Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 jun 2025, 12:55

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 maj 2004, 15:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Jeg har luret lidt på hvordan klimaanlæget i mine svigerforældres vogn virker. Den temp man angiver, er det mon den som udblæsningsluften "blandes" til eller er det den ønskede temp i kabinen?

Hvis det er luftens temp må det da blive rasende koldt f.eks en vinterdag med 10 gr. frost og en ønsket temp på 21 gr. Hvis udblæsningsluften kun er 21 gr. er kabinen jo en evighed om at blive varmet op.

Hvordan blandes luften egentligt? Sidder der bare et køleelement foran varmeapperatet så man kan justerer hvor meget varme der skal tilføres den kolde luft (og samtidig med muligheden for at man helt slukker for kølekompressoren)

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 maj 2004, 21:02 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 okt 2003, 15:37
Indlæg: 204
Geografisk sted: Roskilde
Det her er ikke ligefrem det man har i bilen, men i princippet burde/er det jo det samme:

http://home.howstuffworks.com/ac.htm

MVH Gummispoiler

_________________
MVH Niels P.

FP-DE 1,8 16v

"I need your boots, your hat and your Unicycle!"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2004, 21:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Brisse skrev:
Jeg har luret lidt på hvordan klimaanlæget i mine svigerforældres vogn virker. Den temp man angiver, er det mon den som udblæsningsluften "blandes" til eller er det den ønskede temp i kabinen?

Hvis det er luftens temp må det da blive rasende koldt f.eks en vinterdag med 10 gr. frost og en ønsket temp på 21 gr. Hvis udblæsningsluften kun er 21 gr. er kabinen jo en evighed om at blive varmet op.

Hvordan blandes luften egentligt? Sidder der bare et køleelement foran varmeapperatet så man kan justerer hvor meget varme der skal tilføres den kolde luft (og samtidig med muligheden for at man helt slukker for kølekompressoren)

Det er den ønskede temp i kabinen at den refererer til.
På billige systemer sidder ac først dernæst varmeelement, og det reguleres elektronisk således at A/C ikke kører for fuld kraft når der ønskes 25 grader. PÅ dyre systemer styres luft blandingen mellem kold og varm = hurteigere reagerende.
Et lille fif Ac skal bruges min en gang om måneden ellers tøtte pakningerne ud med tab af freon tilfølge.

MVH

morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2004, 00:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Ja, kvinder, bremser og aircondition SKAL bruges jævnligt, hvadenten man vil det eller ej.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2004, 00:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Transitfar skrev:
Ja, kvinder, bremser og aircondition SKAL bruges jævnligt, hvadenten man vil det eller ej.


Hva går man hvis hun ikke vil?? :?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 maj 2004, 01:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Man gør det samme, som hvis bremserne eller aircon svigter:
Man reparerer... :lol:
Du ved, belægning til bremserne, A134 til aircon, og kærlighed med roser på til din elskede....
Hvis det ikke hjælper, så send hende ned til dyrlægen.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 maj 2004, 15:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Tak for jeres svar.

Morten VJ skrev:
Brisse skrev:
Jeg har luret lidt på hvordan klimaanlæget i mine svigerforældres vogn virker. Den temp man angiver, er det mon den som udblæsningsluften "blandes" til eller er det den ønskede temp i kabinen?

Hvis det er luftens temp må det da blive rasende koldt f.eks en vinterdag med 10 gr. frost og en ønsket temp på 21 gr. Hvis udblæsningsluften kun er 21 gr. er kabinen jo en evighed om at blive varmet op.

Hvordan blandes luften egentligt? Sidder der bare et køleelement foran varmeapperatet så man kan justerer hvor meget varme der skal tilføres den kolde luft (og samtidig med muligheden for at man helt slukker for kølekompressoren)

Det er den ønskede temp i kabinen at den refererer til.
På billige systemer sidder ac først dernæst varmeelement, og det reguleres elektronisk således at A/C ikke kører for fuld kraft når der ønskes 25 grader. PÅ dyre systemer styres luft blandingen mellem kold og varm = hurteigere reagerende.
Et lille fif Ac skal bruges min en gang om måneden ellers tøtte pakningerne ud med tab af freon tilfølge.

MVH

morten


Nu skriver du at det styres elektronisk så A/c'en ikke køre for fuld kraft hele tiden. Skal det forstås sådan at køle elementet styres til at køle mere eller mindre, eller er det varme delen du mener?
Jeg kan nemlig ikke lige lure hvordan køle-delen kan gøre andet end køle eller lade være (altså kompresson til eller fra)

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 maj 2004, 15:30 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Indlæg: 211
Geografisk sted: Nordjylland
nemlig kompresseren til eller fra... nå der snakkes om for fuld knald menes der komp til konstant

_________________
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team