HenrikGM skrev:
Hvordan er det lige strømvejen løber på en bil når der ingen elektrolyt er?
På et skib har du aksel med bronzeskrue i saltvand med jernskrog klods op af, altsammen forbundet af elektrolyt(havvandet)
Hvordan er det lige overført til bilen(hvis vi antager det også virker på en bil)?
Der skal både være en fysisk forbindelse (svejsning) mellem anode og katode + en elektrolyt som elektroner kan vandre igennem lige som på skibet.
Her oppe må fugtig luft og vand fra vejen virke som elektrolyt mellem zink-anoden og karosseri-katoden før det kan virke.
Jeg ved bare ikke om anoden kan afgive elektroner gennem fugtigt dansk vintervejr til katoden, og hvor langt vil en ofre anode på en bil beskytte rundt omkring sig selv.
På stål i saltvand (god elektrolyt) sætter man helst ikke anoder mere en 1.5 meter fra det man ønsker at beskytte, og helst i lige linje.
På mange skibe og offshore konstruktioner bruger man nu påtrykt spænding som er et næsten vedligeholdelsesfrit system.