EGR - WTF!?!

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#11 Indlæg af duckstar »

Har din æske OBD interface?

Mon ikke du så kan udlæse nogle underlige værdier når du har problemet?

Bare fordi motorlampen ikke lyser betyder det ikke at der ikke registreres noget.
Vh. Anders
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#12 Indlæg af Wildert »

duckstardeluxe skrev:Har din æske OBD interface?

Mon ikke du så kan udlæse nogle underlige værdier når du har problemet?

Bare fordi motorlampen ikke lyser betyder det ikke at der ikke registreres noget.


Båppelop... det ved jeg faktisk ikke.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#13 Indlæg af duckstar »

Hvor gammel er dyret?
Vh. Anders
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#14 Indlæg af Wildert »

duckstardeluxe skrev:Hvor gammel er dyret?


1996
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#15 Indlæg af duckstar »

OK - så har den ikke..
Vh. Anders
Brugeravatar
Bay
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 13 apr 2005, 20:17
Geografisk sted: Rødkærsbro

#16 Indlæg af Bay »

Tilbage til problemet... :D
For at kunne påvise at det er 100% sikkert at EGR ventilen er problemet, så prøv at blænde den af så der overhovedet ikke kan komme udstødningsgas ind i indsugningen. Hvis motoren ikke hakker mere herefter KAN det være en utæt EGR ventil. Men som i er inde på er det da også muligt at styringen af EGR ventilen er defekt... Ses bare sjældent...

Ellers...

Kør bilen driftsvarm så lambdasonden virker optimalt.
Prøv at tilslutte et digital voltmeter til lambdasondens signalledning under kørsel.
Find omdr. punktet hvor bilen hakker... Her må lambdaspændingen ikke komme under 0,5 volt. Jo lavere spænding jo maqere blanding. Jo højere spænding jo federe blanding.

Held og lykke :)

Mvh Bay
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#17 Indlæg af Wildert »

bay skrev:Tilbage til problemet... :D
For at kunne påvise at det er 100% sikkert at EGR ventilen er problemet, så prøv at blænde den af så der overhovedet ikke kan komme udstødningsgas ind i indsugningen. Hvis motoren ikke hakker mere herefter KAN det være en utæt EGR ventil. Men som i er inde på er det da også muligt at styringen af EGR ventilen er defekt... Ses bare sjældent...


Ehm - hvad er lige forskellen på hvad jeg har skrevet om at når der ikke er noget vakuum til at trække EGR-ventilen så kører bilen fint?
Det ER noget med EGR-ventilen - men den lukker sådan set fint f.eks. i tomgang og ved fuld last - men så snart den åbner, så går bilen som en pose nødder.

Kør bilen driftsvarm så lambdasonden virker optimalt.
Prøv at tilslutte et digital voltmeter til lambdasondens signalledning under kørsel.
Find omdr. punktet hvor bilen hakker... Her må lambdaspændingen ikke komme under 0,5 volt. Jo lavere spænding jo maqere blanding. Jo højere spænding jo federe blanding.


Hvad skulle pointen være? Det er konstateret at det er EGR-tilsætningen der er problemet.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar