Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 jun 2025, 19:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Hjælp
Bindegal det er både dit navn og hvad du er ;o))

hvis der er skrevet og underskrevet en slutsedel, hvor der eks står "købt som beset" ! så er ALT og det er virkeligt ALT dækket.. det har køber selv skrevet under på.. altså at han har købt den som han selv har beset den (eller mangel på samme) og så har sælger ingen grund til at lade handlen gå tilbage, heller ikke selvom det går i retten, så du kan benægte at lade salget gå tilbage i ro og mag.. ingen grund til bekymring.. og alt det vås der bliver skrevet om 2 års reklamations ret og jeg skal gi dig skal jeg, er noget en eller anden har hørt med et ½ øre.. det er også noget vås når det er privatsalg !

Så bare rolig du har intet at bekymre dig over ;o))

Mvh
Morten

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Morten, er du HELT sikker på, at...
Hvis det kan påvises at sælger bevidst har tilbageholdt oplysninger om kritiske fejl og mangler, så har køber stadig INTET at komme efter?

En tænkt situation:
Den klassiske - køber spørger til om bilen bruger noget olie, og svaret er selvfølgelig "nej". Det viser sig så at motoren både drypper olie, så det er helt tydeligt på parkeringspladsen + forbruger noget olie i forbrændingen (blå røg)

Bilen er købt "som beset" men sælger vidste udmærket godt at bilen brugte olie, og har holdt denne oplysning tilbage for køber, til trods for at han (sælger) ikke kan undgå at kende til dette olieforbrug.

Min pointe er:
Hvis man som sælger har løjet og/eller holdt oplysninger tilbage om kritiske fejl og mangler, ja så kan man ikke gemme sig bag begrebet "som beset".
Og prøver man på det alligevel, ja så er sælgeren ganske simpelt et svin og fortjener at blive hængt ud i en retssag.

Netop derfor bør man gå bilen igennem med køber og notere de kendte fejl og mangler i slutsedlen, netop for at køber ikke senere kan brokke sig over mangler han HAR fået at vide.

Måske svarer det til at gå med livrem og seler, men det er en billig (=gratis) forskikring mod en evt. perfid køber.

Damn jeg er glad for at jeg købte min dyt hos en forhandler med garanti... :-)

Bindegal har ret!!

hvis der er alvorlige fejl og mangler som du har skjult ved handelen (hvilket du sikkert ikke har) ja så er det faktisk bedøvende ligegyltigt om i har fusket en slutseddel sammen hvor der står "købt som beset" så har sælger nemlig et problem. og skal betale for evt. reperation eller lade handlen gå tilbage.

men hvis det bare er småting som det justeringsspørgsmål, ja så tilbyd og justere motoren.

sådan er reglerne, jeg har nemlig selv undersøgt det. :-D

Ej nu må i holde op :-D

Den slags retsager er der aldrig nogle der tager op, det kan simpelthen ikke betale sig, og hvis man ikke tror på sælger kan man jo bare køre den på f.eks. et FDM testcenter så køber bestemmer jo selv hvor meget han vil "bese" den ! Og det er jo ikke sikkert at sælger ved at den er gal med bilen, og så har han jo ikke holdt noget tilbage ?!! det samme med eks. rust i bunden, det er da ikke sikkert at sælger ved en disse om det ! Det kan han sq ikke blive beklændret om. !!
En ting man kan blive gjort ansvarlig for er hvis man fusker på en bil.. en af vennerne har f.eks. en gammel nissan, som vi har fusket igennem syn.. da den havde rust i bunden og i paneler.. dette har vi lavet med glasfiber.. hvis den bliver solgt vidre, og vi IKKE informere om det, så kan man blive hængt op på det, da det er nogle vigtige dele af bilen ! :-/

Mvh
Morten
Golf2.dk :-D :-D

Se Martin, du er netop inde på det rigtige. Hvis du sælger en bil, og den har fejl som du IKKE kender til, ja så kan du naturligvis ikke blive hængt op på det.

Men tilbageholder du som sælger oplysninger om kritiske fejl og mangler, så har du et problem - ihvertfald hvis det kan bevises eller sandsynliggøres at du kendte til problemet.

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Jeg synes at, når man køber en så billige bil, skal man ikke regne med at den er fuldt funktions dygtige, feks med den tomgang i den omtalte bil. Man skal sku regne med at skrue på bilen, når den har kørt så mange km. Køberen får sku en billige bil med 8 måneder til syn. Det er bare min mening til det her... :-):-):-)

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har selv stået i en lignende situation og har talt med en advokat om det. Hvis man har handlet uærligt og har skjult eller ikke har informeret om evt. kristiske fejl og mangler, er det sælges pligt at udbedre evt. fejl eller give forholdsmæssigt afslag i prisen. Hvis køber føler sig snydt er det op til sælger at bevise at han ikke kendte til fejlen/manglen. Dette kan være meget svært hvis der er tale om en alvorlig fejl/mangel.

Så mit råd ville være at tilbyde en justering og få det ud af verden. Køber kan ikke kræve at lade handlen gå tilbage hvis sælger tilbyder at udbedre evt. fejl/mangler.

Mvh Bjarki

Når man nu sælger en bil privat f.eks i Den Blå Avis, kan man da bare få køber til at underskrive en seddel (husk selv at beholde en kopi) hvor der står...

Bilen er købt som beset uden reklamationsret...

Så har køber ikke en skid at komme efter bagefter da han har skrevet under på at han ingen reklamationsret har. Længere er den da ikke! :-O

Mvh. Bay

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Køberen er stadig beskyttet af købeloven.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time