Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 00:01

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
Jeg logger 6 analoge / 3 digitale

Har prøvet at logge op til 20 gange / sek. Men kan lige prøve at stress-teste den, hvis det har interesse.

Ummc og den nye firmware. uMMC'en købte jeg ved let-elektronik

Edit: nu er den stress-testet: uden display og min sikkert ikke ret effektive kode kan jeg logge når den loop'er i sit eget tempo (så hurtigt den kan) så skriver den de 9 værdier ml 25-30 gange / sek, alt efter hvor mange data der skal sendes.
Kan se hvis jeg skruer alle potmetre (har jeg på som stim lige nu) i bund sender den hurtigere, så hvis man ikke skal lave en cvs som er let tilgængelig. Så kan man sikkert få tempoet op.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kiggede lige lidt rundt og så der findes et kit mere, der understøtter seriel data direkte til sd her

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Har lige kigget dokumentationen for innovative dl-32 igennem. Den logger hver 81.92 millisekund.

Så hastigheden kan faktisk blive hurtigere for en arduino-løsning... men jeg har lidt problemer når jeg kommer over 20 gange pr. sek. Så kan den (min kode) ikke rigtig styre at jeg har sat 2 seriel-porte op... Så der begynder LCD'en at lave "fejl-pixel's". men loggen på SD-kortet er stadig intakt.

Titel:
Senior Medlem

JesperKonge skrev:
Har lige kigget dokumentationen for innovative dl-32 igennem. Den logger hver 81.92 millisekund.

Så hastigheden kan faktisk blive hurtigere for en arduino-løsning... men jeg har lidt problemer når jeg kommer over 20 gange pr. sek. Så kan den (min kode) ikke rigtig styre at jeg har sat 2 seriel-porte op... Så der begynder LCD'en at lave "fejl-pixel's". men loggen på SD-kortet er stadig intakt.

Hvis du bruger LiquidCrystalLCD library (eller afarter heraf), så kan du optimere koden lidt i den og få _klart_ hurtigere respons på dit LCD.

Kig på de delays der er i PulseEnablePin.. Hvordan kan man optimere på dem? ;)

..og hvis du bruger SetCursor eller CursorTo, så er det markant hurtigere at skrive direkte til controlleren på displayet med lcd.commandwrite.

lcd.CommandWrite(0x80); -> Line=0 pos 0
lcd.commandWrite(0xC0+val); -> Line=1, Cursor val
lcd.commandWrite(0x94+7); ->Line=2, Cursor 7
lcd.commandWrite(0xD4); -> Line=3, Cursor 0

Du skal dog være opmærksom på om begrænsningen ligger i selve displayet eller i controlleren.. De røde displays jeg har arbejdet med er LANGSOMME.. De grønne er de hurtigste jeg har oplevet.

Der er en bruger på arduino forummet der har afprøvet hastigheden af ovenstående ændringer. Gik fra 685ms til 4.5ms..

I mit projekt logger jeg fra 3 sensorer (Rail, Turbo og Lambda). Jeg kan dynamisk (via menu) ændre delay'et for hvert gennemløb. pt. bruger jeg 300ms delay ellers skifter talene på displayet alt for hurtigt til man rigtig kan bruge det til noget. Derudover kører mine AD konverteringer med sliding window (som jeg også kan ændre dynamisk). pt tager den 10 målinger per vindue. (Dermed totalt 30 samples per gennemløb).

Skal jeg logge til seriel eller SD sættes delay'et til 80ms, der passer rimeligt godt med 10 log entries (som så er gennemsnit af 10 målinger per sensor) per sekund. Det er IMHO rigeligt til at få gode logs med.

EDIT: Atmega chippen tager 100us for en konvertering, jeg aflæser 10 gange per sample, det er 1000 us eller 1ms per sensor. ADC aflæsningen for mine 3 sensorer tager derfor 3ms. Med delay på 80ms får vi så 0,083 sek per gennemløb (uden at tage højde for de andre ordrer jeg benytter i loopet). Det vil sige 12 gange i sekundet - det passer ret godt med 10 gange i sekundet når man tager mine andre ordrer med i regnskabet.
Sætter jeg delay til 0 bør jeg få 333 gennemløb per sekund - hvis vi ikke tager højde for den tid det tager at sende data på seriel'en..

Titel:
Senior Medlem

argh.. kiggede lige datablad for atmega'en. :)

ADC clock'en er frekvensen på chippen divideret med en prescaler. For arduino er prescaleren 128 hvilket giver 125Hz. En ADC konvertering tager 13 clockcykler så sample raten for en "std" arduino er 9600Hz.

Hvis vi derimod sætter prescalaren til 16 så kører ADC'en 1MHz og dermed en samplerate på 77Khz.. Dette sker uden signifikant tab af præcision.

..jeg tror jeg sætter min prescaler ned, så er det da ikke der flaskehalsen er..

..du kan iøvrigt køre op til 2Mbit over seriel'en, men det sker med 0.05% fejlrate, så sørg for at din protokol kan korrigere for fejl, eller sørg for at disse fejl behandles på anden vis.

se hvordan den sættes op her: http://gabuku.com/scope/arduinoScope.pde

Titel:
Moderator

Hvor kompliceret vil i mene det vil være at konstruere en simpel P-regulator til en dieselmotor, med det formål at holde RPM konstant uanset belastning. Funktionen skal bruges til at konvertere en personvognsdiesel til standgas.

Mekanikken kunne være en stor RC servo på gassen. Men hvad med softwaren, firmwaren, og grundplatformen....Arduino?

Jeg ville umiddelbart ha taget den hardcore løsning og håndbygge en PI regulator via opamps, og en satans masse løse komponenter, men den løsning er ganske tidskrævende.(derfor det ikke er lavet)

Gad vide om Arduino vil være en hjælp eller en klods om benet. Noge bud?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
Hvor kompliceret vil i mene det vil være at konstruere en simpel P-regulator til en dieselmotor, med det formål at holde RPM konstant uanset belastning. Funktionen skal bruges til at konvertere en personvognsdiesel til standgas.

Mekanikken kunne være en stor RC servo på gassen. Men hvad med softwaren, firmwaren, og grundplatformen....Arduino?

Jeg ville umiddelbart ha taget den hardcore løsning og håndbygge en PI regulator via opamps, og en satans masse løse komponenter, men den løsning er ganske tidskrævende.(derfor det ikke er lavet)

Gad vide om Arduino vil være en hjælp eller en klods om benet. Noge bud?

Det du taler om her, lyder meget lig et projekt jeg har kørende med en Ardunio.
Dog er min funktion inverteret, så den holder rpm "nede" på et setpunkt.
Men det ville jo sådan set bare være at fjerne inverteringen, så skulle den kunne klare det.
Mit projekt er dog et forsøg på at lave en komplet PID controller, der virker i teorien, men er ikke færdig testet irl.
Den leverer et 0-15v signal ud, til en proportional ventil.

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Titel:
Senior Medlem

Jeg bruger en PID controller til et ladetryksstyringsprojekt. (VNT styring til en traktor).

Der er fuld PID controller, den kan sættes op til hvad det skal være.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Næstved
Jeg ville nok kigge på pr-electronics de har nogle små PID regulatorer de fungerer rigtig fint.

Geografisk sted: Linå nær Silkeborg
Undskyld jeg skriver her, men det lyder ellers spændene, er det "nemt" at sætte sammen og få op og køre?
hvis man ikke har prøvet det før, eller skal man bare springe ud i det...?

Jeg har gang i lidt tuning af min dodge ram diesel, men er ved og være der henne af hvor jeg gerne vil have lidt mere styr på hvad der sker og hvornår det sker..

Har haft kikket på en masse ure man kan købe men sys ikk jeg vil fylde hele forruden op.. det er der så mange andre der gør..

kunne godt tænke mig en "box" der logger, med en skærm så jeg kan følge med i turbotryk, motor temp, vand temp, olie tryk, diesel tryk. og så videre kan man sikkert blive ved, men er det muligt for en alm mekaniker?
ku være fed man så efter prøve kørsel kunne køre hjem og se det hele på computeren..

Kenned

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time