Drifting er en speciel form for motorsport og det er vigtigt at du tænker dig rigtig godt om.
Det der er anderledes ved drifting er at motoren primært kører i meget høje omdrejninger, men bilen bevæger sig ikke ret hurtigt. Dvs køling bliver et problem. Det er derfor man ser mange driftere uden motorhjælm og den slags.
BMW er notorisk dårlige til at håndtere varme. En BMW motor er en dejlig motor (har selv haft en E34 535i som kørte kanon godt) men bliver den for varm så dør den. Om det kan udbedres ved at lave et bedre kølesystem ved jeg dog ikke...?
Jeg ville til en start gå efter noget tysk eller svensk stål. En Volvo 364 med en B23 turbomotor med små 200hk kan nemt ligge sidelæns, det kan en gammel Opel Ascona / Kadett / Manta også (faktisk kørte Driftking i Finland for nogle år siden mesterskabet hjem i en Manta A med en 3,6 liters irmscher motor med 250hk)
Ellers er der jo også klassikeren som du praktisk taget ikke skal lave en skid med for at køre drift, Corolla AE86.
Men som sagt, start med en billig øse, ingen kan drifte fra starten af, og du vil komme til at smadre bilen rigtig meget (gear, bremser, bagtøj osv). Senere når du er blevet dygtigere kan du selvfølgelig ofre penge på noget "ordentligt" legetøj.
Men som sagt, gå efter noget 4 cyl med 150-200hk pr 1000kg der kan køle ordentligt, monter en kæmpe køler i den og 2 eller 3 el blæsere der bare kører konstant, svejs bagtøjet og så har du dig en drifter
Her er nogle forslag:
Ford Sierra XR4i (rwd) (ja det er en V6 men køler bedre end BMW)
Ford Sierra Cosworth RWD (super bil, men de fleste er 4x4)
Opel Manta / Kadett / Ascona (alle har samme motormuligheder, smid en 150 hestes 2,0 16V i, svejs bagtøjet og vupti så drifter du)
Opel Senator / Monza (stor og tung, 6 cyl række med 180 hypper, køler ikke speciel godt, men bliver den for varm er motoren mere holdbar end BMW)
BMW 3´serie (E36 og E30, jeg ville nok foretrække en E36, men igen, de håndterer ikke varme særlig godt, sørg for alvorlig køleropgraderinger)
BMW 5´er serie (tror sgu den bliver for tung, men de fåes med V8 med masser af power BMW 530ia og 540ia desværre er de fleste med automatgear som ikke egner sig til drift)
Volvo 240-740-900 (store tunge slæder, men de er bygget af solid granit. Bagtøj på dem er kendte for at kunne håndtere tæt på 1000hk (dana bagtøj). Omkring 200hk er ikke svært at skrue en B23 turbo op til)
Volvo 360 (de er ret specielle da vægtfordeling er nær perfekt pga gearkassen ligger i bag. Hold dig fra 340 da det er med en lille Renault motor, gå istedet efter en 360 med B20 motor, der kan opgraderes til B23ET (turbo) eller evt B23 16V)
Mercedes 190E 2,3 16V (kongemaskine med ZF gearkasse, kan dreje enormt skarpt så den kan komme ud i ekstreme vinkler, og 4 cyl 16V sugemotor med 190hk skal du ikke gøre noget ved andet end måske at forbedre køling.)
Mercedes 300 serie (de er igen nok for tunge ligesom BMW 5 serie. Men de fåes også med nogle ret kraftige motorer, bla.a nogle få Moselmann Biturbo der virkelig leverer hk)
Igen jeg ville holde mig fra japserstålet da de ikke er billige at reparere på, og igen som begynderbil er der ingen grund til at bruge en kæmpe stak penge..