Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jun 2025, 17:13

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 14 maj 2011, 00:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten;
Hvad er det præcist for en godkendelse fra volvo du mener ikke er mulig?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 maj 2011, 06:49 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Volvo skal i importørerklæringen anføre i samhørighed bilens stelnummer og godkende:

Støj
Forurening
Konstruktion

Alle 3 punkter i forhold til gældende lovgivning i året for første indregistrering. Jo ældre jo nemmere og omvendt.


Senest rettet af JPP 14 maj 2011, 07:11, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 maj 2011, 07:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Henrik.
De kan ikke give papire på forurening, da motoren ikke eksisterer i Volvos motorprogram!
Og uden disse papirer kan den ikke godkendes!

En b204ft med alle komponenter, dvs fuldstændig original.
Og det at 700 karossen findes med denne motortype.
Er der ingen problemer med, og så har man jo en motor med 16v og turbo.
Skrevet ind i papirene :wink:

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 maj 2011, 07:42 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Svært muligt I DAG med mindre ham som udskriver dem er din onkel. Det stoppede generelt hos importørerne for 5 år siden da nogle forummer valgte at lave arkiv på nettet og folk kunne downloade til "klippe/klistre".

SKAT er en formalitet i form af ansøgning. SKAT angiver erfaringsmæssigt "ingen identitetstab" så længe du "fylder på". Og med "fylde på" menes eksisterende "long-block" motor/kompression hvor du kan vælge at montere hårtørrer, foodprocesser, turbo, intercooler, motorstyring, nye manifolde, oliekøler, toppakning, vandindsprøjtning, pulverslukker, reservehjul, kn-filter, køleskab, vindmølle....find selv på flere. INGEN identitetstab - sålænge du "FYLDER PÅ" og der ikke findes STOREBRØDRE (her menes økonomisk) der inden for en "træskolængde" matcher din ombygning. Dvs. findes turbomodellen allerede, ja så har du identitetstab. Forudsat det ikke er gældende så bare hold snitterne fra stempler, topstykke, krumbasse, gearkasse og andre vitale dele. Der sendes ansøgning på ALT, ansøgningen koster 300,-, herefter fås svar med de anførte ændringer ikke giver identitetstab. Ændrer du ting som alligevel vurderes som identitetsændring får du pris.

Men men men .... det er to helt forskellige ting...altså skat og importørerklæringen. Skat er fløjtende med dit kn-filter og turbo (min erfaring) forudsat ingen match på "storbror", men det er importørerklæringen bestemt ikke. Her skal anføres hele ombygningen. Synmanden er kontrol instans for begge parter...altså afgift (SKAT) og de 3 STORE SPØRGSMÅL: forurening, støj, konstruktion fra din IMPORTØRERKLÆRING. Alt skal være godkendt, stemplet og underskrevet.

...det er importørerklæringen der skal have fokus. Motoren er nævnt til ikke at findes, så ikke noget standard. Dvs. DK-Volvo skal således selv opfinde og vurdere godkendelse på de 3 STORE SPØRGSMÅL som synsmanden vil se stempel og volvo-underskrift på. Uden det bliver du sendt hjem igen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 maj 2011, 07:58 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
... og lige en note mht. importørerklæring på en anden motor som findes ->> min erfaring er, at selv om tilsvarende "storebror-motor" ligger orginal i en anden karosse så hjælper det nada på din importørerklæring til din mindre eller større karosse. Argumenterne hos en "skrankepave" er ændret vindmodstand, køreegenskaber og hermed ændringer på forurening ved forskellige hastigheder mv. Opgaven er her, gode talegaver, eller søge kollegaen som ikke er "skrankepave"...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2011, 08:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
jesperhj skrev:
hej

er der nogen som ligger inde med typegodkendelse på en volvo 760 fra 1988(b230ET)?mht effektforøgelse på over 20%..
Der er lagt en b230FT i fra 1995 med oliedyser og ny indmad til 500hk++ og med 16V topstykke, og har fået en snak med synsmanden om det..det skulle ikke være noget problem at få den synet bortset fra at jeg mangler en typegodkendelse for at slippe for at køre bilen til et testcenter og betale mere end hvad godt er.
og ud over det skal jeg også betale en afgift til skat for konstruktionsændringen(andet topstykke end std.)

nogen der evt har en typegodkendelse eller andet spændende at byde ind med?

mvh jesper


det første spørgsmål er let nok, bliv under 238hk/310Nm.

Det rejser en del andre problemer, men det du spørger om kan en kvalificeret forhandler hjælpe dig med, men det er ikke en typegodkendelse.

Jeg ved så ikke hvad du vil gøre for at holde bilen under den ydelse, men mellem linierne ligger det ligesom i luften at den skal have væsentligt mere end de 238hk..

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2011, 14:34 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
jesperhj skrev:
hej

er der nogen som ligger inde med typegodkendelse på en volvo 760 fra 1988(b230ET)?mht effektforøgelse på over 20%..
Der er lagt en b230FT i fra 1995 med oliedyser og ny indmad til 500hk++ og med 16V topstykke, og har fået en snak med synsmanden om det..det skulle ikke være noget problem at få den synet bortset fra at jeg mangler en typegodkendelse for at slippe for at køre bilen til et testcenter og betale mere end hvad godt er.
og ud over det skal jeg også betale en afgift til skat for konstruktionsændringen(andet topstykke end std.)

nogen der evt har en typegodkendelse eller andet spændende at byde ind med?

mvh jesper


det første spørgsmål er let nok, bliv under 238hk/310Nm.


Det med at blive under 238hk/310Nm syner ikke bilen. Ikke lovligt i hvert fald. 20% reglen gælder ikke ved tryk hos SKAT. OG hvad man skal være opmærksom på ... hverken på sug eller tryk ifht. importørerklæringen.

De to ting, SKAT og importørerklæring, har ingen ting med hinanden at gøre. Begge dele skal være opfyldt for at kunne synes.

20% regel er kun i forhold til SKAT. MEN 20% sættes helt ud af spil hos SKAT hvis det er tryk (nævnt som påmonteret wastegate....noget så dumt da WG jo netop er til for at minimere tryk og heraf ydelse). Går nok ikke at forklare dem man undlader montering af WG. Dvs. uanset øget ydelse ved påmontering af tryk SKAL du forbi SKAT for en vurdering om identitetstab for godkendelse i en synshal.

Anyway omkring det svære...importørerklæringen. Uanset ydelse, dvs. f.eks. et KN-filter skal du, hvis BY THE BOOK, få angivet alle ændringer i en importørerklæring i forhold til synsmandens kontrol af de 3 STORE SPØRGSMÅL (forurening, støj, konstruktion i forhold til merydelse). De fleste gange går f.eks. et stort kn-filter eller udstødning (blot eksempel) igennem fordi ejeren enten er uvidende om dokumentationskrav eller prøver at få den "luske"-synet OG synsmand samtidig ikke kender regler eller ikke gider. Men som her hvor ejeren korrekt VIL have synet under betegnelsen "konstruktive ændringer" ja så er papirarbejdet sat igang. Dvs. møder du op med 10% eller 300% effektforøgelse er opgaven den samme i forhold at skaffe importørerklæringen. Godt råd: gå efter overskrifter...f.eks. turbo og ikke angivet hvilken turbo. Hold det i overskrifter.

Generelt: Du undgår kun SKAT hvis du tuner på sug og under de 20%. Du undgår aldrig SKAT på tryk, men det er nemt og oftest gratis på tryk modsat sugetuning. Du undgår aldrig importørerklæringen uanset ydelse eller sug eller tryk. Altså hvis synsmanden følger reglerne...

Hele humlen og benarbejdet ligger i importørerklæringen. SKAT og synsarbejdet er ren formalitet herefter.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 maj 2011, 23:51 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jakob;
Det gør verden en allerhelvedes stor del lettere at importøren siger god for effekten på karossen, men det er ingen typegodkendelse vi snakker om.
Bemærk at volvo er lidt speciel (også) på den måde at der er en del eksempler på trykladning uden SKAT er interesseret. Skulle SKAT være interesseret, så er omfanget altså til at overse, især iforhold til byggeomkostningerne på bilen.

Det bliver emissionsproblemet der bliver den store "killer", og så det faktum at manden vil have mere end karossens maxeffekt, resten er småproblemer.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2011, 08:45 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
Jakob;
Det gør verden en allerhelvedes stor del lettere at importøren siger god for effekten på karossen, men det er ingen typegodkendelse vi snakker om.
Bemærk at volvo er lidt speciel (også) på den måde at der er en del eksempler på trykladning uden SKAT er interesseret. Skulle SKAT være interesseret, så er omfanget altså til at overse, især iforhold til byggeomkostningerne på bilen.

Det bliver emissionsproblemet der bliver den store "killer", og så det faktum at manden vil have mere end karossens maxeffekt, resten er småproblemer.


Det er ikke kun emmisionkravet der kommer til at give hovedbundskløe, pkt. 2. støj er mindst ligeså svær og svævende, og pkt. 3. konstruktion er også en vurderingssag som "skrankepaven" skal ligge hoved på blokken med - her er krav til en objektiv dokumentation for den argumenterede lave ydelse. Fremvisning af egen rullefelttest er ikke nok. Så hvordan vil du objektivt bevidne den lave ydelse som skal ligge til grund for "skrankepavens" påtaget ansvar ved godkendelse? Blot et scenarie. Der skal ligge noget dokumentation som "skrankepaven" kan og tør hvile sit ansvar på i forhold til godkendelse han/hun udsteder på. Det kan være en kvittering fra en volvoforhandler på køb af en turbomotor i standard udformning. Grunden til der ikke udskrives erklæringer i dag er at disse personer som før udskrev har fået henvendelse fra politi og myndigheder.

Kogt ned .... det eneste som kan hjælpe på en DOKUMENTERET "lav" ydelse er pkt. nr. 3. Resten inkl. SKAT er samme tur. I den tur er noget nemmere end andet. Og SKAT er altid den nemme at få afgørelsen fra. Men afgørelsen fra SKAT skal ligge der!! Ligesom Støj og Konstruktion skal ligge der. Alle 4 punkter vægtes lige højt i synshallen og alle 3 punkter på importørerklæringen vægtes lige højt / svært at tage ansvar for hos "Skrankepaven".

Opgaver ved importørerklæringen:

1) Forurening = svær at få typegodkendelse uanset ydelse...hvordan skal en "kontor medarbejder" kunne godkende det uden test i karosse...
2) Støj = ligeså svær at typegodkende uanset ydelse .... ændret vindmodstand, svar ved skranken: Hvordan skal jeg (skrankepaven) vide hvor meget din bil støjer i tomgang eller ved 100km/t med den motor i den karosse og hvad reglerne sagde for samme i registreringsåret.
3) Konstruktion = Der kan være tale om undervogn og bremser fra større model som har samme ydelse som man kan blive enige om - men hov så kræver SKAT en yderligere (eller ny samlet) vurdering ifht. identitetsændring fordi bremser (og evt. undervogn) går under væsentlige ændringer og hentet fra større model. Så opgradering af bremser kræver ny samlet vurdering fra SKAT fordi de har en afgiftsmæssig værdi fra den dyrere bil. Det er altid helhedsbilledet der bliver taget beslutning på. Ikke at det er et problem. Det er en formalitet ifht. selve importørgodkendelsen af samme. Kan man få "kontormedarbejderen" hos Volvo med på at kvittere for eksisterende bremser er godt nok til den aftalte effektydelse så er det jo gunstigt. Volvo kører måske med samme bremser og undervogn op igennem rækkerne, jeg ved det ikke, men i såfald er den del klaret.

Det kan godt være jeg er beukratisk i eksempler her...men det kan være et "kommunekontor" hos importøren at komme igennem med en importørerklæring og "kommunekontoret" er ofte slet slet ikke vant til at lave dem. Det man ikke er vant til er "skrankepaver" normalt usikre på og usikre "skrankepaver" siger hellere nej frem for at tage ansvar.

Og et godt råd: Det kan godt være volvo glemmer alt om f.eks. støj eller forurening i deres importørerklæring. Det er din hovedpine og en ommer. Det er dig selv der skal have styr på at du får de rigtige godkendelser som du kan fremvise i synshallen. Og det er stemplet og underkrevet for de 3 ovennævnte spørgsmål. Der skal være specifik dokumentation på at bilen overholder reglerne for alle tre punkter som de var gældende ved første registreringsår.

Mht. SKAT så undgår du dem ikke her uanset ydelse. Det ligger helt fast.
Du skal du stå med en erklæring fra SKAT om at du har fået din ombygning vurderet.
Er den fritaget fra afgift så har du det på skrift. Skulle du betale så fremviser du kvitteringen.
DET SKAL synsmanden kontrollere på vegne af SKAT når du møder op med sådan et projekt her. Synsmanden er kontrolinstans for SKAT og det er noget af det eneste som ligger på rygraden af synsfolk når der skal synes under "konstruktive ændringer".

Et godt råd mere: Find din synsman som har styr på det og har prøvet det før. Mange af dem aner nada om processen, og igen som "skrankepaven", hvad man er usikker på vil man ikke tage ansvar for. Få lavet alle dine papirer. Med dem i hånden tager man på rundtur til synshaller og forklarer hvad der skal ske. Så finder man hurtigt rette personel og sted.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team