Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 21:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 dec 2002, 20:35 
Takker og bukker :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 17:06 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 69
nej nej.. %satsen er et mål for hvor meget moment, og dermed hvor meget af kraften det ene hjul kan overføre før hjulene begynder at køre forskellig hastighed,
mad andre ord kan vejgrebet på der ene hjul være nede på 10% af det andet inden differentialet tillader det at køre hurtigere rundt (med et 90% spær. Men det er nu ikke noget universelt mål for hvor godt et spær er fordi der findes flere typer af spærredifferentialer. det med procent målet fungerer kun med lamel-typen. et torsen differentiale vil efter den målestok være 100% og et viskose spræ vil være 0% men begge fungerer fint til at forhindre hjulspind.

Men det gode er at det er meget nemt at ændre % tallet i en lamel -spær idet man bare skifter koblingslamellerne til en blødere belægning eller sætter hårdere fjedre i. (nogen gange er det nok at bruge en anden bagtøjsolie)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 17:11 
I er sgu helt væk...:-D

25% spær betyder at det ene hjul kan rotere 25% hurtigere end det andet før kræfterne bliver flyttet til det hjul der roterer langsomst...dvs har mest vejgreb!


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 17:16 
Brian> Normalt siger man da at jo højere % jo hurtigere låser diffen. Hvis man følger din metode, så er det omvendt.


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 17:17 
Ja og derfor er det mest alm. med 50% spær idet der så vil opstå mindre slid bved bykørsel...


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 17:31 
Hvorfor føler jeg at der er forskellige forklaringer udfra om der er tale om centerdiff, eller normalt diff mellem to hjul.


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 17:37 
Centerdiff er det der sidder imellem de 2 aksler på bilen... Et alm. diff er det der sidder imellem de 2 hjul!:-)


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 17:44 
Brian> øhh ja? Hvornår har der været tvivl om dette?. Det jeg mener at bare at man ofte ser centerdiff opgivet i en %fordeling mellem de to ender, og dette måske kunne lede til forvirring for folk der kun har hørt brudstykker. Fordi indtil videre er det egnetligt kun Jakob der er kommet med en begrundet "teori".

Alt det andet lyder undskyld udtrykket som hear-say.


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 19:41 
Det med at centerdiff er opgivet i fordelingsprocenter imellem de to aksler er kun når centerdiff er aktiveret... Hvordan dette sker er der mange løsninger på og disse kan være mekaniske og elektroniske...


Top
  
 
Indlæg: 12 dec 2002, 21:10 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 69
Centerdifferentialet fungerer faktisk ret anderledes end et normalt differentiale, med eller uden spær, på spæret opgives forskellen i moment før hjulene tillades at køre med forskellig hastighed, centerdiffet derimod er et differentiale der er indrettet som planet-hjul, hvor planethjulene er de drivende hjul og solhjulet og ringgearet er de drevne hjul, dermed er momentarmen til de to drevne hjul forskellige (inde i differentialet altså) derfor er % angivelsen et mål for momentfordelingen eller populært sagt "kraftfodrelingen" mellem forhjulene og baghjulene..

og kære venner alle jer som har skrevet at det ene hjul kører hurtigere rundt end det andet har da fået teorien helt gat i halsen. Hjulene kører ALTID lige hurtigt rundt (undtagen i sving selvfølgelig) de køre nemlig lige så hurtigt rundt som de bevæger sig over asfalten. det sekund det ene hjul kører hurtigere så er det fordi det har mistet kontakten med vejen og det er vist kun til dæksprængnings konkurrencen i spjald det er fedt..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team