JerrilD skrev:
Jeg har ca 3 topstykker til at ligge jeg kan forsøge mig på....

Jep men hvordan vil du tjekke effekten af dit arbejde? Med mindre man lige har en flowbænk i garagen er det fandens besværligt at finde ud af om man er på rette vej, eller man er ved at lave noget lort.
På nogle topstykker er det sikkert ret straight forward hvor der skal files, mens det på andre kan være mere kryptisk at se hvor man kan lave noget der hjælper. Men hvis nogen herinde er hårde til frihåndsportning, vil jeg da super gerne høre om tips/tricks her inde. Da jeg personligt synes det er et vildt spændende emne. Samtidigt er topstykkerne nogle gange stedet hvor der kan findes forholdsvis mange "gratis" hk, med bare en mindre indsats på de rigtige steder.
Apropos CNC portning, så plejer det vist også være baseret på at en person pr håndkraft/flowbænk først har brugt lang tid på at eksperimenter sig frem til den bedst fungerende port. Fidusen er at med CNC'en kan man så derefter simpelt lave 1000 porte 100% identiske, bare ved at trykke på en knap. CNC flower ikke bedre end end det kan laves i hånden, men det er en meget mere effektiv/rationel arbejdsgang og slutresultatet er 100% ens hver gang.