Min logik siger mig at det er no-go, men hvad siger folk her inde?
Grunden til spørgsmålet, er at jeg har fået tilbudt nogen bolte i - efter sigende - fornuftig kvalitet til fornuftige penge, men halvdelen af dem er for lange, så kan/må man afkorte dem uden at der ændres på deres egenskaber?
Det kræver selvfølgelig i første omgang, at der er gevind nok at tage af
John Sahl skrev:Min logik siger mig at det er no-go, men hvad siger folk her inde?
Grunden til spørgsmålet, er at jeg har fået tilbudt nogen bolte i - efter sigende - fornuftig kvalitet til fornuftige penge, men halvdelen af dem er for lange, så kan/må man afkorte dem uden at der ændres på deres egenskaber?
Det kræver selvfølgelig i første omgang, at der er gevind nok at tage af
BANDIT skrev:Hvis det er alm bolte kan jeg ikk problemet i det
Nu er det bolte til at holde topstykket på plads med, som skrevet i overskriften, så ja det er nok almindelige bolte hvis man ser sådan på det, de sidder bare et kritisk sted
Og det BANDIT'en mente var, at hvis det var almindelige bolte ser han ikke noget problem i det.
Imellem linjerne står der: Er det strækbolte ville jeg ikke gøre det.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i325i Turbo
Morten VJ skrev:Hvad med tilspændingsmomentet. Hvordan vil du regne det ud med dine afkortede bolte
På en motor som min er de 5 forreste bolte 10cm lange og de 5 bagerste er 12cm lange (Cirkamål) Og de spændes med samme moment..
Det skal siges at jeg faktisk ikke er 100% sikker på om det er strækbolte eller ej, men da Fiat siger at man som hovedreglet KAN bruge boltene 3 gange, så går jeg ud fra at det IKKE er strækbolte?
De bolte jeg overvejer at købe er så 10 styk på 12cm..
Morten VJ skrev:Hvad med tilspændingsmomentet. Hvordan vil du regne det ud med dine afkortede bolte
På en motor som min er de 5 forreste bolte 10cm lange og de 5 bagerste er 12cm lange (Cirkamål) Og de spændes med samme moment..
Det skal siges at jeg faktisk ikke er 100% sikker på om det er strækbolte eller ej, men da Fiat siger at man som hovedreglet KAN bruge boltene 3 gange, så går jeg ud fra at det IKKE er strækbolte?
De bolte jeg overvejer at købe er så 10 styk på 12cm..
.
Første spørgsmål:
Hvad er de gamle lavet af og hvad er årsagen til de ikke virker?
2. Hvorfor laver du ikke en længere skive, aka en stump emnerør og smider under hver bolt istedet? (det kanldes boltforlængere i den verden)
3: Hvad er de nye du vil købe lavet af, og ser det nye moment realistisk ud iforhold til de gamle?
Henrik http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Hvad er de gamle lavet af og hvad er årsagen til de ikke virker?
De har været brugt de 3 gange som Fiat anbefaler, minimum. Og jeg kører trods alt heller ikke standardtryk mere. På boltene står der IBS 10R, men Google fortæller mig ikke rigtig noget jeg kan bruge.
HenrikGM skrev:2. Hvorfor laver du ikke en længere skive, aka en stump emnerør og smider under hver bolt istedet? (det kanldes boltforlængere i den verden)
Jeg skruer i indkørslen, så jeg laver ikke bare lige sådan noget, desværre
HenrikGM skrev:3: Hvad er de nye du vil købe lavet af, og ser det nye moment realistisk ud iforhold til de gamle?
Det ved jeg desværre ikke endnu, sælger befinder sig i en glædesrus ovre ved DHB i denne weekend
Ok, hvad angår dine boltforlængere(hvis du vil den vej), så kan en rimeligt veludrustet smed lave dem til dig, ellers skriv målene ned, så skal jeg skisme lave dem til dig da.
Generelt skal man passe på ikke at forsøge fikse problemer der ikke er der. Jeg siger ikke dine orignale bolte kan holde, men hvis man ikke ved ret konkret hvor meget stærkere de er, OG hvilket moment de nye skal spændes med risikerer du meget nemt at gøre det hele værre.
Mange motorer kan lave rigtigt mange hk på std dele, også på boltene, men der findes eksempler på dårligdomme, aka motorer der allerede fra ny er berygtet for visse problemer, og der skal man selvf. være vågen.
Henrik http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!