Jeg har hentet en mc i Tyskland og har derfor været rodet ind i afgiftssystemet. Jeg vil derfor gerne komme med min mening om emnet, men jeg vil først sige, at intet indenfor det system er sort/hvidt. Der er nogen gange stor forskel på folks oplevelser med told&skat i den forbindelse.
Men som udgangspunkt skal bilen være i synsklar stand og det vil jo sige, at den skal kunne køre og synes. Det hjælper altså ikke med nedslidte bremser, en motor der oser, stenslag i forruden eller hvad ved jeg.
Da jeg stod i køen til vurderingssyn, var det næsten pinligt at se hvad folk fandt på af tåbelige undskyldninger for at få sat afgiften ned. Jeg fik faktisk helt sympati for synsfolkene, for sikke en masse de skulle lægge øre til.
Personligt tror jeg at mange af de historier man hører om folk der har sparet en masse penge i afgift er som så mange andre historier, de er nok lidt pyntede. Men jeg sparede da selv nogle tusinde ved at hente min mc i Tyskland frem for at købe den herhjemme, så det kan da lade sig gøre.
I vmaxklubben er der lavet et skema, hvor man kan se de store forskelle der kan være på næsten ens cykler ved betaling af afgift:
http://www.vmaxclub.dk/tips_afgift.htm
Mvh.
Christian Trab