Tilkøring efter renovering?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Tilkøring efter renovering?

#1 Indlæg af Brisse »

Jeg har renoveret min motor med nye stempelringe og lejer over det hele. Samtidig er der blevet lavet nye ventilsæder og monteret nye ventiler.

Hvordan køre jeg bedst motoren til? og ikke mindst hvor langt - vil jo gerne snart ha' den på rullefelt og få den justeret inden sæsonen starter.

/Brian
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

#2 Indlæg af JBO »

Man kører ikke til, man vænder til :roll:
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Brugeravatar
DorkVonWaterfall
Mester Medlem
Indlæg: 571
Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
Geografisk sted: Ikast, verdens navle

#3 Indlæg af DorkVonWaterfall »

JBO skrev:Man kører ikke til, man vænder til :roll:

nej man vænner til.... 8) :wink:
pffftttt......
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

#4 Indlæg af JBO »

DorkVonWaterfall skrev:
JBO skrev:Man kører ikke til, man vænder til :roll:

nej man vænner til.... 8) :wink:


Ku ikke huske hvordan man stavede til det :cry:
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#5 Indlæg af Brisse »

Hvis I er færdige med jeres stave-pladder, er der så nogle brugbare bud på mit spørgsmål?
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#6 Indlæg af duckstar »

Jeg kørte, fra renovering til jeg begyndte at give dyret ladetryk og omdrejninger i det høje område, omkring 1.000 kilometer.

De 1.000 kilometer kan du dog ikke bruge til ret meget.

Jeg satte grænsen ved 1.000 kilometer fordi jeg ligesom dig søgte svar på hvad der er bedst, men ligemeget hvem jeg spurgte var svaret noget enten forskelligt, eller også ved man det ikke.

Efter de 1.000 kilometer skiftede jeg olie og oliefilter.
Vh. Anders
kadettcqp
Medlem
Indlæg: 199
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Sydsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af kadettcqp »

Ja som det er blevet nævnt så findes der mange måder at gøre det på. Her er som jeg gjorde som jeg blev rådet til af Westspeed.

Start motoren op og lad den gå i ca 10 min i tomgang, dog ikke for lavt i tomgang, sørg for at den har nok olietryk osv.
Derefter er det ud og igang med at køre lige så stille de første par kilometer og så gælder det ellers om at køre den lidt op og ned i omdrejninger så den kan få lov til at arbejde over hele registeret. Og når den har kørt sådan ca 1 times tid så er det hjem og skifte olie og oliefilter og så er motoren ellers klar.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.
kaktus
Nyt Medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 02 mar 2006, 08:33
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

Indkøring af renoveret/ny motor

#8 Indlæg af kaktus »

Her er en af de mere kontroversielle foreslag..
Det giver dog meget godt mening det han siger, hvis man tager sig tid til at læse det igennem...
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
RUN IT HARD
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#9 Indlæg af Brisse »

Takker for jeres forslag - jeg må prøve at finde ud af hvordan jeg vil gøre.
Kaktus: Spændende artikel du havde fundet! Værd at læse nærmere!
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#10 Indlæg af luske »

hehe kaktus den side har jeg også været forbi , men den med run it hard ! , jo til en hvis grænse men det kommer an på om man vil have power eller reliability , og vil man have et kompromis bør man jo nok
1. starte maskinen op , lade den køre driftsvarm (uden mislyde og olietrykfald)
2. afkøling

derefter efterspændes toppen
og så er det ud og køre , men ikke for lave omdrejninger i for højt gear , men heller ikke for høje omdr. men sårn alm. morfarkørsel de første 1000km uden at lade den sejtrække for meget , og efter 1000km så et olie+filter skift og så er du rimelig klar til rullefeltetet hvis din AFR er bare lidt på plads
Besvar