Havneren skrev:
"INTET" med spær at gøre nej!!! Men det skulle jo gerne have en spær agtig effekt... Hvad kalder man det hvis ikke " "SPÆR" "

.
Anti torque steer effect

.
Well, ål i rejer - det var lidt søgt - men pointen er at Limited-delen af Limited Slip er ekstra-limited med et peloquin, og giver langt fra samme fordele på meget uens underlag og ujævnt underlag med lav friktion - eksempelvis grus/jord - som et rigtigt pladespær. Quaife og andre typer ATB-spær (Peloquin har f.eks. også et) ligger i øvrigt et sted herimellem. Gode til hverdag og jævnt underlag - ikke til ret meget ekstra nytte på rigtigt vanskeligt underlag. Men det er så en helt anden snak

.
Citat:
Efter VW håndbøger skal man justere 5. gearet ved at måle en afstand med et skydelære. Se det er jo 3 år siden jeg gjorde det sidst og havde adgang til håndbøgerne så jeg kan ikke huske målet eller hvor det skulle måles. Jeg justerede mit på øje mål. Det virker som det skal. Skiftemuffen skal bare køre fri af selve hjulet når det er koblet til og gaflen skal ikke sidde i spænd når det ikke er i indgreb. Så tror jeg ikke det kan gå helt galt.
Det er noget med 1 mm. frigang et eller andet sted på skiftemuffen - jeg kan heller ikke helt huske det - men det står i Bentley'en. At det er pissebesværligt at komme til at se og måle osv. er en anden snak

.
Men nu er det heller ikke selve det med hvor den skal stå der er bøvlet - det er det lille værktøj der glider ned over akslen og griber fat i "hakkerne". Ron bruger den her:
http://scirocco.dhs.org/cheapassron/020 ... r_tool.jpgMin er en hjemmekrøllet version i firkantrør - fik dog aldrig taget mig sammen til at sætte "ører" på til at tage i - svensknøgle på firkantrør virker jo fint

.
Citat:
Jeg har også sådan et sæt - MEN min 5mm er bare for lille

og 6mm for stor

...
Hmm... dunno - virkede som sagt fint her. Men når det er sagt, så behøves du sådan set ikke hive den plade ud. Hvis du læser på Ron's hjemmeside, og ser hans video, så står det lysende klart at den konstruktion kun er der fordi 020 gearkassen har fortid som 4-trins. Lejet er et big-ass kugleleje som bestemt ikke er det første leje til at gå. Ron har angiveligt kun meget sjældent skiftet dem, da det simpelthen er så overdimensioneret i forhold til resten. Du lader bare låsepladen sidde, og trækker huset med lejet i af - ganske som hvis du havde løsnet pladen. Forskellen er at du her ved at lejet bliver i huset. Der skulle ikke være noget som helst i vejen med at gøre det på den måde, for det er faktisk bare den modsatte vej af dem måde man skal montere det på. At Bentleyen og muligvis VW's egne bøger skriver noget andet er alene baseret på at skifte lejet. Er det ikke nødvendigt, så glem alt om det - mindre bøvl - virker fint.
Citat:
Interessant med den video der... Det skal jeg da lige have kigget på!
Den kan som sagt anbefales. Jeg så den på TV'et i ro og mag et par gange og tog lidt noter osv. Når du allerede har haft en kasse skildt ad er der måske knap så meget at lære, meeen - der er stadig lidt tips og tricks kan jeg høre

.
Citat:
Alt det her chimpsning af aksler og alt det der - Vil du ikke også mene at det er noget jeg undgår når jeg bare skal skift om til bolte? Det burde ikke ændre noget på alt det her justerings høløj vil jeg mene... Det her jeg mere eller mindre besluttet i hvert fald!
Helt klart. Angiveligt er der nogen der mener at bare pakningsskift skulle gøre at man skal shimse om - det mener Ron er noget fis - og det støtter jeg mig op af. Han har trods alt lavet en del af de kasser. Samtidigt giver det ikke mening da pakningen også bliver trykket osv. Samme diff i samme hus - ingen problemer IMO.
Citat:
Jeg ved fra nogle hurtige GOLF 2 16v 020 tyskere (1/4mile - 12,xx sek) at de inden de kører kan skrue på noget nede ved gearkassen som låser diff. eller låse mere end standart i hvert fald. Ligger sig simpelthen ned under bilen inden de skal op af banen og skruer på et eller andet. Lyder underligt ikke. Jeg har desværre ikke en mere udførlig forklaring på det
Hmm... kan ikke se andet end noget med de friktionsringe som Peloquinen består af. Men det kræver jo at man lige vipper trækakslerne ned for at kunne komme til.
Citat:
Det jeg i virkeligheden skulle bruge det her "spær" til var at sikre at mit fremtidige 2 kanals antispind kommer til at virke lidt bedre efter hensigten. En føler på et af baghjulene og en føler på ét af forhjulene. MEN hvis det nu er det andet hjul der spinder opdager MS jo ikke at der er hjulspind. Jeg tror selv på at hvis man nu bare med rimelig sikkerhed kunne gøre at BEGGE hjul spandt oppe på banen så ville det nok blive en succes (det går jo lige ud så der skal nok ikke meget spær til at sikre det).
Det vil helt sikkert hjælpe lidt - men på Strippen er det IMO sjældent det store problem at det ene hjul spinder mere end det andet. Men netop fordi problemet er minimalt, så er det også her at et kit som Peloquin rent faktisk kan gøre lidt gavn. Var det mere ekstreme forskelle i underlag, eller smed man pludseligt også sving ind i ligningen så friktionen under de to hjul var meget uens for skiftende, ja så kan Peloquin'en ikke rigtigt være med - slet ikke med en momentstærk turbomotor.
Citat:
Jeg tror i hvert fald jeg bestiller et bolt kit ovre ved ham der... Måske også sådan et "spær" med mindre jeg aflurer hvad de tyskere roder i under deres vogn!
Hvem er "ham der"?
Jeg har handlet lejer og bolt kit af en fyr i England der har en shop på Ebay. Absolut topklasse betjening må jeg sige.
Hans shop er her:
http://stores.ebay.co.uk/Transmission-Rebuild-KitsHan har over 1000 positive tilbagemeldinger, og kun 1 negativ. Han har været på Ebay i flere år åbenbart, og generelt har han et godt ry. Min egen oplevelse af at handle med ham var også absolut i topklasse. Mener jeg kontaktede ham om torsdagen hvor han inden dagen var omme havde fundet fragtpris samt svaret lidt frem og tilbage på nogle spørgsmål. Fredag overførte jeg penge via PayPal, og følgende onsdag lå delene i min postkasse. Fin pris, mærkevare lejer, ekstremt hurtig betjening, etc. - helt i top, og meget meget nemt.
Citat:
Jeg skal lige ligge denne tråd inder foretrukne - Det er jo guld links du ligger på skærmen her Brian.
Hehe - velbekomme - og nu fik du lige et til

.