Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 apr 2025, 10:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
HenrikGM skrev:
Hvor meget tryk har du når den er varm?

Min B21ET lavede omkring 2bar i varm tilstand, og ca 3,5bar i kold.
Alle sagde det var for lavt, og den snart ville gå til, men det skete ikke i de første 500.000km.

kloge mennesker er der altid nok af . :mrgreen:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Den kloge grønne bog siger imellem
2,5 og 6 bar ved 2000 omd/m. varm motor og nyt filter.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Vedrørende reservedels nr.
Så fører scantec kun en olipumpe til alle rødblokke.
Så de uoriginale bør være højvolumen pumper, ellers havde de nok en del reklamationer, på de motorer der kører med olie sprøjt under stemplerne.
Og nummeret stemmer med en højvolumen pumpe monteret i en sen b230ft motor.
Olie pumpe problemet ligger ca. 9 år tilbage i tiden.
Jeg havde købt en brugt motor, og skildte den ad for at være sikker på den kunne bruges.
Problemet med en tidlig b23 pumpe i en b230. er at studsen til trykrøret sidder lidt tættere på krumtappen, og den ekstra modvægt på krumtappen lige kysser oliepumpe huset.
Så jeg filede lidt ekstra frigang, krumtappen havde fjernet det meste materiale. :rock:
Hvorfor den var monteret med denne olie pumpe det er rent gætværk.
Men Kg trimning sælger en højvolumen pumpe af den gamle type til ca. halv pris af den nye type, Så det kan være grunden!

Hvis du har haft store problemer med olietrykket.
Så ville jeg lige tage overfaldet af plejlstangen på cyl 4.
For lige at kontrollere at lejet ikke er revet.

Lavt olie tryk skyldes som regel kun 4 ting.
En meget tynd olie.
Slidt olie pumpe/tilstoppet sugesi
Defekt overtryksventil.
Slidte lejer

MVH

Morten

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syddjurs
Mht. til olietryk, så fandt jeg ud af at vores trykur vi har på værkstedet ikke dur. Der står viseren permanent på 5 bar, uden det er tilsluttet noget. Så der må mester lige sørge for at få købt et nyt.

Jeg lånte så et andet sæt på et naboværkstedet, og det havde sådan noget lynkoblings-tilslutning, så det passer lige præcis med at man ikke kan klikke slangen på, til uret, når adapteren er monteret hvor trykkontakten sidder. Det er fordi blokken er en gammel A blok, så olie til turbo og trykkontakt sidder i sådan noget fancy T-stykke der er placeret lidt åndsvagt.
Jeg skiftede også trykkontakten samme dag, bare for at gøre noget. Men problemet er selvfølgelig det samme. Men det er kun i tomgang lampen lyser, så snart du hæver omdrejningerne over 950rpm, så går lampen ud.

Men jeg er selv overbevist om det er pumpen, for det kom lige efter jeg rensede sien. Så der må sidde noget i ventilen.. Og jeg har jo ikke kørt i bilen, så motoren burde vel overleve det stunt her :cry:

Jeg kender godt til Scantech, men tør ikke montere en uoriginal oliepumpe, så jeg kører linen ud og tager en original Volvo.

Og mht. det lave tryk..

- Olie er dugfrisk Castrol 10/60 TWS Sport + nyt org filter, og filteret er lige skiftet endnu en gang igen, for at være sikker på alt lort er ude af systemet.
- Lejer burde ikke være slidte, da motoren ikke har kørt vanvittigt meget siden renovering, men har jo dog fået en del prygl.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilstoppet oliesi, fejlmontering af oringe til trykrør. oliespild, lavt olietryk!
På en relativt nyrenoveret motor, der ikke har gået særligt mange Km :|
Der er noget der kunne tyde på at renoveringen af motoren har gået lidt hurtigt.
Så jeg ville nok skille lidt mere ad når bundkarret aligevel er afmonteret.
Kun for at være sikker på motorens tilstand.
Original eller uoriginal, det er vel en smagsag, og et spørgsmål om hvordan man sover om natten.

Selv kører jeg med en scantec pumpe på sjette år, uden lysende lamper.
Selv ved 700 omd. og en 10w40 olie
Men jeg kontrollerede også pumpen inden montering, og tilføjede 2mm shims under fjederen for et lidt højere åbningstryk.

MVH

Morten

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Ja, jeg begynder også at få mine bange anelser. Dog har motoren jo været i hænderne på 3 forskellige ejere siden den blev bygget, og så med mig som nummer fire. Så den har jo oplevet lidt af hvert, kan man sige.

Jeg fandt efter lidt søgen nummeret på ham der har lavet motoren, skrev til ham og spurgte hvilke oliepumper han brugte når han lavede de motorer. Og han nævner så at når han lavede B23'ere, monterede han højkapacitetspumper fra KG i sverige.
Og den der sidder på er en FEBI. Så enten husker han forkert, eller også har man monteret en anden pumpe en gang, af en anden ukendt årsag.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hellerup
Hvis du er så usikker på den motor, det lyder i vært fald som om der er noget helt galt ! så ville jeg få den op af hullet, og skildt ad for at se hvor fejlen er :reading:

Det er jo ikke forde det er et større problem at tage den motor op. better safe then sorry !

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Jamen hvor fejlen er, tror jeg at jeg har styr på. For der var jo ikke problemer med pumpen/tryk, før jeg rodede med den. Så jeg begynder ikke at adskille motor for lige at se om det hele er som det skal være.
Det var jo ikke ligefrem fordi jeg lå med 210 kmt i overhalingssporet da lampen begyndt at lyse lidt 8)

...Og pumpen sender jo evt. skidt direkte op i filteret, så hvis noget lort skulle være sluppet igennem, så ligger det jo så i filteret. Som så også lige er skiftet igen.

Titel:
Moderator

hvordan er motoren bygget?

Jeg tænker specielt på hvorfor den skal have 10w60?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Motoren er egentlig ikke så pokkers speciel. Den har bare altid kørt på 10/60, og da vi har 10/60 på værkstedet og mine turbo-volvoer altid har fået det hældt på, så hvorfor ikke også med denne her.

Og på 10.000km bruger den ikke en gang en halv liter.

Har før haft en 23ET'er som jeg prøvede at hælde 10/30 på. Der brugte den så lidt. Så fik vi 10/60 på værkstedet (Mester fik sig en M5'er, så selvfølgelig skulle vi da have 208liter på lager) og Volvo'en fik det på, så holdte den med at drikke olie.

Lidt hurtige specs. :coffee: Blok bygget som 23ET, dog med undersmøring. Topstykke er let bearbejdet, K knast, justerbart hjul, ventiler "trukket op" i topstykket og forbrændingskamret lavet halvkugleformet. Har før kørt med DTA sprøjt. 330hk og 500nm.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time