Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jun 2025, 16:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Spirillen skrev:
Båndsaven er god til mange ting, men til feks tyndvæggede mejeri rør, skal man være over den hele tiden, ellers saver den meget let skævt, på nogle båndsave kan du glemme alt om tyndvæggede RF rør.

Hvis du ikke vil købe en båndsav (bare for et enkelt job), kan du måske låne en? (evt af mig)

Det problem kommer ved brug at forkerte klinger.
Svarende til at skære RF rør i vinkelsliber med en skive til fliser :damn:

Har en tilbudsbåndsav til 16k. Skærer Ø110mm rustfrie kloakrør 0,6mm i gods med lidt geful. Men ikke med en grovtandet klinge!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Spirillen skrev:
Når du har skåret tilpas mange rør over, kan du sagtens se "linien" du skal skære efter, uden tape og alt muligt andet, selv når du skal skære i smig.

Problemet er bare at mængden af rør jeg arbejder med ikke er nok til at holde træningen ved lige - så jeg gerne vil hjælpe mig selv lidt på vej.

Spirillen skrev:
Hvis du ikke vil købe en båndsav (bare for et enkelt job), kan du måske låne en? (evt af mig)

Jeg har en båndsav, en elektrabeckum 304(TROR jeg nok den hedder - det er ihvertfald en tør sav). Der købte jeg et metalklinge til, den skulle bare se et stålrør, ikke engang RF, den nåede knapt at lave en ridse før samtlige tænder var barberet af.

Normalt når jeg skærer med vinkeltsliber er der også grater og rengøring, intet nyt under solen, det er bare det at kunne skære i præcise vinkler/lige snit, som med en stor vinkelsliber/trennjäger.

Titel:
Mester Medlem

tror det eller lad være. der behøver ikke være en elmotor indblandet!
noget så simpelt som en nedstryger kan gøre det....
MVH søren

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
Spirillen skrev:
Båndsaven er god til mange ting, men til feks tyndvæggede mejeri rør, skal man være over den hele tiden, ellers saver den meget let skævt, på nogle båndsave kan du glemme alt om tyndvæggede RF rør.

Det problem kommer ved brug at forkerte klinger.

Svarende til at skære RF rør i vinkelsliber med en skive til fliser :damn:

Har en tilbudsbåndsav til 16k. Skærer Ø110mm rustfrie kloakrør 0,6mm i gods med lidt geful. Men ikke med en grovtandet klinge!

Rigtigt!
Jeg har en tilsvarende båndsav, meget sandsynligt den samme som dig(Pilous).
Og jeg har mange forskellige bånd til den.

Grunden til, at jeg skrev det var, at hvis han nu får fat i en (alt for)billig båndsav, så kan det også sagtens ske.

Citat:
Jeg har en båndsav, en elektrabeckum 304(TROR jeg nok den hedder - det er ihvertfald en tør sav). Der købte jeg et metalklinge til, den skulle bare se et stålrør, ikke engang RF, den nåede knapt at lave en ridse før samtlige tænder var barberet af.

Har også en lille båndsav, der ligner til forveksling dem du kan købe i Harald godt-nok til 1300kr, men min kostede bare ca 4k, og saver fint i tyndvæggede RF rør OG IPE 160(med lidt finesse).

Jeg har en kammerat, der købte Harald modellen, med "metalklinger" til.
Det var præcis samme historie din, man kan dog få gode bånd til den hos Sanistål.

En ting mere!
Hvis man kører med for høj hastighed på det skærende værktøj i RF, kan det blive MEGET gammelt MEGET hurtigt!

En ny båndsavsklinge kan feks. dreje af til venstre, og takke pænt farvel på sin jomfru rejse.

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

lqs skrev:
tror det eller lad være. der behøver ikke være en elmotor indblandet!
noget så simpelt som en nedstryger kan gøre det....
MVH søren

Det er faktisk imponerende, så godt en god nedstryger med en god klinge, saver gennem et RF tyndvægget rør, med lidt tålmodighed og rolige strøg.

IT'S MIND OVER MATTER!!

Titel:
Mester Medlem

Spirillen skrev:
Det er faktisk imponerende, så godt en god nedstryger med en god klinge, saver gennem et RF tyndvægget rør, med lidt tålmodighed og rolige strøg.

Ingen tålmodighed, det skal gå stærkt :D

Titel:
Mester Medlem

det er somme tider et spørgsmål, om det går stærkt at lave ting om, dvs lave flere rør til brokkassen.....

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Citat:
Ingen tålmodighed, det skal gå stærkt

Ægte dovenskab er, kun at lave tingene een gang :mrgreen:
en sidegevindst er, at det ofte er hurtigere også :tooth:

IT'S MIND OVER MATTER!!

Titel:
Mester Medlem

Det lykkedes at lave Audi'ens udstødning i 1. hug, eneste ændring der blev lavet på den var en ekstra potte efter et par dage pga støj. Det går egentlig rimeligt, alt jeg ønsker er et vinkelskære-rør-apparat.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Jeg har lige erhvervet mig en koldsav, af ældre dato der kan save i vinkel på qxl for 680,- den kører sku fint, du må bare holde øje med qxl, gul og gratis og dba og den slags sider, mange af dem kan du lave annonce agenter på så du får en mail når der kommer en ny annonce der svarer til din søgning..

Før i tiden brugte jeg sådan et vøldig stativ svarende til det der blev linket til tidligere, med en stor vinkelsliber på, hvor min var med en alm. 230mm vinkelsliber så det var nemt at få skiver dertil.. det gik sku også fint.. den var vist købt for 2 - 300kr på qxl.. med vinkelsliber..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time