syn med indtil flere forskellige opsætninger hvis man kunne tænke sig det, og skifte opsætning undervejs.
Man kunne forestille sig at myndighederne ville ulovliggøre disse programmerbare styringer, men så har vi jo lige klippet ganske gevaldigt i nybilsudvalget, da langt størsteparten af disse biler(store familiebiler) alle har styringssystemer der er softwareafhængige.
Vejen frem må være at få nogle reelle retningslinier for hvordan man forholder sig med den teknologi, for teknologi kan ikke "uopfindes" når den først een gang har været tilgængelig.