Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 jun 2025, 22:10

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

luske skrev:
HenrikGM skrev:
det er ikke altid nok til at man fanger signalet man vil se(kombination af skærmopøsning + hastighed). Derfor rådet.

ehh ? den er du lige nød til at skære ud i forkromet gasbeton for mig , hvorfor og hvordan det ? :oops: er sgu lidt lost , men er somsagt heller ikke inde i brugen af scop , har dog kigget en kolega lidt over skulderen når vi har lånt et , men han kan ikke redegøre for hvorfor de 50mhz er nødvendige

MVH Luske

Hvis du feks skal lede efter støj fra forkert ledningsføring, så kan det foreslåede skop ikke række. Den kan helt enkelt ikke vise en "spids" godt nok.

Skal du bare se om en sensor er ok, så kan en prøvelampe og et godt multimeter typiskt afgøre det, men der er det billige skop da mere visuelt.

Ebay, og et brugt fluke ville jeg gå efter hvis det skal være billigt, ellers kigge rundt på div. auktioner, hvis der er tid til at finde det.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

michael f skrev:
det må da være i de høje omdrejninger.. vi har som sagt en fluke 123 på arbejdet, på 20 mhz hvis jeg husker rigtigt, og jeg har da aldrig haft problemer med at se om en sensor fungere i tomgang eller abs sensore..

men de 50 mhz er for at fange spikes ved høje omdrejninger?

Som sagt bruger jeg stort set aldrigt skop til at se på en sensor, det er altid jagten på støj typisk fra tændingsanlæg eller dyse-kickback der ledes efter.
Eller justering af optimal ladetid på en tændspole, eller fintrim af 24x lavohmsdyser in-action(der er fintrim nødvendigt)

Selv det tarveligste skop kan se om en sensor virker.

Det kommer helt an på hvad manden skal med skopet. 20mhz kan du komme ret langt med, men et brugt 50mhz koster ofte det samme idag. Jeg købte desværre min FØR prisniveauet udlignede sig... :damn:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
michael f skrev:
det må da være i de høje omdrejninger.. vi har som sagt en fluke 123 på arbejdet, på 20 mhz hvis jeg husker rigtigt, og jeg har da aldrig haft problemer med at se om en sensor fungere i tomgang eller abs sensore..

men de 50 mhz er for at fange spikes ved høje omdrejninger?

Som sagt bruger jeg stort set aldrigt skop til at se på en sensor, det er altid jagten på støj typisk fra tændingsanlæg eller dyse-kickback der ledes efter.
Eller justering af optimal ladetid på en tændspole, eller fintrim af 24x lavohmsdyser in-action(der er fintrim nødvendigt)

Selv det tarveligste skop kan se om en sensor virker.

Det kommer helt an på hvad manden skal med skopet. 20mhz kan du komme ret langt med, men et brugt 50mhz koster ofte det samme idag. Jeg købte desværre min FØR prisniveauet udlignede sig... :damn:

holda helt kæft hvor er jeg tung at danse med :grin:

hvad er dyse-kickback ?? støj fra dysen og hvordan undgår man det ?? eller noget andet

men takker for foreløbig "udskæring" HenrikGM :coffee: jeg har lidt at lære endnu om det elektriske :tooth:

MVH Luske

Titel:
Moderator

Visualisering af dyse-kickback:

Man kan ikke normalt få stød af 12volt. Nok mærke at det kribler lidt, men ikke stød. Enig?

Dysen er drevet af 12volt. Enig?

WARNING; KIDS DO NOT TRY THIS AT HOME! :gnaek:
Prøv at sætte en knappenål i hver ledning til 1 dyse, og rør så knappenålens hovede med en finger på hver.

Den modige der prøver dette, vil opdage at når dysen kører så er der tilsyneladende noget mere smæk i de 12volt end normalt....Det er fordi der faktisk kan måles væsentligt MERE end de 12volt når dysen klikker.

But why??

En dyse er en spole, en spole har et magnetfelt, dette magnetfelt vil søge at modsætte sig forandringer, og denne "modstand mod forandringer" vil ikke acceptere at man slukker for strømmen. (Populær og forenklet)
Når magnetfeltet kolapser så stiger spændingen, og vupti får du stød, selvom det "kun" er 12volt.

En alm. bosch relæspole kan gøre det samme.

Det er samme mekanisme der får en tændspole til at sætte en gnist, her har man bare fremavlet netop den opførsel.

Laver man ledningsnettet rigtigt, så undertrykker det i sig selv den type støj. Laver man det forkert, vupti, så ham man sat en antenne på motorstyringen der søger efter netop den type støj.

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
HenrikGM skrev:
Visualisering af dyse-kickback:

Man kan ikke normalt få stød af 12volt. Nok mærke at det kribler lidt, men ikke stød. Enig?

Dysen er drevet af 12volt. Enig?

WARNING; KIDS DO NOT TRY THIS AT HOME! :gnaek:
Prøv at sætte en knappenål i hver ledning til 1 dyse, og rør så knappenålens hovede med en finger på hver.

Den modige der prøver dette, vil opdage at når dysen kører så er der tilsyneladende noget mere smæk i de 12volt end normalt....Det er fordi der faktisk kan måles væsentligt MERE end de 12volt når dysen klikker.

But why??

En dyse er en spole, en spole har et magnetfelt, dette magnetfelt vil søge at modsætte sig forandringer, og denne "modstand mod forandringer" vil ikke acceptere at man slukker for strømmen. (Populær og forenklet)
Når magnetfeltet kolapser så stiger spændingen, og vupti får du stød, selvom det "kun" er 12volt.

En alm. bosch relæspole kan gøre det samme.

Det er samme mekanisme der får en tændspole til at sætte en gnist, her har man bare fremavlet netop den opførsel.

Laver man ledningsnettet rigtigt, så undertrykker det i sig selv den type støj. Laver man det forkert, vupti, så ham man sat en antenne på motorstyringen der søger efter netop den type støj.

Det er vel på samme måde, Rpm visseren virker på ældre biler...? Den måler på denne spike der kommer fra tændspolen,...?

Titel:
Moderator

Yep, ikke alle spikes er negative. ;-)

Citat slut.

Titel:
Junior Medlem

dvs. dette er mere eller mindre ubrugeligt? http://nic-tec.com/product.asp?product=238

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ok , takker for den tekniske udredning HenrikGM , tror lige jeg skal læse den en gang til før den falder helt i hul :reading:

MVH Luske

Titel:

Geografisk sted: Denmark
Vedr. 2 Kanals PC OscilloScope for USB komplet kit
http://www.nic-tec.com/product.asp?product=238

Så lige i havde gang i emnet og måtte lige være med,God jul til alle i øvrigt !
Naturligvis er 20mhz bedre end 50mhz under normale forhold men man skal jo lige huske på at en motor med "bundgas" på feks hele 12000 omdr pr min kun tilsvarer (12000 : 60) 200Hz og så er der langt op til 50000000hz (50mhz)
Forskellen er jo som bekendt at sopet regner i målinger pr sek og vi som oftes regner med omdrejning (eller andre funktioner ved motor) pr minut
Så under langt de fleste målinger vil scopet jo alligevel stå nede i det lave område.

Hvilke signaler er det i står og skal måle så kan jeg evt guide (sige go / no go)

Kan evt også smide nogle eksempler op hvis der skulle være tvivl hvad der evt er muligt med PC scopet

Mvh

Pierre

www.nic-tec.com

Titel:

Geografisk sted: Denmark
Vedr. 2 Kanals PC OscilloScope for USB komplet kit
http://www.nic-tec.com/product.asp?product=238

Så lige i havde gang i emnet og måtte lige være med,God jul til alle i øvrigt !
Naturligvis er 20mhz bedre end 50mhz under normale forhold men man skal jo lige huske på at en motor med "bundgas" på feks hele 12000 omdr pr min kun tilsvarer (12000 : 60) 200Hz og så er der langt op til 50000000hz (50mhz)
Forskellen er jo som bekendt at sopet regner i målinger pr sek og vi som oftes regner med omdrejning (eller andre funktioner ved motor) pr minut
Så under langt de fleste målinger vil scopet jo alligevel stå nede i det lave område.

Hvilke signaler er det i står og skal måle så kan jeg evt guide (sige go / no go)

Kan evt også smide nogle eksempler op hvis der skulle være tvivl hvad der evt er muligt med PC scopet

Ofte syntes jeg det er trigger funktionen som afgør om man "fanger" den puls man er ude efter jeg ser feks også at der er nogen som er som er godt tilfredse med Vellerman scopet og dette er jo faktisk kun omkring 0.5Mhz.

Mvh

Pierre

www.nic-tec.com

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time