Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 09 jun 2025, 21:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 27 jul 2005, 01:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
"INTET" med spær at gøre nej!!! Men det skulle jo gerne have en spær agtig effekt... Hvad kalder man det hvis ikke " "SPÆR" " :roll: .

Tænkte jo nok du kendte lidt til det...

Efter VW håndbøger skal man justere 5. gearet ved at måle en afstand med et skydelære. Se det er jo 3 år siden jeg gjorde det sidst og havde adgang til håndbøgerne så jeg kan ikke huske målet eller hvor det skulle måles. Jeg justerede mit på øje mål. Det virker som det skal. Skiftemuffen skal bare køre fri af selve hjulet når det er koblet til og gaflen skal ikke sidde i spænd når det ikke er i indgreb. Så tror jeg ikke det kan gå helt galt.

Jeg har også sådan et sæt - MEN min 5mm er bare for lille :shock: og 6mm for stor :shock: :shock: ...

Interessant med den video der... Det skal jeg da lige have kigget på!

Alt det her chimpsning af aksler og alt det der - Vil du ikke også mene at det er noget jeg undgår når jeg bare skal skift om til bolte? Det burde ikke ændre noget på alt det her justerings høløj vil jeg mene... Det her jeg mere eller mindre besluttet i hvert fald!

Jeg ved fra nogle hurtige GOLF 2 16v 020 tyskere (1/4mile - 12,xx sek) at de inden de kører kan skrue på noget nede ved gearkassen som låser diff. eller låse mere end standart i hvert fald. Ligger sig simpelthen ned under bilen inden de skal op af banen og skruer på et eller andet. Lyder underligt ikke. Jeg har desværre ikke en mere udførlig forklaring på det :cry:

Det jeg i virkeligheden skulle bruge det her "spær" til var at sikre at mit fremtidige 2 kanals antispind kommer til at virke lidt bedre efter hensigten. En føler på et af baghjulene og en føler på ét af forhjulene. MEN hvis det nu er det andet hjul der spinder opdager MS jo ikke at der er hjulspind. Jeg tror selv på at hvis man nu bare med rimelig sikkerhed kunne gøre at BEGGE hjul spandt oppe på banen så ville det nok blive en succes (det går jo lige ud så der skal nok ikke meget spær til at sikre det).

Jeg tror i hvert fald jeg bestiller et bolt kit ovre ved ham der... Måske også sådan et "spær" med mindre jeg aflurer hvad de tyskere roder i under deres vogn!

Jeg skal lige ligge denne tråd inder foretrukne - Det er jo guld links du ligger på skærmen her Brian.

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jul 2005, 13:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Havneren skrev:
"INTET" med spær at gøre nej!!! Men det skulle jo gerne have en spær agtig effekt... Hvad kalder man det hvis ikke " "SPÆR" " :roll: .


Anti torque steer effect ;-).
Well, ål i rejer - det var lidt søgt - men pointen er at Limited-delen af Limited Slip er ekstra-limited med et peloquin, og giver langt fra samme fordele på meget uens underlag og ujævnt underlag med lav friktion - eksempelvis grus/jord - som et rigtigt pladespær. Quaife og andre typer ATB-spær (Peloquin har f.eks. også et) ligger i øvrigt et sted herimellem. Gode til hverdag og jævnt underlag - ikke til ret meget ekstra nytte på rigtigt vanskeligt underlag. Men det er så en helt anden snak :-).

Citat:
Efter VW håndbøger skal man justere 5. gearet ved at måle en afstand med et skydelære. Se det er jo 3 år siden jeg gjorde det sidst og havde adgang til håndbøgerne så jeg kan ikke huske målet eller hvor det skulle måles. Jeg justerede mit på øje mål. Det virker som det skal. Skiftemuffen skal bare køre fri af selve hjulet når det er koblet til og gaflen skal ikke sidde i spænd når det ikke er i indgreb. Så tror jeg ikke det kan gå helt galt.


Det er noget med 1 mm. frigang et eller andet sted på skiftemuffen - jeg kan heller ikke helt huske det - men det står i Bentley'en. At det er pissebesværligt at komme til at se og måle osv. er en anden snak :-).
Men nu er det heller ikke selve det med hvor den skal stå der er bøvlet - det er det lille værktøj der glider ned over akslen og griber fat i "hakkerne". Ron bruger den her: http://scirocco.dhs.org/cheapassron/020 ... r_tool.jpg
Min er en hjemmekrøllet version i firkantrør - fik dog aldrig taget mig sammen til at sætte "ører" på til at tage i - svensknøgle på firkantrør virker jo fint :-).

Citat:
Jeg har også sådan et sæt - MEN min 5mm er bare for lille :shock: og 6mm for stor :shock: :shock: ...


Hmm... dunno - virkede som sagt fint her. Men når det er sagt, så behøves du sådan set ikke hive den plade ud. Hvis du læser på Ron's hjemmeside, og ser hans video, så står det lysende klart at den konstruktion kun er der fordi 020 gearkassen har fortid som 4-trins. Lejet er et big-ass kugleleje som bestemt ikke er det første leje til at gå. Ron har angiveligt kun meget sjældent skiftet dem, da det simpelthen er så overdimensioneret i forhold til resten. Du lader bare låsepladen sidde, og trækker huset med lejet i af - ganske som hvis du havde løsnet pladen. Forskellen er at du her ved at lejet bliver i huset. Der skulle ikke være noget som helst i vejen med at gøre det på den måde, for det er faktisk bare den modsatte vej af dem måde man skal montere det på. At Bentleyen og muligvis VW's egne bøger skriver noget andet er alene baseret på at skifte lejet. Er det ikke nødvendigt, så glem alt om det - mindre bøvl - virker fint.

Citat:
Interessant med den video der... Det skal jeg da lige have kigget på!


Den kan som sagt anbefales. Jeg så den på TV'et i ro og mag et par gange og tog lidt noter osv. Når du allerede har haft en kasse skildt ad er der måske knap så meget at lære, meeen - der er stadig lidt tips og tricks kan jeg høre :-).

Citat:
Alt det her chimpsning af aksler og alt det der - Vil du ikke også mene at det er noget jeg undgår når jeg bare skal skift om til bolte? Det burde ikke ændre noget på alt det her justerings høløj vil jeg mene... Det her jeg mere eller mindre besluttet i hvert fald!


Helt klart. Angiveligt er der nogen der mener at bare pakningsskift skulle gøre at man skal shimse om - det mener Ron er noget fis - og det støtter jeg mig op af. Han har trods alt lavet en del af de kasser. Samtidigt giver det ikke mening da pakningen også bliver trykket osv. Samme diff i samme hus - ingen problemer IMO.

Citat:
Jeg ved fra nogle hurtige GOLF 2 16v 020 tyskere (1/4mile - 12,xx sek) at de inden de kører kan skrue på noget nede ved gearkassen som låser diff. eller låse mere end standart i hvert fald. Ligger sig simpelthen ned under bilen inden de skal op af banen og skruer på et eller andet. Lyder underligt ikke. Jeg har desværre ikke en mere udførlig forklaring på det :cry:


Hmm... kan ikke se andet end noget med de friktionsringe som Peloquinen består af. Men det kræver jo at man lige vipper trækakslerne ned for at kunne komme til.

Citat:
Det jeg i virkeligheden skulle bruge det her "spær" til var at sikre at mit fremtidige 2 kanals antispind kommer til at virke lidt bedre efter hensigten. En føler på et af baghjulene og en føler på ét af forhjulene. MEN hvis det nu er det andet hjul der spinder opdager MS jo ikke at der er hjulspind. Jeg tror selv på at hvis man nu bare med rimelig sikkerhed kunne gøre at BEGGE hjul spandt oppe på banen så ville det nok blive en succes (det går jo lige ud så der skal nok ikke meget spær til at sikre det).


Det vil helt sikkert hjælpe lidt - men på Strippen er det IMO sjældent det store problem at det ene hjul spinder mere end det andet. Men netop fordi problemet er minimalt, så er det også her at et kit som Peloquin rent faktisk kan gøre lidt gavn. Var det mere ekstreme forskelle i underlag, eller smed man pludseligt også sving ind i ligningen så friktionen under de to hjul var meget uens for skiftende, ja så kan Peloquin'en ikke rigtigt være med - slet ikke med en momentstærk turbomotor.

Citat:
Jeg tror i hvert fald jeg bestiller et bolt kit ovre ved ham der... Måske også sådan et "spær" med mindre jeg aflurer hvad de tyskere roder i under deres vogn!


Hvem er "ham der"?
Jeg har handlet lejer og bolt kit af en fyr i England der har en shop på Ebay. Absolut topklasse betjening må jeg sige.
Hans shop er her: http://stores.ebay.co.uk/Transmission-Rebuild-Kits
Han har over 1000 positive tilbagemeldinger, og kun 1 negativ. Han har været på Ebay i flere år åbenbart, og generelt har han et godt ry. Min egen oplevelse af at handle med ham var også absolut i topklasse. Mener jeg kontaktede ham om torsdagen hvor han inden dagen var omme havde fundet fragtpris samt svaret lidt frem og tilbage på nogle spørgsmål. Fredag overførte jeg penge via PayPal, og følgende onsdag lå delene i min postkasse. Fin pris, mærkevare lejer, ekstremt hurtig betjening, etc. - helt i top, og meget meget nemt.

Citat:
Jeg skal lige ligge denne tråd inder foretrukne - Det er jo guld links du ligger på skærmen her Brian.


Hehe - velbekomme - og nu fik du lige et til :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jul 2005, 00:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Der bliver sku smidt noget tekst på bordet nu hva!!!

Men jeg tror ikke jeg vil sige så meget mere. Tror jeg vil tgae et 40% og et 80% kit hjem og 2 bolt kits og så lave mig to gearkasser... Tak for snakken Wildert!

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2006, 17:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
nu kører min gtd kasse snart på sidste vers.. så jeg ville gerne have den renoveret inden den går helt i stykker..

kender i nogen steder hvor man kan få den renoveret??

og måske få sat den slut gearing i fra en gti??
hvis man selv levere den måske..

jeg tør ikke selv gå i gang med det, fra jeres snak om div. spec værktøjer ( typisk vw), har heller ikke overskud og tid til at selv gå i gang med det. da jeg ikke vil undvære den i 5 uger.

HAVDE det dog bare været en ford bc gearkasse.. dem kan jeg renovere på 1 dag.

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2006, 19:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Tror det billigste, nu når du ikke selv vi lave noget, er at få fadt på han "hans Jørgen", eller hvad han nu hedder, inde fra VAGCARS.dk

Men der er RET godt sansynlighed for at et 5 gear fra en GTI stort set der det samme som dit 4. gear.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2006, 22:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg tror Lars var efter slutgearingen - ikke 5. gearet. Længere oppe i tråden har jeg et par gange skrevet om GTi-kassernes 3,67:1 gearing, mod 3,92:1 på diesel og de andre.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2006, 23:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hummm... Ja... Det tror jeg da egentligt også har er ved nærmere eftertanke.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 mar 2006, 13:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Korrekt.. det var det jeg ville.. og tak for rådene..

nu vi er der..
Så er der vel ingen af jer, der har lyst til at give et tilbud på en renovering af den??

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 mar 2006, 13:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Minilars skrev:
Korrekt.. det var det jeg ville.. og tak for rådene..

nu vi er der..
Så er der vel ingen af jer, der har lyst til at give et tilbud på en renovering af den??


Ikke mig i hvert fald - har for meget allerede med hus osv.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2006, 11:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Jeg har heller ikke tid! Og i øvrigt ikke værksteds fasiliteter til det mere...

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team