Escort - dårlig tomgang og højt benzinforbrug

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Escort - dårlig tomgang og højt benzinforbrug

#1 Indlæg af Brisse »

Jeg har brug for nogle gode råd.

Det drejer sig om en standard Escort Zetec 1.8 115Hk som har følgende symptomer :

1. Umanerligt højt benzinforbrug. Køre 7-10 Km/L. Den plejer at køre omkring de 12 og det er ikke fordi jeg køre rådent. Det er lige meget om jeg lister afsted i byen eller køre lange ture på motorvejen men konstant 110km/t

2. Dårlig tomgang. Når man kobler ud slipper gassen falder omdrejningstallet til de normale ca 1000 RPM men den dykker først lige til omkring 400-500 RPM og får sig så hostet op igen. Sker dog ca halv delen af gangene at den bare går ud. Den kan sagtens stå roligt i tomgang, men når man gasser op og lader RPM falde igen dykker den kraftigt eller går i stå.

3. Tager automatisk mange RPM. Er oplevet 2 gange i sidste uge. Kobler ud med ca 3000 RPM og slipper samtidig speederen. Motoren tager så omdrejninger op til ca 4000 holder sig der et par sek og falder så igen og opføre sig som i punkt 2.

Jeg har et nyt papir luftfilter på (har kørt med KN men det blev droppet igen).

Nogen der har et godt råd til hvor jeg skal begynde at lede efter fejl og evt. nogle værdier jeg kan måle mig frem til på de enkelte sensore (MAF, AirTemp, VandTemp osv.)

Med de benzinpriser vi har lige nu må man jo presse de sidste meter ud af de dyre dråber :wink: )
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#2 Indlæg af mh »

har du kontrolleret dit gasspjæld for sod...

men det omdregnings problem tror jeg skyldes din tomgangs motor...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#3 Indlæg af Dagooz »

Min fatters kæreste har en fiesta 1.25 der har lignende problem. Længe siden jeg har prøvet det nu men det var noget med at når man trådte koblingen ned eller koblede ud så kunne man træde let på speederen så motoren gik op i omdrejninger. Det sjove ved det var så at når man slap speederen igen så faldt omdrejningerne ikke tilsvarende men blev ved med at være høje. Først når man brugte koblingen igen faldt omdrejningerne igen... :shock:
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#4 Indlæg af mh »

Dagooz skrev:Min fatters kæreste har en fiesta 1.25 der har lignende problem. Længe siden jeg har prøvet det nu men det var noget med at når man trådte koblingen ned eller koblede ud så kunne man træde let på speederen så motoren gik op i omdrejninger. Det sjove ved det var så at når man slap speederen igen så faldt omdrejningerne ikke tilsvarende men blev ved med at være høje. Først når man brugte koblingen igen faldt omdrejningerne igen... :shock:


det er fordi der sidder en omdrejnings sensor på speeder kablet som registrere at bilen kører og så holder den omdregningerne oppe på motoren (via tomgangs motoren) for at give et lettere gearskifte hvis du prøver at at kører over til at kryds eller lign så prøv at træde ud og sætte i frigear samtidigt med at du triller lidt hastigst afsted så vil du opleve at den holder omdregningerne på ca. 1000-1500 omdregninger så prøv at brems helt op uden at røre koblingen så prøv at se når du har holdt stille i ca 1/2 sekund så falder den ned på tomgangs omdreginger igen...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

Re: Escort - dårlig tomgang og højt benzinforbrug

#5 Indlæg af zky »

Brisse skrev:Jeg har brug for nogle gode råd.

Det drejer sig om en standard Escort Zetec 1.8 115Hk som har følgende symptomer :

1. Umanerligt højt benzinforbrug. Køre 7-10 Km/L. Den plejer at køre omkring de 12 og det er ikke fordi jeg køre rådent. Det er lige meget om jeg lister afsted i byen eller køre lange ture på motorvejen men konstant 110km/t

2. Dårlig tomgang. Når man kobler ud slipper gassen falder omdrejningstallet til de normale ca 1000 RPM men den dykker først lige til omkring 400-500 RPM og får sig så hostet op igen. Sker dog ca halv delen af gangene at den bare går ud. Den kan sagtens stå roligt i tomgang, men når man gasser op og lader RPM falde igen dykker den kraftigt eller går i stå.

3. Tager automatisk mange RPM. Er oplevet 2 gange i sidste uge. Kobler ud med ca 3000 RPM og slipper samtidig speederen. Motoren tager så omdrejninger op til ca 4000 holder sig der et par sek og falder så igen og opføre sig som i punkt 2.

Jeg har et nyt papir luftfilter på (har kørt med KN men det blev droppet igen).

Nogen der har et godt råd til hvor jeg skal begynde at lede efter fejl og evt. nogle værdier jeg kan måle mig frem til på de enkelte sensore (MAF, AirTemp, VandTemp osv.)

Med de benzinpriser vi har lige nu må man jo presse de sidste meter ud af de dyre dråber :wink: )


det lyder meget som en luftmasse måler der er død, prøv at tage stikke af og kør uden
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#6 Indlæg af Transitfar »

Jeg tror, at der er mindst 2 fejl:

Tomgang: Tomgangskontrolventilen "hænger", skift den!

Benzinforbrug: Enten defekte tændrør/ledninger, eller evt defekt lambda-sonde.

Nå-ja, for stort benzinforbrug kan selvf. også komme fra hængende bremser, tung højrefod osv... :wink: .

VH Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#7 Indlæg af Brisse »

@Tinasmartin: Checker spjældet i morgen. Tomgangsmotoren, hvor finder jeg sådan ca. den. Bare så jeg har lidt at gå efter (er lidt handicappet uden min trofaste Haynes)

@ZKY: Det var også min første tanke, men hvis jeg piller stikket af til den, så kan motoren næsten ikke starte og humper fælft når den endelig kommer i gang.
Men det kan jo godt være den bare er "halv-defekt" så den giver forkerte værdier tik ECU'en.

Tænkte også på om det kan være nogle sensore der er stået af.
- Hvad skal modstanden være på LuftTEmp-sensoren ved 20 gr?
- Kan man måle på LMM'en om den er defekt?
- Andre sensore jeg bør måle på?
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#8 Indlæg af møffe »

Transitfar skrev:Jeg tror, at der er mindst 2 fejl:

Tomgang: Tomgangskontrolventilen "hænger", skift den!

Benzinforbrug: Enten defekte tændrør/ledninger, eller evt defekt lambda-sonde.

Nå-ja, for stort benzinforbrug kan selvf. også komme fra hængende bremser, tung højrefod osv... :wink: .

VH Lars


det er ofte (som transitfar skriver) tomgangsregulatoren der hænger. men du kan skille den af og og smøre den med WD40 og så skulle den kunne igen. men der er en del på FKD der ved mere om det.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
escort
Senior Medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 08 apr 2004, 17:02
Geografisk sted: falster

#9 Indlæg af escort »

har haft samme problem på min. Det var egr ventilen. Den koster 4500 hvis du kører på ford. mørke autogenbrug. Hvis det er det. min var fuldstændig smadret som om den havde været varm.
Vil du stå forrest i flokken skal der stå FORD på blokken.
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af zky »

Når du tager stikket af lmm skal den gå i nødprogram og køre normalt hvis den er defekt, så tyder det på et let defekt tomgangsventil og måske en defekt egr ventil, du kan kun måle på lmm med et scope, lufttemp. og vandtemp. skal være ca 38kohm ved 20 grader

ellers kig lidt på lamdasonden (hvor langt har bilen kørt ?)
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
Besvar