Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jun 2025, 17:08

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 20:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
lqs skrev:
jo... det kan da bestemt bruges til noget. men hvor meget det har med egentlig portning at gøre?
den top der vises i filmen er meget dårlig fra ny. mange moderne toppe er meget bedre lavet.
MVH søren


Hey, vist ikke lige hvad jeg skulle kalde emnet :oops:

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 20:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Hvad koster sådan en "flowmåling" at udføre?

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 20:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
vil da også gerne gi et lille indspar som ivrig hobb diy topfræser.. jeg har endnu ikke lavet en top mig eller aftager var utilfreds med, til gengæld er jeg blevet mere og mere tilfreds for hver gang :wink:

har læst i en af mine bibler af graham a bell at flowtal ikke nødvendigvis er hele historien, så det har jeg taget til mig, sparet en masse penge (i hvert fald teoretisk) og hygget mig med det...

dermed ikke sagt at det ikke kan gøres bedre, det er jeg absolut ikke i tvivl om, men jeg er blevet klogere og dygtigere hver gang.

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 21:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
møffe skrev:
.... lidt sund fornuft..

Jep lige præcis! Bruger man den, er første tanke at ikke alle toppe jo er ens og derfor er der ikke en "one size fits all" løsning, ala vi porter lige op til hullet i pakningens størrelse. Der er sikkert topstykker det giver noget på, men der er også eksempler på det modsatte. Altså hvor det ødelægger mere end det gavner.

F.eks har jeg en halvgamle artikel fra et blad hvor de eksperimentere med portning af indsugningsmanifolder til sådan en motor som min. Det interessante er at på den ene manifold har de med en port udgang der stadigt er noget mindre end hullet i pakningen, allerede et flow der rigeligt overstiger hvad hvad det er muligt at få de toppe manifolden skal sidde på til at flowe, selv med en fuldrace portning lavet af en virkelig guru. Konklusion: På lige sådanne toppe sidder flaskehalsen altså et helt andet sted og koncentrere man sig om at formindske den istedet får man helt anderledes gevinst af sit arbejdsindsats.

Jeg taler absolut ikke imod at man selv går i gang med sliberen. Har skam selv været i gang i både topstykker og indsug. Men først efter en hel del efterforskning, bl.a for at lære af andres erfaringer med de samme stumper. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 21:22 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Nu er der jo også nogen biler hvor topstykkerne ikke længere ligger og flyder alle steder, men i stedet er ved at være rimeligt sjældne. Så jeg kommer i al fald ikke til lige at eksperimentere med mit eget.

Nogen ting er det bedre at overlade til folk, som man tror på, at de ved hvad laver.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 22:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Jeg har ca 3 topstykker til at ligge jeg kan forsøge mig på.... :D

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 22:56 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Sjovt når man ser på CNC portede topstykker. De er alle bearbejdede på alle flader, og det undrer mig lidt, især fordi mange topstykker ikke bliver optimale hvis du fjerner det gods der skal til for at få det "rent", og de CNC toppe er typisk fuldbearbejdede indvendigt.
De må jo skaffe støbninger med mindre kanaler eller alternativt leve med en større port end optimalt(og dermed lavere gashastighed).

Iøvrigt rigtigt sjovt at se på MC topstykker. Arealet på indsugningskanalerne er droppet de sidste mange år, samtidigt med at ydelserne er gået op.
Klar tendens: Jo mindre kanal, jo mere konkurrencedygtig. (relativt naturligvist).

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 23:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
Slavteren skrev:
vil da også gerne gi et lille indspar som ivrig hobb diy topfræser.. jeg har endnu ikke lavet en top mig eller aftager var utilfreds med, til gengæld er jeg blevet mere og mere tilfreds for hver gang :wink:

har læst i en af mine bibler af graham a bell at flowtal ikke nødvendigvis er hele historien, så det har jeg taget til mig, sparet en masse penge (i hvert fald teoretisk) og hygget mig med det...

dermed ikke sagt at det ikke kan gøres bedre, det er jeg absolut ikke i tvivl om, men jeg er blevet klogere og dygtigere hver gang.
hvad er det der udløser den omtalte tilfredshed? noget målbart? eller??
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2010, 09:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
JerrilD skrev:
Jeg har ca 3 topstykker til at ligge jeg kan forsøge mig på.... :D

Jep men hvordan vil du tjekke effekten af dit arbejde? Med mindre man lige har en flowbænk i garagen er det fandens besværligt at finde ud af om man er på rette vej, eller man er ved at lave noget lort.
På nogle topstykker er det sikkert ret straight forward hvor der skal files, mens det på andre kan være mere kryptisk at se hvor man kan lave noget der hjælper. Men hvis nogen herinde er hårde til frihåndsportning, vil jeg da super gerne høre om tips/tricks her inde. Da jeg personligt synes det er et vildt spændende emne. Samtidigt er topstykkerne nogle gange stedet hvor der kan findes forholdsvis mange "gratis" hk, med bare en mindre indsats på de rigtige steder. :)



Apropos CNC portning, så plejer det vist også være baseret på at en person pr håndkraft/flowbænk først har brugt lang tid på at eksperimenter sig frem til den bedst fungerende port. Fidusen er at med CNC'en kan man så derefter simpelt lave 1000 porte 100% identiske, bare ved at trykke på en knap. CNC flower ikke bedre end end det kan laves i hånden, men det er en meget mere effektiv/rationel arbejdsgang og slutresultatet er 100% ens hver gang.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2010, 10:43 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Her leger Erland Cox med sin flowbænk igen.

http://www.topplocksverkstan.se/FLODESMODULEN.html

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team