HenrikGM skrev:
Spirillen skrev:
Båndsaven er god til mange ting, men til feks tyndvæggede mejeri rør, skal man være over den hele tiden, ellers saver den meget let skævt, på nogle båndsave kan du glemme alt om tyndvæggede RF rør.
Hvis du ikke vil købe en båndsav (bare for et enkelt job), kan du måske låne en? (evt af mig)
Det problem kommer ved brug at forkerte klinger.
Svarende til at skære RF rør i vinkelsliber med en skive til fliser
Har en tilbudsbåndsav til 16k. Skærer Ø110mm rustfrie kloakrør 0,6mm i gods med lidt geful. Men ikke med en grovtandet klinge!
Rigtigt!
Jeg har en tilsvarende båndsav, meget sandsynligt den samme som dig(Pilous).
Og jeg har mange forskellige bånd til den.
Grunden til, at jeg skrev det var, at hvis han nu får fat i en (alt for)billig båndsav, så kan det også sagtens ske.
Citat:
Jeg har en båndsav, en elektrabeckum 304(TROR jeg nok den hedder - det er ihvertfald en tør sav). Der købte jeg et metalklinge til, den skulle bare se et stålrør, ikke engang RF, den nåede knapt at lave en ridse før samtlige tænder var barberet af.
Har også en lille båndsav, der ligner til forveksling dem du kan købe i Harald godt-nok til 1300kr, men min kostede bare ca 4k, og saver fint i tyndvæggede RF rør OG IPE 160(med lidt finesse).
Jeg har en kammerat, der købte Harald modellen, med "metalklinger" til.
Det var præcis samme historie din, man kan dog få gode bånd til den hos Sanistål.
En ting mere!
Hvis man kører med for høj hastighed på det skærende værktøj i RF, kan det blive MEGET gammelt MEGET hurtigt!
En ny båndsavsklinge kan feks. dreje af til venstre, og takke pænt farvel på sin jomfru rejse.