Boostjunkie skrev:
HenrikGM skrev:
Det forekommer mig lidt problematisk at man vælger en dobbeltkamret plenum med en regulær flow begrænsning imellem, men jeg kan godt se mange vælger den rute.
Man sætter reelt en flow begrænser ind, ala plomben i en puch maxi.
Nogen der har målt trykfaldet mellem de 2 plenums på en kørende motor?
Jeg tænkte på, er det reelt en begrænser, vis nu arealet på spræken mellem de to plenums er sammen areal som spjæld/trykrør.
Det er vel mere for at få samme flow til alle cylender.
Det er et godt spørgsmål.
Du må som minimum skulle have stort nok plenum i begge til hver især at være nok til motorens behov, altså dobbelt op på volumen, for at du ikke får tab henover.
Det er rigtigt fint med ens flow/cylinder, men det er nok ikke så let i praksis at måle det. Individuel AFR kan _måske_ give et fingerpeg.
For at få uforstyrret rent flow, så tror jeg der er vigtigt at undgå høje hastigheder lige før tragtmundingen, og at det tæller væsentligt mere på flowfordelingen i praksis, end man umiddelbart forestiller sig.
Netop en lang spalte "lige før" tragten giver en rigtig høj hastighed. Måske man kan nå at få ro på i det sekundære plenum.
Kunne som sagt være interessant at måle lidt på det.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!