Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 10:06

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Nyt Medlem

Hej.

Først vil jeg lige sige hej og præsentere mig selv da jeg er ny på siden. Jeg hedder Viggo Christiansen er 32 år og kommer fra Møgeltønder i det sønderjydske. Jeg har lige købt en drøm af en bil nemlig en Volvo 760 GLI med en eftermonteret B230FT motor og automatgear. Det er en dejlig bil og den egner sig fint til at trække min autotrailer og campingvogn selv om den har automatgear som dog er monteret med ekstra oliekøler.

Men der er én ting som genere mig ved bilen og det er en irriterende bankelyd ved tomgang, det lyder som om der er gået et leje men den gør det ikke under acceleration eller normal kørsel kun i tomgang. Den føles kvik (meget kvik :-) under accelaration. Jeg har læst "volvosnak´s" forum at det kan skyldes "defekte takhjul" hvad er det for et takthjul og hvor sidder det..??

Den har også lidt ventil-tikken ved kold motor men det siger min mekaniker er normalt så det må jeg jo stole på :-)

Så har jeg læst og søgt en masse viden om min motor og fundet ud af at den er lavet i 3 versioner. På den første version står der kun B230FT på blokken den næste står der et "K" under nummeret og den sidste står der ingen "K" men man kan se det på datomærkningen i topstykket ved cyl. 4 og det skal være en sen ´89´er eller nyere for at være sidste model. De skulle gradvist være forbedret en del gennem tiden og den sidste skulle være den stærkeste. På min er der ingen "K" og datomærkningen siger 2-3-89 kan jeg så gå ud fra at det er den sidste version..??

Sidst men ikke mindst: Den er oprindelig med automatisk klima men alle de dele som sidder i motorrummet er afmonteret men beslag osv. er der endnu lige som betjeningsenhed og varmevekslerern i kabinen. Er der en som har kompressoren rør og hvad der ellers skal til for at få det til at virke igen til at ligge vil jeg gerne købe det.

Det var meget på en gang håber i kan hjælpe mig derude.

Mvh.
'
Viggo

www.race-4-fun.dk

motorsport hvor alle kan være med og hvor alt over gratis er for dyrt :-)))

Mine biler:
Hobby: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=56084

Daglig: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=47576

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Viggo skrev:

Men der er én ting som genere mig ved bilen og det er en irriterende bankelyd ved tomgang, det lyder som om der er gået et leje men den gør det ikke under acceleration eller normal kørsel kun i tomgang. Den føles kvik (meget kvik :-) under accelaration. Jeg har læst "volvosnak´s" forum at det kan skyldes "defekte takhjul" hvad er det for et takthjul og hvor sidder det..??

Den har også lidt ventil-tikken ved kold motor men det siger min mekaniker er normalt så det må jeg jo stole på :-)

Så har jeg læst og søgt en masse viden om min motor og fundet ud af at den er lavet i 3 versioner. På den første version står der kun B230FT på blokken den næste står der et "K" under nummeret og den sidste står der ingen "K" men man kan se det på datomærkningen i topstykket ved cyl. 4 og det skal være en sen ´89´er eller nyere for at være sidste model. De skulle gradvist være forbedret en del gennem tiden og den sidste skulle være den stærkeste. På min er der ingen "K" og datomærkningen siger 2-3-89 kan jeg så gå ud fra at det er den sidste version..??

Mvh.
'
Viggo

Først og fremmest vilde jeg søge en anden mekanikker med noget erfaring med ældre Volvo motorer.
Da en motor med mekaniske løftere ikke skal tikke kold.

Få målt olietrykket i tomgang, og vær forberedt på det værste.
Aka slidte lejer, og en revet krumtap.
Det bedste kan være en o ring ved oliepumpens rør der er skredet.
Få det undersøgt snarest før motoren siger endeligt kabum.

Topstykket kan være skiftet, så det duer ikke til at årgangsbestemme blokken.
Blokkens støbedato sidder inde bag h. motorophæng.
Men det er relativt ligegyldigt, om man har den stærke eller svage udgave.
Så længe man ikke ønsker at øge effekten.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Æv det lyder sku ikke rart :-(

Men ikke for at gøre mig klog eller noget men jeg kan bare ikke forstå at den ikke siger en lyd så snart den kommer over 1500 omdrejninger ubelastet men kun i tomgang. Jeg har hørt en alfa 156 med defekte lejer men den sagde bankelyden hele tiden ved alle omdrejninger.

Men tak for svaret jeg vil få målt olietrykket ASAP og få taget en kompressionstest.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time