HenrikGM skrev:
Jakob;
Det gør verden en allerhelvedes stor del lettere at importøren siger god for effekten på karossen, men det er ingen typegodkendelse vi snakker om.
Bemærk at volvo er lidt speciel (også) på den måde at der er en del eksempler på trykladning uden SKAT er interesseret. Skulle SKAT være interesseret, så er omfanget altså til at overse, især iforhold til byggeomkostningerne på bilen.
Det bliver emissionsproblemet der bliver den store "killer", og så det faktum at manden vil have mere end karossens maxeffekt, resten er småproblemer.
Det er ikke kun emmisionkravet der kommer til at give hovedbundskløe, pkt. 2. støj er mindst ligeså svær og svævende, og pkt. 3. konstruktion er også en vurderingssag som "skrankepaven" skal ligge hoved på blokken med - her er krav til en objektiv dokumentation for den argumenterede lave ydelse. Fremvisning af egen rullefelttest er ikke nok. Så hvordan vil du objektivt bevidne den lave ydelse som skal ligge til grund for "skrankepavens" påtaget ansvar ved godkendelse? Blot et scenarie. Der skal ligge noget dokumentation som "skrankepaven" kan og tør hvile sit ansvar på i forhold til godkendelse han/hun udsteder på. Det kan være en kvittering fra en volvoforhandler på køb af en turbomotor i standard udformning. Grunden til der ikke udskrives erklæringer i dag er at disse personer som før udskrev har fået henvendelse fra politi og myndigheder.
Kogt ned .... det eneste som kan hjælpe på en DOKUMENTERET "lav" ydelse er pkt. nr. 3. Resten inkl. SKAT er samme tur. I den tur er noget nemmere end andet. Og SKAT er altid den nemme at få afgørelsen fra. Men afgørelsen fra SKAT skal ligge der!! Ligesom Støj og Konstruktion skal ligge der. Alle 4 punkter vægtes lige højt i synshallen og alle 3 punkter på importørerklæringen vægtes lige højt / svært at tage ansvar for hos "Skrankepaven".
Opgaver ved importørerklæringen:
1) Forurening = svær at få typegodkendelse uanset ydelse...hvordan skal en "kontor medarbejder" kunne godkende det uden test i karosse...
2) Støj = ligeså svær at typegodkende uanset ydelse .... ændret vindmodstand, svar ved skranken: Hvordan skal jeg (skrankepaven) vide hvor meget din bil støjer i tomgang eller ved 100km/t med den motor i den karosse og hvad reglerne sagde for samme i registreringsåret.
3) Konstruktion = Der kan være tale om undervogn og bremser fra større model som har samme ydelse som man kan blive enige om - men hov så kræver SKAT en yderligere (eller ny samlet) vurdering ifht. identitetsændring fordi bremser (og evt. undervogn) går under væsentlige ændringer og hentet fra større model. Så opgradering af bremser kræver ny samlet vurdering fra SKAT fordi de har en afgiftsmæssig værdi fra den dyrere bil. Det er altid helhedsbilledet der bliver taget beslutning på. Ikke at det er et problem. Det er en formalitet ifht. selve importørgodkendelsen af samme. Kan man få "kontormedarbejderen" hos Volvo med på at kvittere for eksisterende bremser er godt nok til den aftalte effektydelse så er det jo gunstigt. Volvo kører måske med samme bremser og undervogn op igennem rækkerne, jeg ved det ikke, men i såfald er den del klaret.
Det kan godt være jeg er beukratisk i eksempler her...men det kan være et "kommunekontor" hos importøren at komme igennem med en importørerklæring og "kommunekontoret" er ofte slet slet ikke vant til at lave dem. Det man ikke er vant til er "skrankepaver" normalt usikre på og usikre "skrankepaver" siger hellere nej frem for at tage ansvar.
Og et godt råd: Det kan godt være volvo glemmer alt om f.eks. støj eller forurening i deres importørerklæring. Det er din hovedpine og en ommer. Det er dig selv der skal have styr på at du får de rigtige godkendelser som du kan fremvise i synshallen. Og det er stemplet og underkrevet for de 3 ovennævnte spørgsmål. Der skal være specifik dokumentation på at bilen overholder reglerne for alle tre punkter som de var gældende ved første registreringsår.
Mht. SKAT så undgår du dem ikke her uanset ydelse. Det ligger helt fast.
Du skal du stå med en erklæring fra SKAT om at du har fået din ombygning vurderet.
Er den fritaget fra afgift så har du det på skrift. Skulle du betale så fremviser du kvitteringen.
DET SKAL synsmanden kontrollere på vegne af SKAT når du møder op med sådan et projekt her. Synsmanden er kontrolinstans for SKAT og det er noget af det eneste som ligger på rygraden af synsfolk når der skal synes under "konstruktive ændringer".
Et godt råd mere: Find din synsman som har styr på det og har prøvet det før. Mange af dem aner nada om processen, og igen som "skrankepaven", hvad man er usikker på vil man ikke tage ansvar for. Få lavet alle dine papirer. Med dem i hånden tager man på rundtur til synshaller og forklarer hvad der skal ske. Så finder man hurtigt rette personel og sted.