Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 feb 2025, 17:34

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2012, 21:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
måske er returmængden større ved højere tryk, kan dog ikke se hvorfor den skulle være det, da man vel sætter trykket efter behovet for benzin, med en fornuftig regulator.

hvis man bare pøser det rundt, vil det selvfølgelig blive varmere og varmere

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 sep 2012, 22:13 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
Hvis man nu i en uheldig opsætning kørte 5 bars grundtryk og 2 eller mere bars ladetryk, vil jeg da mene at trykket er højt nok til at varme benzinen væsentligt...
Plus at dysebroen også bliver varmet af topstykket, det må vel være den største varmepåvirkning? Men den kan man jo sjældent gøre noget ved...

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2012, 16:44 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Visse brændstofpumper trækker omkring 14A eller endda mere.

Det er i størrelsesordenden 170W der bliver til varme i tanken.
Dertil kommer at udstødningen varmer tanken.
Dysebroen og returlinien suger varme fra motoren til sig.

Alt i alt, en hel pæn mængde energi der går i tanken. Eneste måde at komme derfra, er at brændstoffet bliver brugt(masse der forsvinder) samt afledning til omgivelserne.

Man kan godt forestille sig der kan være gratis fordele ved at montere en simpel køler på returløb, især på langløbs biler, som feks gadebiler.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2012, 17:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1663
HenrikGM skrev:
Visse brændstofpumper trækker omkring 14A eller endda mere.

Det er i størrelsesordenden 170W der bliver til varme i tanken.
Dertil kommer at udstødningen varmer tanken.
Dysebroen og returlinien suger varme fra motoren til sig.

Alt i alt, en hel pæn mængde energi der går i tanken. Eneste måde at komme derfra, er at brændstoffet bliver brugt(masse der forsvinder) samt afledning til omgivelserne.

Man kan godt forestille sig der kan være gratis fordele ved at montere en simpel køler på returløb, især på langløbs biler, som feks gadebiler.


Har også været brugt længe på common rail dieseler at der sidder en køler på returen under bilen. Men der bliver brændstoffet også mishandlet noget mere

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2012, 20:14 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
På de nyere diesel motorer CR og PD, sidder brændstofkøleren der vel primært for at beskytte tank/pumpe på en varm sommer dag.
Når trykket rammer 1500bar stiger temperaturen voldsomt, og kan i værste fald vel deformere en plasttank?

Tror ikke en diesel nyder godt af lav brændstoftemperatur, på samme måde som en benzinbil.

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 sep 2012, 20:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1663
Kedde1980 skrev:
På de nyere diesel motorer CR og PD, sidder brændstofkøleren der vel primært for at beskytte tank/pumpe på en varm sommer dag.
Når trykket rammer 1500bar stiger temperaturen voldsomt, og kan i værste fald vel deformere en plasttank?

Tror ikke en diesel nyder godt af lav brændstoftemperatur, på samme måde som en benzinbil.


Hård kørsel kan også godt varme en halv tankfuld på en kold dag. Idag er det også op mod 1800-2000 bar. Når vi kører fuelleak test på nyere biler idag kan få endda ramme 2200 bar.
Men som sagt, brændstoffet bliver også misbrugt noget mere.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel: tank
Indlæg: 06 sep 2012, 11:36 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 339
Geografisk sted: sjælland
hvis vognen skal bruges til dragrace , skal du lige være klar over mange reglementer ikke tillader fuel coolers !

og hvad angår varmt brændstof , er der kun et og sige GO METHANOL ;)

beyer...

_________________
www.rambeyracing.com


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: tank
Indlæg: 06 sep 2012, 12:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
beyer skrev:
hvis vognen skal bruges til dragrace , skal du lige være klar over mange reglementer ikke tillader fuel coolers !

og hvad angår varmt brændstof , er der kun et og sige GO METHANOL ;)

beyer...

problemerne ved for varmt brandstof, er reelt ens ligegyldigt hvad der så end er i tanken.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2012, 20:51 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Kedde1980 skrev:
Når trykket rammer 1500bar stiger temperaturen voldsomt, og kan i værste fald vel deformere en plasttank?


Nu er det heldigvis sjældent man har 1500 bar i tanken.. På en pumpet HDI 2.0 8v der kører 1800 bar er diesel op til 55 grader på returløbet. Der skal noget mere til før du smelter tanken :)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: tank
Indlæg: 08 sep 2012, 07:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
beyer skrev:
hvis vognen skal bruges til dragrace , skal du lige være klar over mange reglementer ikke tillader fuel coolers !

og hvad angår varmt brændstof , er der kun et og sige GO METHANOL ;)

beyer...


Hvorfor er det egentligt sådan?
Vil folk gå grassat og montere tøris varmevekslere på brændstoffet, eller hvad er grunden egentligt?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team