Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 apr 2025, 09:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Der er tryk på pumpen fra start af - man kan høre den snurrer rundt i 2,5 sekund ca - det gør den når der er tænding.. for nogle måneder siden fejlsøgte jeg med et trykur mellem benzinfilteret og fuelrail - der var vi oppe på 3,2 bar ca - det er inden man drejer over på start - kun tænding..

ingen af tændrørene var våde... de er en blanding af lysegrå og brune og helt tørre - og de er selvfølgelig skiftet, sammen med rotor, rotordæksel og tændkabler.

jeg har også prøvet at afbryde for benzinen imens bilen kører - så går den død, og så satser jeg på at der ikke er tryk på fuel-rail - for at tjekke for læk på en af dyserne ( så den ikke står med tryk på natten over ).

aller sidste skridt blir vel næsten en kompressionstest på kold motor? det er bare mærkeligt - det er i 1 til 1,5 sekund at den kører dårligt.. og så springer den op på alle 4 cylindre... ingen knald eller brag eller stor røgsky bagved...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Admin
Admin

hmm
Suger den fugt?

Kunne være interessant hvis du har tålmodighed til at tage tændrørene ud ved kold motor. Ligge dem på motor (væk fra brændstof). Få en person ind i bilen og tørn. Se om der de 2-3 fra start er gnist på alle tændrør.

Titel:
Admin
Admin

Tænker om din lambda kan drille ved koldstart? Den dosere efter lambda 1 ved tomgang. Hvis den først skal vågne ... et skud i tyk tåge
Omvendt så burde der være et kold start program der tager over her...hmm

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
johan o r skrev:
det kan også være der er en anelse dårligere kompression på den ene cylinder.
Du kan lave en kompressions test, men det kan også oftest også høres ved at tørne motoren uden tændkabler og med dyssestik afmonteret, når du tørner, skal der være en præcis og ens pulserende lyd, heletiden.

Og tak for en rigtig go fejlbeskrivelse :wink:

Har sådan en fætter hydrauliske ventilløftere???

"Lyttetesten" har jeg selv benyttet med stor succes adskillige gange, men jeg er ikke sikker på, at evt forskel i det her tilfælde er nok til, at du evt vil kunne høre det.... :coffee:

Men prøv det, det er herrenemt. Faktisk plejede jeg aldrig at afmontere dysestikkene, kun lige stikket til tændspolen for at undgå vildfaren højspænding.
Nogle få sekunders tørning tager motoren næppe skade af selv om dyserne sprøjter lystigt :)

Så afbryd tændspolen, lav kompressionslyttetesten, kør en tur, og lav lyttetesten igen.

Hvad olie kører du med, og hvor gammel er den?

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel: a
Senior Medlem
Brugeravatar

JakobM:

hmm - jeg kan godt afprøve det med at hive tændrørene op og ligge dem på blokken imens jeg tørner den - så skal jeg dog lige finde noget stel at ligge dem op af - og finde en ven lørdag/søndag morgen :) - mit topdæksel har en eller anden med navn tonnilerche malet - fandens til klaphat :tooth:

Men her tænker du på om det er tændkablerne der suger fugt?

Ja, der er et koldstart program på maskinen indtil den er varm - den bruger en on/off vand-temperatur-føler til dette - om den bruger lambda ved jeg ikke - jeg har altid haft prikket til gassen for at få den op på alle 4 cylindre - ellers går den typisk ud efter et par sekunder i den "dårlige" tomgang - skal jeg udmåle lambda på den ( multimeter ) imens jeg starter den? altså - føleren virker jo ikke før den er gennemvarm - min er uden varme, så den bruger jo ikke lambda før at føleren er oppe på et par hundrede grader...

Transitfar:

Nej den kører ikke med hydrauliske løftere...

Men du ville lave en kompressions"lytte"test på kold motor og så på varm motor? Eller var det kun i forbindelse med hyd. løftere?

Jeg kører med Castrol semisyn 10W40 - og har efterfyldt 2 gange på de ~ 5000km den har kørt indtil videre - 1. gang med en sjat castrol semisyn, og 2. gang med en gang valvoline maxlife 10w40.... Den er rimelig olietørstig, men jeg kører også mange kolde ture - ca en gang om ugen får den en tur på 2 x 45km hvor den får godt med gas, for at brænde den igennem.

Tak for hjælpen indtil videre i hvertfald
:rock:

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
>Er der nogle form for koldstarts dysse på sådan en??
Eller er det kun dysserne der sprøjter extra når den er kold?
Har haft det samme problem med en supra med MS, det viste sig den fik for meget benzin under opstart når den var kold.

En anden ting, som er se på nogle gamle toyotaer er hvis man starter dem op, og slukker 1 min efter, så køre den så fed, at hvis den efterfølgende står længe, så er der ingen kompression på cylindrene fra start, og så kan de godt være lidt svære at starte.

Senior Medlem
Brugeravatar

der er ingen koldstartsdyse - de andre sprøjter bare ekstra :)

ja - charaden kører også meget fed - tror jeg vil flette et multimeter ind på lambda-sonden og måle imens jeg starter den op...

jeg ved i hvert fald at når jeg giver den fuld hane på varm motor, og kører den ud i rpm, så viser multimeteret 0,9 volt - og det er MEGET fed..

Senior Medlem
Brugeravatar

jeg lavede et eksperiment i morges.

jeg slukker som bekendt for benzin-pumpen om natten ( pga evt tyveri ) på en kontakt - og har bilen holdt stille i flere dage, så tørner jeg den gerne på starteren indtil den viser olietryk..

her til morges prøvede jeg at tørne den på starteren i 10-15 sekunder - den får jo ikke benzin da pumpen ikke kører, og der ikke er tryk på dysebroen.

Og alligevel hoster og hakker den på 2/3 cylindre når jeg så efterfølgende tænder for benzin og starter den igen.

Dette kan vel udelukke tændingssystemet kan det ikke?

Kan en dyse have svært ved at åbne?

Titel:
Admin
Admin

Hvis der var et problem med dit tændingssystem som alene ændrer sig over nogle sekunder, så jo, så kan man snakke om at eliminere tændingssystemet som fejlkilden. Men en gnist er ikke bare en gnist og der findes kolde og varme tændrør. Nogle gode til at holde sig kolde ved høje temperaturer og modsat dårlig varm ved kold motor. Og andre omvendt. Måske det kunne være en mulighed at undersøge.

Prøv lige for sjov skyld ikke at slukke benzinpumpen på kontakten.

Senior Medlem
Brugeravatar

I morgen tidlig tester jeg om dyserne vil åbne ordentligt..

Det gør jeg ved at varme dem op/åbne dem udenom alt andet system.

Det foregår simpelthen bare ved at jeg sætter 12v til dem - får dem til at klikke et par gange, og lige gør at de blir smålune, så jeg er sikker på at de ikke har sat sig fast.

Og så starter jeg den op - da der ikke er tryk på benzin-systemet hen over natten burde den heller ikke fylde cylindrene op med benzin.

I dag var jeg så ude og lige teste min opfindelse, og målte så ohm på dyserne...

De ligger alle et sted mellem 14 og 16 ohm... værkstedsmanualen siger de skal ligge på 12,8 ohm...

Er det noget jeg skal være bekymret for?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time