Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 22:28

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
http://www.nd-tuning.co.uk/suspension/3 ... boost.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Hvad er det du vil opnå?
Ja, der er forskel på at justere skidtet optimalt kontra sjusse sig.
Men betyder forskellen noget for DIG?

På en racerbane (evt. trackday) hvor det hele er på grænsen hele tiden, der betyder det noget.

Men jeg gad ikke på min hverdagsbil fordi det ikke kaster noget af sig der er specielt mærkbart.

Vil du prøve at rode med det, eksperimentere, blive klogere osv. (samt forventer at begå fejl i massevis undervejs), så er det gevind - men det lyder ikke til at være tilfældet.

(Med venlig hilsen rallykøreren med +10 år under køredragten på gevindundervogn raceren, men som kører på sænkningsfjedre og standarddæmpere på hverdagsslæden fordi det handler om kosmetik og intet andet).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Billede
Golf GTi 16V til rally

Wildert skrev:
Hvad er det du vil opnå?
Ja, der er forskel på at justere skidtet optimalt kontra sjusse sig.
Men betyder forskellen noget for DIG?

På en racerbane (evt. trackday) hvor det hele er på grænsen hele tiden, der betyder det noget.

Men jeg gad ikke på min hverdagsbil fordi det ikke kaster noget af sig der er specielt mærkbart.

Vil du prøve at rode med det, eksperimentere, blive klogere osv. (samt forventer at begå fejl i massevis undervejs), så er det gevind - men det lyder ikke til at være tilfældet.

(Med venlig hilsen rallykøreren med +10 år under køredragten på gevindundervogn raceren, men som kører på sænkningsfjedre og standarddæmpere på hverdagsslæden fordi det handler om kosmetik og intet andet).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja nu sætter du mig godt nok på plads, og ja det er vist rimelig meget at gøre ud af det for at ha det sjovt i svingene en gang imellem som jeg vil...

Og det var vel bedre at kører ræs på lukket bane og opgradere og justere for at opnå større mål her og det tvivler jeg på at bilen kommer til lige foreløbig..

Tror vis jeg sætter mig for nogen 30mm Eibach fjedre og Bilstein dæmpere og får det justeret en gang..

Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Nu skal du nok ikke se det som at blive sat på plads.

Men det hele er meget komplekse ting som skal virke i en helhed. Og mange bliver forblændet af juster bart mig her og der.

Og som jeg startede med at skrive. Dækkene gør meget forskel, og så er det bare at lære at køre bilen i stedet.

Og den bil du har er ikke et dårligt udgangspunkt.

Mester Medlem

Imbalance skrev:
Ja nu sætter du mig godt nok på plads, og ja det er vist rimelig meget at gøre ud af det for at ha det sjovt i svingene en gang imellem som jeg vil...

Og det var vel bedre at kører ræs på lukket bane og opgradere og justere for at opnå større mål her og det tvivler jeg på at bilen kommer til lige foreløbig..

Tror vis jeg sætter mig for nogen 30mm Eibach fjedre og Bilstein dæmpere og får det justeret en gang..

Som møffe skriver: det er ikke fordi jeg har nogen ambition om at sætte dig på plads - men for at du lige overvejer hvad det egentlig er for et "problem" du forsøger at løse, og samtidig ikke stikker dig selv blår i øjenene.

Lidt hurtigt stillet op, så kan der være et par mål:

- Kosmetik - sådan bare overordnet. Der skal lige fjernes lidt mellemrum mellem skærmene og dækkene - ikke andet.
Løsning: Fjedre på standarddæmpere. Evt. "matchet" sæt af fjedre og dæmpere af anstændig kvalitet/mærke. Det afhænger lidt af km. stand osv. af det originale, men det er ikke meget dyrere, og sikrer en mod at det bliver helt af H. til.

- Kosmetik i højeste potens. Sådan noget med at den bare skal stå HELT rigtigt i højden og forholdet mellem for og bag, eller den skal helt i kælderen.
Løsning: Gevind - typisk ikke noget helt sindssygt dyrt.

- Den nysgerrige - vil gerne fuske rundt med det og blive klogere (eller bilder sig ind at ville det).
Løsning: Anstændig gevindundervogn eller dyrere. Forvent at bruge tonsvis af tid. Kræver egentlig banetid, typisk kyndig hjælp osv.

- Raceren (eller raceraspiranten/trackdaykøreren/feinsmeckeren) - har decideret brug for hårdere fjedre, og de dæmpere der kan kapere det. Bruger rent faktisk tid på en bane eller lignende hvor forskellene kan testes og vurderes back-to-back under gentagelige forhold.
Løsning: God gevindundervogn. Brug meget tid på at lære osv. Der er kun noget at lære ved at køre hårdt til i bilen - det håber jeg ikke du gør på vejen ;).
Hvis du reelt vil være hurtigere (dvs. det handler måske mindre om "feel"), så betyder dækkene - som andre også har været inde på - uendeligt meget mere, for slet ikke at tale om øvelse/sædetid (jeg har i mine yngre dage fået klø af en gammel rotte i sin gamle Corolla KE70 1.3 stc. med 330kkm. og 3 døde toppakninger bag sig - og jeg var ikke langsommest...).
Typisk koster dæk og sædetid også penge. Penge brugt på undervogn, er penge der ikke kan bruges på dæk og sædetid = du bliver ikke hurtigere/bedre, men din bil har dog et potentiale til det - det ses dog ikke på resultattavlen.

- The bling guy. Skal bare kunne sige på grillen/tanken/overfor sig selv at der er det fede grej på, og have ro om at det helt sikkert virker/spiller.
Løsning: God gevind undervogn, penge på at få den sporet/sat op af en der ved hvad det drejer sig om.
Resultat: Tingene er i orden - det er der aldrig noget i vejen med, og det giver også dejlig fornemmelse i maven - det skal man ikke kimse af.
Men forvent ikke at det reelt flytter dig ret meget på den reelle køreoplevelse ude på vejen, ift. et godt "fast" sæt. Og hvis det gør, så er det i retning af at bilen er blevet ekstremt hård (og dermed vil kunne håndtere stivere/blødere dæk bedre), men også MEGET mindre komfortabel.

Alle fem motivationer for at skifte undervogn er for mig helt valide, vi er forskellige som mennesker, og "tænder" på forskellige ting - man kan så være enig eller uenige i hvad der er den rigtige løsning på den pågældende motivation, og hvad ens prioriteter er, om man har penge og tid som græs osv., men jeg vil påstå at ovenstående er en nogenlunde objektiv fremstilling. Til syvende og sidst er det dog din vurdering - og den er og skal være subjektiv.

Derfor skal du finde ud af i hvilken kategori du egentlig befinder dig, og så vil jeg bare råde dig til ikke at stikke dig selv blår i øjnene.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Senest rettet af Wildert 11 feb 2016, 17:49, rettet i alt 1 gang.

Mester Medlem

Der er jo rigtig mange der kører med gevind.
Grunden er jo at man netop kan få bilen til at stå som man gerne vil have den, samt muligheden for at der er samme afstand fra center af fælg og op til skærmkant i begge sider, med et sports fjedre kit der er der forskel på højden.
Det næste er så at en gevind er lidt mere fast, og har man fælge der sidder lige til kanten, og bilen er sænket en del ja, så er det med til at man ikke får dæk der så nemt går imod skærmkanterne.
Så corner weight er jo nærmest ubrugelig til en gadebil ;-)

Mester Medlem

Jeg vil lige tilføje - og måske distillere min smøre lidt - at det LYDER som om at du skal se en investering i en gevindundervogn mere som den grund der er til at nogen folk køber et dyrt armbåndsur: de kan lide bling-delen, og de er fascinerede af at eje et stykke sofistikeret "lækkert" mekanik. Det kan jeg sagtens se det fede i :) - det gør bare ikke den store forskel på om man kan se hvad klokken er ift. et billigt ur ;).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Jeg er ikke i bling kategorien mere, det er prøvet og da jeg ramte bumpstoppene måtte jeg desværre stille den op igen da det er mere end ubehageligt at kører med. Men det var den gang og det var da rigtig sjovt at hoppe over små bakker og lette osv, og tage rundkørseler lidt for hurtigt. Men gjorde jo også en del skade på de bløde bøsninger og bundkar osv..

Et par bedre dæk på 16" og en fast undervogn burde være fint og at blive sat på plads var ironisk ment og der skal mere til at skade stoltheden når man bliver klogere, eller rettere bare være opmærksom på at det man inderst inde godt vidste jo nok var det "rigtige"..

Vil helst opgradere fjedre og dæmpere med nye toplejer, så passer tingene sammen og jeg kan altid gå tilbage til standard skulle der gå mere morfar i det senere.. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time