Ferrari Killer skrev:
Hvis man tager en moderne kuglelejelader idag, så vil den interne mekaniske modstand i lejehuset være meget meget lille. Det er jo det der er det fede ved en turbo.
Rent mekanisk kræver det ikke så meget energi at flytte skovhjulene rundt.
Omvendt, tager du en kompressor af hvilken som helst type, så fylder deres interne mekaniske konstruktion så meget, at der alene der bliver opbygget en indre "kinetisk" modstand, lidt alá et svinghjul.
Der skal flyttes nogle kilo jern rundt!
Derfor det store effekttab. Effekttabet kommer jo ikke af at kompressoren er forbundet med krumtappen!
Med hensyn til modtryk i en turbo, så er det jo klart at det er en flaskehals.
Dog er modtrykket jo ikke størrere end at det tryk turboen leverer, aldrig vil blive størrere end det der kan komme igennem af udstødningsgasser??!
Så effekttabet på en turbo, tror jeg, vil være nærmest lig nul i en moderne kuglelejelader!
1. Selve den mekaniske kinestiske modstand er næsten lig nul.
2. Turboen levere ikke mere tryk end der kommer igennem af varme udstødningsgasser.
Det er bare min påstand!

Ellers en fed tråd.....
Jeg tror lige at du burde tage tænkehatten på igen.
Ja det er korrekt at kuglelejerne nedsætter friktionen ifht. et glideleje.
Men at der ikke skal bruges nogen effekt til at komprimere luften.
Så har vi jo fundet evighedsmaskinen.
Den tror jeg ikke på.
Da jeg har set flere turboer med en knækket aksel.
Og der skal dog bruges nogen kraft til at knække en stålaksel.
Drevet til en kompressor stjæler en del effekt, og den gør det hele tiden.
Moderne kompressor typer er ved at nærme sig turboen i effektivitet, men de slås stadig med drevet.
Modtrykket i udstødningen på en turbo bestemmes af turbine valget, og det hus den sidder i.
Og vi kan sagtens have et ladetryk på 2 bar og et modtryk på 4bar.
Det giver bare mindre effekt end hvis vi har et modtryk på 2 bar.
MVH
Morten
http://www.volvo200klub.dk/index.html