Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Nej det vidste jeg ikke.Det var ikke meningen at hugge efter dig henrik.Sorry.Troede squ at det var det samme på alle biler.Ved bare at toyota og mazda kan man.Måske er det de skide europæiske fabrikker der laver dem af affaldsjern.
Helt fint. Jeg er godt bekendt med at man kan gøre det på mange japanere, og jeg vil næsten spise en hat på at godset er hvad man kalder "stålstøbt". Det er noget vanskeligt at afgøre, men en hærdet gammel smed kan afgøre det på farven på gnisterne hvis du sliber i det.(farven på gnisterne fortæller faktisk temmeligt meget!)
Snup feks en stump fra en gammel morssø brændeovn, og slib en gang i det og observer gnisterne. De er _markant_ forskellige fra stålstøbt gods.
Europæriske fabrikker har sandsynligvist brugt en mere sprød støbegods, faktum er ihvertfald at både volvo og saab manifolde har ry for at revne manifolden, og de er stort set ikke til at svejse igen så det holder.
Jeg vil strække mig til forsigtigt at påstå at hvis manifolden ER revnet så er den ikke nem at fikse igen, da der ofte er en grund til at den er revnet:materialet.
Men fjern alle spor af revnen(slib det væk), og svejs stille og roligt sprækken til igen. Det kan næsten altid holde et stykke tid.
Helt billigt støbegods kan blive så skørt at det splintrer hvis man taber det på gulvet(been there)
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!