Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 23:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

jojo. Der er blot et problem med at skaffe en trækspole med kraft nok, uden at den kræver et monster af et stykke effektelektronik. Trækspolenb fra en starter er lidt af en møjsvin i den retning.

En anden problematisk detalje er at støjskærme konstruktionen. En PWM regulering på så stor en spole vil sætte radio og andet elektronik til i elektrisk støj.

Problemet er vist bedre løst med en lille servomotor. En uC med en stump code og en mapsensor kan løse det problem ret nemt.

Er man DIY nok til opgaven kan det laves for under 400dkr alt incl på nær servomotor.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
:D

Hvad er der galt med effektelektronik ? ;-)

Jeg kan godt følge dig i, at spolen fra en starter ville kræve lidt indsats for at fungere i denne sammenhæng - jeg havde slået den ud af mit hoved og var videre i en eller anden form for aktuator. De findes jo i alverdens afskygninger.

Jeg har ikke indtryk af, at der skal trækkes en færge for at åbne WG-ventilen. Det er jo luft der styrer en almindelig WG-aktuator. Altså behøver aktuatorens ydelse vel ikke være _forfærdelig_ stor. Korrigér mig, hvis jeg tager fejl.

Mht. støjproblemer ifm. PWM, så kan man jo filtrere sig ud af meget. På mange motorer PWM-reguleres tomgangens spjæld jo uden problemer i den retning.

Jeg tror sgu jeg vil igang med at koge noget sammen - kunne være skægt at få det til at virke. Jeg har ikke lige tænkt på boostcontroll på den måde.

/Nolan

Titel:
Moderator

Effektelektronik er altid en dejlig ting. Når det virker! Ikke mens det bygges!

Kraften er ikke _voldsom_, men du kommer ikke langt med feks store servoer fra modelfly. Prøv at tage fat i en alm. WG og betjen den manuelt. Der skal du alligevel have godt fat i fjederen for at flytte den.

Men der kan sagtens findes en aktuator der passer.

PWM kan godt filtreres, men det bliver jo sværere og sværere i takt med størrelsen på dyret. En startmotorspole er nok lidt af et svin at tumle der!

Titel:
Mester Medlem

Sådan som jeg ser det er der jo flerer ting i det... Fjederen i WG kunne jo ikke undgås, for man er jo ikke interesseret i at have en spole stående med strøm på hele tiden for at holde ventilen ordentligt lukket.

Lige udmiddelbart tror jeg at det smarteste ville være at lave en anordning som fungerede ved en tasteforhold, nøjagtig som en 3 benet tomgangsventil virker. Samtidig kunne man så for at lette dens arbejde stadig have ladetrykket ført ned i dåsen. Men det ville også kræve noget ret omfattende elektronik at kontrollere... Men Henrik, hvis det er du har tid så syntes jeg da istedet at du skulle lave et daughterboard til MS. Så vi kan få nogle ekstra udgange til vand og gas osv... som Per har lavet. Problemet er så bare at der skal leves noget software til. Pers software er mindet meget på hans egen bil syntes jeg.
Tec 3 anlæget er altså lavet ret smart og brugervenligt m.h.t. GPO udgangene syntes jeg. Måske man kunne lære noget der.

Og nu da de fleste af os er dødelige ville jeg anbefale GTI-Kongen FORSIGTIGT at slibe hans dåse op hele vejen rundt der hvor kanten er presset sammen. Dette skal gøres uden at beskadige membraben. Så kan han tage fjederen ud og måle denne. Hvor efter han går ind på denne side f.eks

http://www.fjedre.dk

Her vil han så bestille en fjeder der er noget slappere og måske enda lidt kortere (SKAL sidde i spænd i dåsen). Fjederen skal have samme diameter (nogen nunde) selvfølgelig.
Her efter laver han en andordning der på bedstevis kan lukke dåsen tæt sammen igen, med fjeder, membran og det hele. Gerne så den nemt kan skilles ad på et senere tidspunkt.

0,1 bar kommer han næppe ned på. Mere realistisk er nok 0,3 stykker. Men hvorfor også gå helt ned på 0,1? Herfra kan han så på hvilken som helst ønskelig måde punkterer slangen for at skrue den op...

Der er ikke meget elektronisk over det, men lettere kan det desværre ikke gøres er jeg bange for.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Moderator

daugterboardet er da lavet.....skal du bruge eet?? :-)

Jeg har iøvrigt prikket lidt til Per for at få ham til at lave alle ekstra udgange brugerdefinerbare, via alm logik. Ved ikke om han er gået helt istå med det.

Hvorfor synes du pers software et mindet meget på hans egen bil?
Det kan jeg ikke helt se.

Tasteforholdet er præcist det PWM går ud på.

Nu skal man jo passe lidt på med at trække en parallel mellem MS og TEC3. Der er stadigt en verden til forskel mellem de to i udviklingsniveau, omend MS er kommet temmeligt langt for meget små penge indtil nu.

Titel: Overboost
Det er muligt at lave den med en solenoid ventil.

Kik på det medfølgende diagram.

http://www.integrale.dk/overboost_Integrale_16v.jpg

Det er taget fra en Lancia Delta HF Integrale 16V.

Her er ventilen styret direkte fra motorstyringen. Actuactor er sat sat til 0.6Bar (0.45 Bar i Evo II!). Den vil vibrer med kortere eller længere åbningstid, vist nok med 90Hz, og dermed enten åben for tryk til actuator eller lukke helt af, styret af pulslængden. Derved kan den, i teorien, variere ladetryk fra baseboost til uendeligt.

Da den er integreret i motorstyring har Lancia bygget følgende ind:
Ladetryk styres ud for speeder/belastning. f.eks. overboost ved fuld gas.
Mindsket ladetryk ved kold motor (Vandtemp føler)
Mindske ladetryket ved tændningsbanken.
Mindeske ladetryk i 1 og 2 gear. (Beregnet vha. hvor hurtigt omdrejningerne stiger!!!)
Hjælpe på spoolup time på turbo da actuactor holdes helt lukket op til 2500 rpm.

Har selv en Delta HF 4WD, med 8V motor. Den har ikke så avanceret ladetryks styring. Den giver 0.2 bar i overboost kun ved fuldgas, som cuttes ved tændningsbanken.

mvh.
Per

Titel:
Mester Medlem

Har du lavet et daughterboard... Det har du da ikke pralt med. Men det kunne da godt ske at have interrese på et tidspunkt. Snakkede vidst engang med ham Per om at købe et af ham men kom væk fra det igen.

Softwaren er mindet på hans bil syntes jeg fordi at den er forberedt til wandindsprøjtning osv. så vidt jeg da husker. Det var amsolut ikke for at samligne tec3 med MS... Men man har jo lov til at skæve lidt og stjæle ider. Jeg syntes jo at udgangen skulle kunne styres -

MAT og CLS = on-off
TPS = on-off
Og så et map/omdr tabel som kunne justeres efter on-off.

Det må da være det mest optimale...

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Her har de sådan en bandit, du efterlyser...
http://www.gikturbo.se/laddtryckstyrningar.pdf

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time