Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 14 jun 2025, 07:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 20:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Og det ER en fordel at bore hul, der hvor revnen ender.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 20:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
:oops: :oops: Jeg ville bare slibe ned sådan at revnen er væk og så bare fylde op igen med godt varme på.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 20:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
:oops: :oops: Jeg ville bare slibe ned sådan at revnen er væk og så bare fylde op igen med godt varme på.

Det giver samme resultat, det handler om at fjerne noget materiale, der hvor revnen ender.

Hellere for meget end for lidt, men så bliver der jo mere at svejse op :? :? .

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 21:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Nej det vidste jeg ikke.Det var ikke meningen at hugge efter dig henrik.Sorry.Troede squ at det var det samme på alle biler.Ved bare at toyota og mazda kan man.Måske er det de skide europæiske fabrikker der laver dem af affaldsjern.


Helt fint. Jeg er godt bekendt med at man kan gøre det på mange japanere, og jeg vil næsten spise en hat på at godset er hvad man kalder "stålstøbt". Det er noget vanskeligt at afgøre, men en hærdet gammel smed kan afgøre det på farven på gnisterne hvis du sliber i det.(farven på gnisterne fortæller faktisk temmeligt meget!)

Snup feks en stump fra en gammel morssø brændeovn, og slib en gang i det og observer gnisterne. De er _markant_ forskellige fra stålstøbt gods.

Europæriske fabrikker har sandsynligvist brugt en mere sprød støbegods, faktum er ihvertfald at både volvo og saab manifolde har ry for at revne manifolden, og de er stort set ikke til at svejse igen så det holder.

Jeg vil strække mig til forsigtigt at påstå at hvis manifolden ER revnet så er den ikke nem at fikse igen, da der ofte er en grund til at den er revnet:materialet.

Men fjern alle spor af revnen(slib det væk), og svejs stille og roligt sprækken til igen. Det kan næsten altid holde et stykke tid.

Helt billigt støbegods kan blive så skørt at det splintrer hvis man taber det på gulvet(been there)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 21:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Transitfar skrev:
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
:oops: :oops: Jeg ville bare slibe ned sådan at revnen er væk og så bare fylde op igen med godt varme på.

Det giver samme resultat, det handler om at fjerne noget materiale, der hvor revnen ender.

Hellere for meget end for lidt, men så bliver der jo mere at svejse op :? :? .


Fordelen i at bore er vel rent teoretisk at man kkle laver nogle uheldige ridser der ved ufuldstændig gennembrænding kan vokse vidre.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 21:08 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
http://www.eabs.co.uk/FlawFinder.html

Så kan man direkte SE revnerne og slibe til de er væk. Hvis man leger med topstykker,blokke osv. så er det ikke den dummeste ting i værktøjskassen.

Man vil så godt som altid blive chokeret over hvor mange revner alting har, men tjek nu ikke al inventaret: Skidtet er farveægte, og har det med at brede sig til de mærkeligste steder når det er i brug...;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 21:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
http://www.eabs.co.uk/FlawFinder.html

Så kan man direkte SE revnerne og slibe til de er væk. Hvis man leger med topstykker,blokke osv. så er det ikke den dummeste ting i værktøjskassen.

Man vil så godt som altid blive chokeret over hvor mange revner alting har, men tjek nu ikke al inventaret: Skidtet er farveægte, og har det med at brede sig til de mærkeligste steder når det er i brug...;-)

Det lyder som en interessant oplevelse, Henrik, fortæl lidt mere! :lol:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2004, 23:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 maj 2004, 21:06
Indlæg: 7
Geografisk sted: Vestjylland
Transitfar skrev:
TBJ skrev:
Hvad er så fremgangs måden hvis man vil prøve med co2 svejseren??

mvh.
Thomas

Hvilken bil er manifolden til???


Punto GT

Thomas


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 maj 2004, 05:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
når det er til en europæisk (særlig en gammel) bil er det ofte umuligt at co2 svejse revner. men tit er chancen langt større med en kæpsvejser. støbejernselektroder, elektroder til at sammenføje sort og rustfast og ESAB 4815 plejer at være mine kandidater i nænvte rækkefølge! dvs. prøv dig frem intet er umuligt ind til andet er bevist. MVH. søren PS. er trick er at overhamre smeltebadet og blive ved indtil manifolden er godt nede i temp.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team