Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 21:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 aug 2004, 21:29 
jeg har en kammi der siger at det lovligt at tune sin 1,3 fiat uno turbo til 250-350 eller hvor mange hk man nu kan træke ud af sådan en ,men ULOVLIGT og ligge en 1,6 fiat Tipo motor i med 75hk...
Har han ret ???
Jeg tror ikke helt på ham ,fordi så ville alle biler jo have 500hk (mindst) :D


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2004, 21:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
hmm det er et svært spørgsmål...

for så vidt er det lovlig at tune sin uno til 3000hk hvis man kan... men der er nogle "MEN"
den skal så stadig forurene det samme...
igen skal det godkendes så skal resten af bilen kunne håndtere de ekstre hk..

at ligge en 1,6 i en uno er vel ikke ulovlig da de skal overholde samme forurenings krav osv.. med der er da ingen der gidder gøre det byt med mindre man vil tryklade...

det er hvad jeg tror...

_________________
Diesel!


Senest rettet af fraguzz 11 aug 2004, 21:54, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2004, 21:50 
ok han siger hvis "synsfolket" siger god for ens bremser kan tune sin bil som det passe en... Men det kan da ikke passe ??


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2004, 21:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
mig skrev:
ok han siger hvis "synsfolket" siger god for ens bremser kan tune sin bil som det passe en... Men det kan da ikke passe ??



her er hvad færselsstyrelsen siger!

Tuning og ændring af motor mv.

Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning for Statens Bilinspektion i kapitel 7.06.020 (3). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:


Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.


Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra fabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %.

Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer §22.

I øvrigt
Spørg din leverandør af tuningsdele, herunder chiptuning, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav – og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god ide at spørge bilimportøren om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

Husk, at bilen ikke er lovlig før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt – og dermed ikke lovlig.

Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til den regionale told- og skatteregion. På ToldSkats hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af hvornår der skal betales fornyet afgift.

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2004, 21:59 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 53
Geografisk sted: Holbæk - Vestsjælland
Hvis du udskifter bremer til nogle kraftigere, som kan håndtere de yderligere kræfter. Ja så er det en konstruktiv ændring af bilen hvilket ikke umiddelbart er tilladt..

Der er 20% reglen der forhindrer ham i at smide en større motor i, og det er det med bremser, styretøj som er en konstruktiv ændring der forhindrer ham i at tune den alt hvad han vil..

Det er noget værre rod..

_________________
Celica GT-FOUR - http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14265


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2004, 22:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Det er een ting at få synet og godkendt sin ombygning i synshallen.

Det er en HELT anden ting hvad tolderne gerne vil se i kold cash, hvis din bil skifter identitet.

Venlig hilsen Lars.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2004, 22:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2003, 15:01
Indlæg: 562
Geografisk sted: kbh
TurboSøren skrev:
Hvis du udskifter bremer til nogle kraftigere, som kan håndtere de yderligere kræfter. Ja så er det en konstruktiv ændring af bilen hvilket ikke umiddelbart er tilladt..

Der er 20% reglen der forhindrer ham i at smide en større motor i, og det er det med bremser, styretøj som er en konstruktiv ændring der forhindrer ham i at tune den alt hvad han vil..

Det er noget værre rod..


:( ja sådan noget !#"¤# ... hø :oops:

spøjs man må tune alt det man vil, men for at opfylde de krav til de flere krafter skal man lave bilen om... som man ikke må :?: mystiske regler..

:D måske er det derfor at man ikke kontakter dem når der en lørdag monteres turbo på dyret :twisted: :wink:

_________________
Diesel!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2004, 22:16 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Transitfar skrev:
Det er een ting at få synet og godkendt sin ombygning i synshallen.

Det er en HELT anden ting hvad tolderne gerne vil se i kold cash, hvis din bil skifter identitet.

Venlig hilsen Lars.


Hvis bilen er den rigtige, så slipper man ofte ret billigt i afgift. Det kostede 7500dkr at droppe en V8 i en amazon for små 8 år siden. Det er næppe blevet dyrere i dag. Blot bilen er gammel nok, og T&S kan se bilen ikke umiddelbart kan sælges med fortjeneste(det er derfor de vil have en bid af kagen)

Lægger man nu en V8 i en mb så ser sagen temmeligt anderledes ud.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2004, 22:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
mig skrev:
jeg har en kammi der siger at det lovligt at tune sin 1,3 fiat uno turbo til 250-350 eller hvor mange hk man nu kan træke ud af sådan en

Tja, kan den synes og godkendes, så er det naturligvis lovligt.
Meeeen måske Toldskat vil stå i kulissen og bede om lidt gryn, men derfor er det jo stadig lige lovligt :cry: :cry: !!

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2004, 08:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Hvis man nu har topmodellen i en given bil-serie, f.eks. en 2L Fiat Marea,
Tager en Fiat Coupe Turbo 20V motor og smider ned i, hvad ville told og skat forlange for den slags?
Marea'en har 155hk, coupe'en 220hk..
Samme motorblok, man slipper for emissions halløj, kun told og skat kan ødelægge festen.
Vil de gøre det for 65hk som man ikke har mulighed for at købe ellers :?: :?:

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 77 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team