Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 22:01

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

Hej folkens,

Når jeg sætter i gang i 1. gear og kobler ind, er det ligesom om at hele forvognen "hopper/vibrerer". Jeg kan være heldig at lave en perfekt indkobling, men i 3 ud af 4 igangsætninger hopper/vibrerer hele bilen. Ved alle andre ind/udkoblinger er der ingen problemer.

Jeg renoverede motoren for ca. 7000km siden, og skiftede kobling osv. Dengang kørte bilen fint. Motoren blev senere pillet ud og stod stille i ca. 1,5år og er nu blevet lagt i igen.

Hva dælen kan det være?

Mvh Lars

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Det kan være et motorophæng, som ikke er blevet monteret korrekt under genmonteringen, men man kalder jo netop fænomenet for "koblingsrusk", fordi det næsten altid er koblingen, som bare ikke duer mere...
En kobling er faktisk en indviklet mekanisme, og det ikke altid at man kan direkte se, at den er defekt, selv om man står med koblingen i hånden.
Start med at kontrollere motorophængene, og at motoren ikke hænger "i spænd", inden du piller gearkassen ned.....
Hvad er det for en bil, vi har med at gøre?

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Senior Medlem

Det er min vinterbil, en gammel udskidt mazda 323 med GTX motor (1.6sprøjt). Koblingen fejlede ikke noget, første gang motoren var installeret, så det er sku nok et motorophæng den er gal med :?

Forrige gang jeg kørte med den motor, kørte den i øvrigt med programmerbar styrebox, 10mm større spjæld og en skrappere knast. Dengang fedtede den i koblingen, på trods af at det var en "optimeret" sportskobling fra Autobremsen. Det gør den ikke mere, nu hvor motoren er tilbage i standard udførelse.... hmm... om det siger mest om Autobremsens "optimering", eller om styrebox mm. ved jeg ikke, men det er sku da meget sjovt.... :shock:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Jeg synes nu, at det bare giver stof til nærmere eftertanke.....
Hvad skulle max. moment på din motor være med de nævnte modifikationer?
Og hvad skulle koblingen fra autobremsen kunne holde til???
No offence, men for mig lyder det som om at noget er fejlmonteret, eller at man har overset et eller andet.
Prøv at komme med moment-tallene, hvis du kan, forøvrigt er det mit indtryk at autobremsens ting plejer at virke, selv om jeg dog aldrig selv har handlet der.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time